Volan na Facebook-u Uredništvo Oglaševanje
 

Vožnja po ameriško

Vozniške navade Američanov

Avtor prispevka: Anže Jereb
Zadnje tedne sem se ponovno potikal po Ameriki. Tokrat le po Kaliforniji, ker smo nevaški Las Vegas in kopico parkov v Utahu obdelali že pred leti, zaradi dopustniške nastrojenosti in družinskega potovanja pa smo v treh tednih prevozili le 4000 kilometrov. Veliko ali malo, presodite sami, vsekakor pa smo Kalifornijo dodobra prečesali in zopet opažam precej specifičnih lastnosti vožnje Američanov. In se sprašujem, če so njihova pravila ter vozniške navade bolj napredne od naših, ali pa manj. Čeprav se z nekaterimi ne strinjam, moram priznati, da v večini uživam.
Vožnja po ameriško
Foto: Anže Jereb
1. 7. 2013 ob 15:35
Komentarjev: 2

Ameriška kultura zmogljivih strojev z osemvaljnimi motorji je še vedno močno prisotna in zvokov, ob katerih pri nas vzdihujemo od navdušenja, tam nihče niti ne opazi več. Praktično vsak poltovornjak ima pod pokrovom osemvaljni motor, ob zvoku katerega so se mi vedno znova naježile dlake, ko je zadeva pribrbotala mimo mene. In poltovornjak v ZDA pač moraš imeti! Čeprav je bencin občutno dražji kot pred leti, okoli dolar je potrebno odšteti za liter, trend majhnih motorjev ne prihaja opazno na ceste. Ford sicer ponuja motorje ecoboost, a v televizijskih oglasih promovirajo le osemvaljni stroj v modelu F150. Enako velja za ostale. Potem pa sem ves čas med vožnjo gledal avtomobile in opazil, da gredo lastniki pogosto v dve skrajnosti. Večina vozi zmogljive stroje, drugi del pa nadvse varčne hibride. Vmes sicer so običajni modeli s štirivaljnimi motorji, a jih je občutno manj kot pri nas. Hibridov pa toliko, da jih v napredni Evropi še dolgo ne bomo imeli v takšnem odstotku.

No - vozniške navade - nekatere so prav hecne. V debati z Američanom sem ugotovil, da je razlog za tako majhne avtocestne omejitve varčevanje pri gorivu in ekološka zavest. Največja dovoljena hitrost na nekaterih redkih avtocestah je 75 milj na uro, a teh cest nisem našel. Drugod je omejitev večinoma 65 milj na uro, ponekod 70. In morda sem ter tja kdo pospeši do slabih osemdeset, več pa nikakor ne. Strinjam se, da manjše hitrosti pomenijo manjšo porabo goriva, a slednja očitno ni pomembna večini, ki vozi osemvaljne stroje, saj bi namesto njih lahko vozila avtomobile s pol manjšimi agregati. K ugodni porabi niti ne pripomore skoraj agresivno speljevanje ob zeleni luči na semaforju, pa čeprav mi je bilo to všeč, ker nihče se spi za volanom na križiščih. Aja, na avtocesti so omejitve torej precej nizke, ima pa vsaka pomembnejša ulica omejitev 50 milj na uro, kar sploh ni malo. Si predstavljate, da bi po Celovški lahko peljali 80 km/h?

Še ena stvar je, ki se mi zdi skoraj smešna. Krožišč praktično ni, morda sem na svoji poti videl le kakšni dve. To pomeni, da so povsod semaforji, a zelenega vala ne poznajo. Manjša križišča imajo vsa po vrsti stop znake in vsi Američani se brez izjeme pred njimi vedno ustavijo. Lahko je križišče povsem prazno in nikjer ni žive duše pa se bodo ustavili. Če gre za križišče enakovrednih cest (in teh je ogromno), prvi spelje tisti, ki je prvi pripeljal do križišča. Potem pa glejte, če ste že na vrsti, ko so vse štiri strani križišča zasedene... In tudi to povečuje porabo, saj bi krožišča pretok izboljšala. 'We don't like roundabouts', se je glasil ameriški odgovor. In če sem ravno pri varčevanju: tudi tempomata večina ne uporablja, kar se mi je na tistih ravnicah zdelo bizarno, a se mi je neštetokrat zgodilo, da sem koga prehitel in me je v naslednjem trenutku prehitel nazaj, pa potem spet jaz njega in tako naprej. Pa sem ves čas vozil s tempomatom, prehitevali pa so me običajno v klanec navzgor in se vanj zaganjali kot telički. Namesto, da bi tam malce popustili. Aja, dizelskih agregatov v Kaliforniji skorajda ni, ker zanje niso dovolj čisti.

Mi je pa všeč ogromno stvari, ki jih pri nas najbrž nikoli ne bomo doživeli. Najprej vozniška kultura. Nihče nikomur ne pohupa, res nihče. V treh tednih nisem slišal niti ene hupe. Če si uporabil smernik, lahko menjaš vozni pas ob še tako majhnem prostoru pa te bo vsak spustil. Tega Slovenci nikoli ne bomo znali, ker smo očitno napačno že vzgojeni, tam pa se nihče z drugimi ne obremenjuje in lepo zmanjša svojo hitrost ter naredi prostor. Tudi na dve nesreči na avtocesti sem zopet naletel in povsem običajno je, da se na srednjem od kakšnih šestih pasov potem stvari urejajo. Brez varnostnega trikotnika ali obvezne opreme, ker te sploh ne poznajo, obe vozili enostavno stojita na sredini avtoceste, voznika pa urejata stvari. Zopet, ostali mirno zmanjšajo in se brez hupanja ali jeze mirno odpeljejo naprej. Da bi zaradi tega nastala še kakšna nesreča, se praktično ne zgodi.

