Volan na Facebook-u Uredništvo Oglaševanje
 

Obisk muzeja v Detroitu

The Henry Ford

Avtor prispevka: Jure Cehner
Če smo že bili na avtosalonu v Detroitu, bi bil greh, če ne obiskali tudi največjega muzejskega kompleksa v Ameriki. Muzej The Henry Ford je dom številnim ikoničnim starodobnikom, vendar, kot se za Američane spodobi, ponuja še veliko več.
Obisk muzeja v Detroitu
Foto: Miha Kokalj
3. 3. 2014 ob 14:20
Komentarjev: 0
video The Henry Ford
VIDEO VSEBINA
 
Zapri video

Združene države Amerike so dom mnogim muzejem, vendar so redki tako bogato naphani in pompozni kot muzej The Henry Ford. Eden največjih umov kapitalizma je bil rojen v neposredni bližini, in sicer v vasi Greenfield. Edino logično, da so torej postavili na tem mestu tudi muzej, ki ponosno nosi njegovo ime. In nosi ga upravičeno.

Henryjeve besede o svojem muzeju v prevodu: "Zbiram zgodovino našega ljudstva, ki je vpisana v stvari, ki so jih njihove roke ustvarile in uporabljale ... Ko bomo končali, bomo poustvarili ameriško življenje, kot se je živelo, in to je po mojem mnenju najboljši način za ohranitev vsaj kančka naše zgodovine in tradicije."

Človek bi si mislil, da najdemo tu notri torej vse prve forde, kakšen star tekoči trak in pa katero od njegovih neopranih cunj. No, verjetno res, ampak ne pozabite, da smo v Ameriki. Notri je tudi kino IMAX, aviatorski muzej, gledališče, nešteto kavarn in restavracij ter celotna vas. Ja, s svojih mest v Fordovi rodni vasi so odstranili okoli 100 historičnih hiš, jih pripeljali sem ter zgradili umetno vas, ki pa je bila v času našega obiska žal zaprta. Kakorkoli, pohajali smo po največjem muzejskem kompleksu v Ameriki, ki se ponosno bohoti s 26 milijoni rastavnih eksponatov. Samo še enkrat lahko potrdimo dejstvo, da če ni ekstra veliko, v Ameriki ne pomeni kaj dosti. In vodstvo muzeja se tega zaveda. Hudiča, notri najdemo celo kompozicijo s parno lokomotivo, ki tehta nič manj kot 600 ton. In na prvi pogled stoji na parketu, v resnici pa so morali konkretno utrditi tla in postaviti tire, da so jo lahko pripeljali na to mesto. V vasi Greenfield, o kateri nekaj besed kasneje, najdemo Edisonov laboratorij, kolesarsko trgovino bratov Wright, v muzeju pa zgodovinske predmete, kot je limuzina, v kateri je bil tragično ubit John F. Kennedy, in pa Lincolnov stol iz gledališča Ford's theater.

Ker je vse tako ogromno, so razstave seveda razdelili po sklopih. Najdemo predsedniške limuzine, letala, enega o zapuščinah njihovih inovatorjev in pa en sklop, za katerega pravijo, da predstavlja mučen razvoj ameriške svobode in njihovih pravic. Precej patriotsko in zato klasično ameriško. Po natančnem pregledu smo ugotovili, da gre le za lekcijo o njihovi zgodovini tja od začetka 17. stoletja naprej, zato nas ta razstava ni preveč zanimala. Razstavi letal pravijo Heroes of the sky in je dom petnajstim ikoničnim letalom, med drugimi tudi repliki slavnega prvega letala bratov Wright.

Bolj zanimiva je bila naslednja razstava, ki preprosto nosi ime predsedniške limuzine. Ime izda celotno vsebino razstave, vendar je vmes moč najti tudi eno kočijo. Rooseveltovo, za katero smo sklepali, da je kar stara. Je Theodorjeva, ne Fraklinova, seveda. Izdelana je bila leta 1902. Od limuzin najdemo sicer Reagonovo, Kennedyjevo, Eisehowerjevo in Rooseveltovo. Slednja pa je bila Fraklinova. Najbolj zanimiva in znana je nedvomno Kennedyjeva, saj gre za tisto, v kateri je bil 22. novembra leta 1963 žrtev atentata. Proizvedena je bila leta 1961, nanjo pa so kasneje pritrdili streho.

Razstava, zaradi katere smo dejansko prišli sem, se imenuje Driving America. Tematsko in vsebinsko je bila seveda nabolj relevantna, saj poskuša razložiti veliki vpliv avtomobila na ameriško zgodovino. Dolgočasno? Sploh ne, poleg mnogih, ampak res mnogih rastavljenih starodobnikov imajo celo forda model T! 

Eksponati so razstavljeni kronološko in povečini so sami pomembni. Prvi Fordov avto, prvi ameriški serijski avto in podobno. Ter ena kočija z motorjem, seveda, za katero trdijo, da je najstarejše še živeče ameriško vozilo. Roper steam car je bil proizveden leta 1865, tako da bo naslednje leto star že kar 150 let! Pogled na tako čudo je bil v tistih časih tako izjemen, da so ljudje plačevali samo, da so lahko gledali vozilo, kako se pelje mimo njih. Le kako se lahko premika brez konj, so se čudili. 

