Volan na Facebook-u Uredništvo Oglaševanje
 

Vožnja po ameriško

Vozniške navade Američanov

Avtor prispevka: Anže Jereb
Zadnje tedne sem se ponovno potikal po Ameriki. Tokrat le po Kaliforniji, ker smo nevaški Las Vegas in kopico parkov v Utahu obdelali že pred leti, zaradi dopustniške nastrojenosti in družinskega potovanja pa smo v treh tednih prevozili le 4000 kilometrov. Veliko ali malo, presodite sami, vsekakor pa smo Kalifornijo dodobra prečesali in zopet opažam precej specifičnih lastnosti vožnje Američanov. In se sprašujem, če so njihova pravila ter vozniške navade bolj napredne od naših, ali pa manj. Čeprav se z nekaterimi ne strinjam, moram priznati, da v večini uživam.
Vožnja po ameriško
Foto: Anže Jereb
1. 7. 2013 ob 15:35
Komentarjev: 2

Ameriška kultura zmogljivih strojev z osemvaljnimi motorji je še vedno močno prisotna in zvokov, ob katerih pri nas vzdihujemo od navdušenja, tam nihče niti ne opazi več. Praktično vsak poltovornjak ima pod pokrovom osemvaljni motor, ob zvoku katerega so se mi vedno znova naježile dlake, ko je zadeva pribrbotala mimo mene. In poltovornjak v ZDA pač moraš imeti! Čeprav je bencin občutno dražji kot pred leti, okoli dolar je potrebno odšteti za liter, trend majhnih motorjev ne prihaja opazno na ceste. Ford sicer ponuja motorje ecoboost, a v televizijskih oglasih promovirajo le osemvaljni stroj v modelu F150. Enako velja za ostale. Potem pa sem ves čas med vožnjo gledal avtomobile in opazil, da gredo lastniki pogosto v dve skrajnosti. Večina vozi zmogljive stroje, drugi del pa nadvse varčne hibride. Vmes sicer so običajni modeli s štirivaljnimi motorji, a jih je občutno manj kot pri nas. Hibridov pa toliko, da jih v napredni Evropi še dolgo ne bomo imeli v takšnem odstotku.

No - vozniške navade - nekatere so prav hecne. V debati z Američanom sem ugotovil, da je razlog za tako majhne avtocestne omejitve varčevanje pri gorivu in ekološka zavest. Največja dovoljena hitrost na nekaterih redkih avtocestah je 75 milj na uro, a teh cest nisem našel. Drugod je omejitev večinoma 65 milj na uro, ponekod 70. In morda sem ter tja kdo pospeši do slabih osemdeset, več pa nikakor ne. Strinjam se, da manjše hitrosti pomenijo manjšo porabo goriva, a slednja očitno ni pomembna večini, ki vozi osemvaljne stroje, saj bi namesto njih lahko vozila avtomobile s pol manjšimi agregati. K ugodni porabi niti ne pripomore skoraj agresivno speljevanje ob zeleni luči na semaforju, pa čeprav mi je bilo to všeč, ker nihče se spi za volanom na križiščih. Aja, na avtocesti so omejitve torej precej nizke, ima pa vsaka pomembnejša ulica omejitev 50 milj na uro, kar sploh ni malo. Si predstavljate, da bi po Celovški lahko peljali 80 km/h?

Še ena stvar je, ki se mi zdi skoraj smešna. Krožišč praktično ni, morda sem na svoji poti videl le kakšni dve. To pomeni, da so povsod semaforji, a zelenega vala ne poznajo. Manjša križišča imajo vsa po vrsti stop znake in vsi Američani se brez izjeme pred njimi vedno ustavijo. Lahko je križišče povsem prazno in nikjer ni žive duše pa se bodo ustavili. Če gre za križišče enakovrednih cest (in teh je ogromno), prvi spelje tisti, ki je prvi pripeljal do križišča. Potem pa glejte, če ste že na vrsti, ko so vse štiri strani križišča zasedene... In tudi to povečuje porabo, saj bi krožišča pretok izboljšala. 'We don't like roundabouts', se je glasil ameriški odgovor. In če sem ravno pri varčevanju: tudi tempomata večina ne uporablja, kar se mi je na tistih ravnicah zdelo bizarno, a se mi je neštetokrat zgodilo, da sem koga prehitel in me je v naslednjem trenutku prehitel nazaj, pa potem spet jaz njega in tako naprej. Pa sem ves čas vozil s tempomatom, prehitevali pa so me običajno v klanec navzgor in se vanj zaganjali kot telički. Namesto, da bi tam malce popustili. Aja, dizelskih agregatov v Kaliforniji skorajda ni, ker zanje niso dovolj čisti.

Mi je pa všeč ogromno stvari, ki jih pri nas najbrž nikoli ne bomo doživeli. Najprej vozniška kultura. Nihče nikomur ne pohupa, res nihče. V treh tednih nisem slišal niti ene hupe. Če si uporabil smernik, lahko menjaš vozni pas ob še tako majhnem prostoru pa te bo vsak spustil. Tega Slovenci nikoli ne bomo znali, ker smo očitno napačno že vzgojeni, tam pa se nihče z drugimi ne obremenjuje in lepo zmanjša svojo hitrost ter naredi prostor. Tudi na dve nesreči na avtocesti sem zopet naletel in povsem običajno je, da se na srednjem od kakšnih šestih pasov potem stvari urejajo. Brez varnostnega trikotnika ali obvezne opreme, ker te sploh ne poznajo, obe vozili enostavno stojita na sredini avtoceste, voznika pa urejata stvari. Zopet, ostali mirno zmanjšajo in se brez hupanja ali jeze mirno odpeljejo naprej. Da bi zaradi tega nastala še kakšna nesreča, se praktično ne zgodi.