Glede na to da ima skoraj vsaka avtocesta vsaj pet pasov, mi je všeč tudi to, da je prehitevanje dovoljeno po levi in po desni. Lahko ste skrajno levo in počasni pa se nihče ne bo obremenjeval z vami, ker vas sme prehiteti po desni. In vas tudi bo. Večina mestnih obvoznic in bolj prometnih avtocest ima še poseben pas, ki se imenuje Carpool, namenjen pa je vozilom, v katerih se prevažata vsaj dva ali več potnikov. Na ta način spodbujajo skupno vožnjo, ker so ti pasovi manj zasedeni in gre promet bolj tekoče. Če v Ameriki naletite na zastoj na avtocesti, verjemite, bo ta beseda dobila nov pomen. V mestih in naseljih lahko kljub rdeči luči na semaforju zavijete desno in to se mi zdi sploh zanimiva ideja. Sicer je treba še bolj pozorno pogledati v vse smeri, a na ta način promet poteka zelo tekoče.

Nasploh se mi torej zdi vožnja po ameriških cestah bolj prijetna od vožnje po naših. Manj je agresije in več je pravil, ki omogočajo bolj tekočo vožnjo. Razen znakov stop na vsakem drugem križišču... In ko se človek pripelje na parkirišče, presenečeno ugotovi, da je slednje brezplačno. Se mi zdi, da smo morali zanj plačati le kakšnih dvakrat, ostala parkirišča so bila povsod brezplačna, tudi pri turističnih znamenitostih. In cestnin tudi ni, vsaj v Kaliforniji ne. Spet nekaj, od česar bi se naši odgovorni lahko česa naučili.

 
Komentarji
Komentarji uporabnikov
 
1
bWwuSlBHMTM2MTcxNjc2OQ==.jpg
mlubej pravi:
Res je in vse drži, tudi sam sem doživel vse to.
(pred 3 leti )
Ni slike
ksenchy pravi:
kdo bi si mislil, da med kulturne voznike spadajo ravno Američani.
(pred 4 leti )
NAJBOLJ BRANO
NAJBOLJ KOMENTIRANO
VOLAN NA FACEBOOKU
 
   
Danes je 23. 7. 2017
Julij 2017
Pon Tor Sre Če Pet Sob Ned
 
26272829300102
0304  domača premiera - mini JCW workout 2017
0506070809
10111213141516
171819  domača premiera - škoda rapid
20212223
24252627282930

€/L
Q Max 100

€/L
Q Max 95

€/L
Q Max diesel
volkswagen golf 410
renault clio 371
škoda octavia 345
dacia duster 294
opel corsa 232

Podatki veljajo za junij 2017

Letos je bilo v SLO prodanih 39.032 novih avtov!

Anketa
Kako pripravite avtomobil na dopust?
831ga moram pripravit? 830pregledam tekočine in olje 829vedno vzamem taščinega 828moj me nikoli ne pusti na cedilu


Vsak petek boste prejeli sveže e-novičke Volan.

Obljubimo vam, da ne bomo smetili!

Novi dobitnik: misoh
Obvestila
Continental PremiumContact 6 Dve mednarodni nagradi za oblikovanje pred 1 tedni  | 
SPAR Slovenija Skrb za varnost policistov in ... pred 1 tedni  | 
Goodyear Wrangler All-Terrain Adventure Zmaga na testu cestno-terenskih ... pred 1 tedni  | 
Goodyear Kako poleti skrbeti za pnevmatike? pred 2 tedni  | 
Goodyear Že trinajsto sezono dobavitelj ... pred 1 meseci  | 
Junior Mechanic 2017 Bodoči mehaniki opravili zahtevne ... pred 1 meseci  | 
Goodyear KMAX T Pnevmatike za nizkonakladalne prikolice pred 1 meseci  |  Iztok Krajnc
Dunlop sport classic Za starodobne avtomobile pred 1 meseci  | 
Poslovni avto leta 2017 Znova zmaga mercedes-benza E pred 1 meseci  | 
Goodyear Tovorne pnevmatike za prikolice pred 2 meseci  | 
Špan Novi kolesarski center pred 3 meseci  | 
Goodyear Dunlop Sava Tires Letne pnevmatike za različne zahteve pred 4 meseci  | 
Ford S-max Odslej ga vozi Ilka Štuhec pred 4 meseci  | 
Dunlop GP Racer D212 Za dirkalno stezo in cesto pred 4 meseci  | 
Goodyear V Ženevi najnovejši koncepti pnevmatik pred 4 meseci  | 
Goodyear - Ekipa De Rooy Na Dakarju 2017 med najboljšimi ... pred 5 meseci  | 
www.madagaskar2017.eu Prostovoljno na Madagaskar pred 6 meseci  |  Volan
Nissan X-trail Vozil ga bo Đorđe Balašević pred 7 meseci  |  Volan
Goodyear Nasveti za varno vožnjo v zimskih ... pred 8 meseci  | 
Goodyear, Dunlop, Sava, Fulda Novosti za zimo pred 9 meseci  |