Tale avto je pa čisto prvi, ki ga je leta 1896 izdelal Henry Ford. Ford quadricycle runabout mu je nadel naziv. Bil je verjetno ključni za nadaljnji razvoj in ustanovitev podjetja kasneje leta 1903. Zanimivo je, da je quadricycle runabout izdelal s pomočjo prijateljev kar v lopi poleg hiše, v kateri sta podnajemiško živela z ženo. Moč za današnje čase seveda ni zavidljiva, saj so ga poganjali samo štirje 'konji' pri 500 vrtljajih na minuto, imel pa je celo dve prestavi in ročni menjalnik. 

Duryea runabout iz istega leta pa je bilo prvo ameriško serijsko vozilo. Tale na sliki je bil izdelan tretji po vrsti in je žal edini preživeli od serije trinajstih. Charles in Frank Duryea sta bila prva Američana, ki sta poskušala izdelati avtomobil, ki bi ga množice dejansko kupovale. S tem namenom sta ustvarila preprost dizajn nadzora nad vozilom, saj je bilo možno s samo eno ročico prestavljati med prestavami, krmiliti ter pospeševati. Kar malce žalostno je dejstvo, da je bil duryea runabout iz leta 1896 zadnji odmeven in vpliven proizvod obeh bratov, kajti dve leti kasneje sta šla vsak svojo pot in s tem tudi zaprla podjetje Duryea Motor Wagon Company. Kakorkoli, njun runabout ostaja pomemben simbol ameriške avtomobilistične industrije. Tako pomemben, da ga je klub starodobnikov Antique Automobile Club of America vzel kar za svojega. Vsaj v logotipu. 

Njegov prvi dirkalni avto sweepstakes je Fordu omogočil ustanovitev njegovega podjetja. Leta 1901 ga je izdelal in bil je njegov prvi športni avto, s katerim je zmagal na neki dirki in s tem dobil veliko investitorjev za zagon podjetja. Okrog 26 konjev, hitrost do 75 km na uro in sedenje na leseni klopci? Hja, Henry je bil kar pogumen. Enkrat naj bi mu celo izmerili 115 kilometrov na uro. Celo Carl Edwards, zaenkrat edini dirkač NASCAR-ja, ki je vozil ikoničnega sweepstakes, je dejal, da mu nobeden od modernih dirkalnikov ne seže niti do kolen. Izjava se nanaša predvsem na strah, ki ga je doživel ob vožnji s tem starodobnikom. 

Tole tu pa je čisto prvi V8-motor na svetu, ki je bil dovolj poceni in kompakten za vgradnjo v običajen avtomobil. Za to so Američani skovali zanimiv izraz, in sicer 'demokratizacija hitrosti in moči'. Leta 1932 je množicam postal dostopen za relativno nizko ceno. Medeninasta tablica na njem pravi “This is V-8 No. 1 Motor Hold for Mr. H. Ford”, kar v prevodu pomeni, da gre za prvi motor tipa V8 in se naj zadrži za g. Forda. 

Muzej ne vsebuje samo proizvodov znamke Ford, kakor bi si človek mislil, temveč najdemo tukaj prenekatero zanimivost tudi iz dirkaških vodá, kot so dirkalniki iz ameriških krožnih dirk NASCAR in pa čudno vozilo, ki ga vidite na zgornji sliki. Zanimivo je oklicano kot najhitrejši rezervoar za gorivo na svetu. Razlaga je malce bolj logična. Po drugi svetovni vojni so uporabljali letalske rezervoarje za gorivo, ker so bile njihove aerodinamične lastnosti že tako odlične, za izdelavo tovrstnih dirkalnikov. Dejstvo, da so ti dosegali za takratne čase nepredstavljive hitrosti, ne preseneča. Beatty belly tank lakester, ki ga vidite zgoraj, se je v puščavi pognal kar 240 milj na uro, kar je dobrih 386 kilometrov na uro. 

Med vsemi eksponati, ki so se bodisi zaradi svoje takšne ali drugačne posebnosti oz. starosti lepo zlili med pester nabor, smo se malo čudno spogledali, ko smo prišli do honde accord iz leta 1983. Podrobnejša analiza je razkrila razlog. Gre za prvi japonski avto, ki so ga proizvajali v Ameriki. Proizvodnja japoncev pa je povzročila nemalo nezadovoljstva med ameriškim ljudstvom, kajti mnogi so takrat izgubili službe. Po drugi strani so jih drugi dobili, kar pa seveda ni ustavilo prvih za prenekateri izgred. Leta 1985 so v michiganskem mestu Grand Rapids simbolično uničevali japonske avtomobile v znak nezadovoljstva nad spremembami v ameriškem gospodarstvu. 