Glede na to da ima skoraj vsaka avtocesta vsaj pet pasov, mi je všeč tudi to, da je prehitevanje dovoljeno po levi in po desni. Lahko ste skrajno levo in počasni pa se nihče ne bo obremenjeval z vami, ker vas sme prehiteti po desni. In vas tudi bo. Večina mestnih obvoznic in bolj prometnih avtocest ima še poseben pas, ki se imenuje Carpool, namenjen pa je vozilom, v katerih se prevažata vsaj dva ali več potnikov. Na ta način spodbujajo skupno vožnjo, ker so ti pasovi manj zasedeni in gre promet bolj tekoče. Če v Ameriki naletite na zastoj na avtocesti, verjemite, bo ta beseda dobila nov pomen. V mestih in naseljih lahko kljub rdeči luči na semaforju zavijete desno in to se mi zdi sploh zanimiva ideja. Sicer je treba še bolj pozorno pogledati v vse smeri, a na ta način promet poteka zelo tekoče.

Nasploh se mi torej zdi vožnja po ameriških cestah bolj prijetna od vožnje po naših. Manj je agresije in več je pravil, ki omogočajo bolj tekočo vožnjo. Razen znakov stop na vsakem drugem križišču... In ko se človek pripelje na parkirišče, presenečeno ugotovi, da je slednje brezplačno. Se mi zdi, da smo morali zanj plačati le kakšnih dvakrat, ostala parkirišča so bila povsod brezplačna, tudi pri turističnih znamenitostih. In cestnin tudi ni, vsaj v Kaliforniji ne. Spet nekaj, od česar bi se naši odgovorni lahko česa naučili.

 
Komentarji
Komentarji uporabnikov
 
1
bWwuSlBHMTM2MTcxNjc2OQ==.jpg
mlubej pravi:
Res je in vse drži, tudi sam sem doživel vse to.
(pred 6 leti )
Ni slike
ksenchy pravi:
kdo bi si mislil, da med kulturne voznike spadajo ravno Američani.
(pred 6 leti )
NAJBOLJ BRANO
NAJBOLJ KOMENTIRANO
VOLAN NA FACEBOOKU
 
   
Danes je 17. 10. 2019
Oktober 2019
Pon Tor Sre Če Pet Sob Ned
 
30010203040506
070809  domača premiera - mitsubishi ASX
10  mednarodna premiera - renault captur
domača premiera - volkswagen passat
111213
141516  domača premiera - Oplova gospodarska vozila
domača premiera - kia Xceed
17181920
21  domača premiera - škoda kamiq
22  domača premiera - hyundai kona hybrid
23  domača premiera - Jesensko doživetje z BMW 1
24252627
2829  mednarodna premiera - ssangyong korando
3031010203

€/L
Q Max 100

€/L
Q Max 95

€/L
Q Max diesel
nissan qashqai 194
volkswagen tiguan 160
renault captur 159
renault clio 152
škoda octavia 146

Podatki veljajo za september 2019

Letos je bilo v SLO prodanih 57.408 novih avtov!

Anketa
Kako se odločiš za nov avto?
957Ati kupi. 956An ban, pet podgan. 955Pogledam novosti na salonu. 954Kupim boljšega od soseda. 953Kdo še danes vozi avto? 952Vedno kupim isto znamko.


Vsak petek boste prejeli sveže e-novičke Volan.

Obljubimo vam, da ne bomo smetili!

Novi dobitnik: FireFigh
Obvestila
Javna agencija RS za varnost prometa Akcija strokovnega nadzora v šolah ... pred 2 dnevi  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Poostren nadzor pred 2 meseci  | 
Ford Kje na svetu je emoji s poltovornjakom? pred 2 meseci  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Varnost na cesti ni samoumevna pred 3 meseci  | 
Zavarovalnica Triglav - Turneja ... Kakšni vozniki so Dolenjci? pred 3 meseci  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Red je vedno pas pripet. Tudi poleti! pred 3 meseci  | 
Citroën praznuje 100 let Razstava starodobnikov na prostem pred 4 meseci  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Z nižjimi hitrostmi varno v poletje pred 4 meseci  | 
Renault clio 5 zvezdic na EURO NCAP pred 4 meseci  | 
Ford ecoboost 11. nagrada za 1,0-litrski motor pred 4 meseci  | 
Opel insignia Odlične ocene Oplove admiralska ladje pred 4 meseci  | 
Zavarovalnica Triglav - Turneja ... Kakšni vozniki so Celjani? pred 4 meseci  | 
Renault EZ-FLEX Francoska pošta prva preizkuša EZ-FLEX pred 4 meseci  | 
Gospodarsko vozilo leta 2019 Zmagovalci so znani pred 4 meseci  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Kolesarjenje naj bo previdno, varno in ... pred 5 meseci  | 
Park vojaške zgodovine Tankovski vikend pred 5 meseci  | 
Peugeot Tedni izrednih pred 5 meseci  | 
Ford Neukrotljivi Filip Flisar pred 5 meseci  | 
Zavarovalnica Triglav Turneja mobilnosti po Sloveniji pred 5 meseci  | 
Citroën Prodajna mreža v znamenju stoletnice pred 5 meseci  |