In končno smo prišli do njega. Forda model T, kakopak. Skrili so ga v sklop razstave On the road. Gre za avto, ki je res praktično spremenil Ameriko in ga zato verjetno vsi zelo dobro poznate. Proizvajali so ga v letih od 1908 do 1927 in je srednjemu sloju, ki je bil takrat precej bolj številčen, omogočil izjemno mobilnost. Nizka cena in proizvodnja v ogromnem merilu zaradi tekočega traku sta delali čudeže. Njegov čar je bil v tem, da si ga je povprečen Američan lahko privoščil že po 10 mesecih in pol dela, takrat pa je stal 550 ameriških zelencev. Zakaj so bili vsi črni? Ker je bila tako nahitrejša proizvodnja, najcenejša barva in povrhu še najbolj vzdržljiva. 

Za ogled je bilo na voljo še mnogo drugih modelov, ki so tako ali drugače zaznamovali ameriško zgodovino in razvoj njihove avtomobilske industrije. Najdemo tako jeepa willys iz druge svetovne vojne, ki so ga proizvajali v letih od 1941 do 1945, in tudi ikoničnega volkswagna hrošč, enega najbolj prodajanih avtomobilov na svetu, ki je Ameriko zaznamoval v enaki meri kot našo staro celino. Na ogled je postavljen 'pick-up' dodge ram, na katerega Američani še vedno prisegajo, ko pride do tovorjenja ali pa nasploh vožnje po južni strani Združenih držav, v bližini pa njegovo pregovorno antitezo toyoto prius. Tisto prvo, ki ni nič kaj lepa na pogled. Oko pa nam je ujel tudi rumeni šolski avtobus iz leta 1927, ki je bil zgrajen na osnovi forda model T in je bil podarjen muzeju leta 2008.

Za videti je torej bilo še ogromno zanimivost, ampak nas je zanimala tudi tista ogromna umetna vas, četudi so ji takrat zaprli vrata, ker ni bila glavna sezona. Šušlja se, da se lahko sicer zapeljemo v legendarnem modelu T, zaradi česar je bilo razočaranje še toliko večje. Kakorkoli, s svojimi 30 hektarji je ta velika vas pravi časovni stroj. Zelo so se potrudili pričarati vzdušje sredine 19. stoletja, tako da so praktično vsi predmeti avtentični oziroma res dobri približki. Skoraj 100 avtentičnih stavb iz tega obdobja so premaknili sem na to lokacijo, med drugimi tudi mnoge od slavnih ljudi. Edisonov laboratorij in Noah Websterjevo domačijo, na primer. Če vam slednji ni znan, gospod je napisal prvi angleški slovar. V vasi dela cel kup zanesenjakov, ki po tradicionalnih metodah proizvajajo in vzdržujejo obrti, ki se bile takrat aktivne v vasi. Proizvedeni artikli so seveda tudi naprodaj.

Vsi podatki z virtualnimi razstavami so na voljo na spletni strani muzeja The Henry Ford. Če slučajno zaidete v Detroit, je obisk muzeja za vse turboglavce še kako priporočljiv. Pa še žena in otroci vam bodo dali mir, saj je v kompleksu dovolj kavarn, restavracij, trgovin in igral. Še kino IMAX imajo na voljo, če bo res dolgčas. 

 
Komentarji
Komentarji uporabnikov
 
Ni komentarjev, dodajte jih!
NAJBOLJ BRANO
NAJBOLJ KOMENTIRANO
VOLAN NA FACEBOOKU
 
   
Danes je 25. 4. 2018
April 2018
Pon Tor Sre Če Pet Sob Ned
 
26272829303101
020304  domača premiera - ford transit custom in tourneo custom
05  domača premiera - BMW X2
060708
09  domača premiera - citroën C4 cactus
10111213  domača premiera - porsche driving experience
1415
161718  domača premiera - ford ecosport
19202122
232425  domača premiera - ford trucks
26272829
30010203040506

€/L
Q Max 100

€/L
Q Max 95

€/L
Q Max diesel
renault clio 334
volkswagen polo 319
volkswagen golf 316
škoda octavia 264
renault megane 234

Podatki veljajo za marec 2018

Lani je bilo v SLO prodanih 20.359 novih avtov!

Anketa
Ste zadovoljni z razpletom velikega primerjalnega testa PRIMA?
905polo je najboljši! 904spet kuhinja 903zakaj ni zmagal moj 902noben si ne zasluži zmage


Vsak petek boste prejeli sveže e-novičke Volan.

Obljubimo vam, da ne bomo smetili!

Novi dobitnik: rkuplenk
Obvestila
Opel intelligrip Optimalen oprijem za grandland X pred 1 meseci  | 
Goodyear oxygene Za čistejši zrak pred 1 meseci  | 
Opel insignia country tourer S tehnološko naprednim štirikolesnim ... pred 1 meseci  | 
Ford Največji oglas na svetu pred 1 meseci  | 
Skupina Renault in EEM Pametni otok pred 1 meseci  | 
Connected Car Zmagovalca opel insignia in opel vivaro ... pred 3 meseci  | 
Opel astra Prepričani, da prepriča pred 5 meseci  | 
Ford fiesta, ranger Osvojila tri rekorde v eko-vožnji pred 5 meseci  | 
2. Ford performance day Fordov Performance dan bo še večji in ... pred 6 meseci  | 
Ford GT Z rekordom na najsevernejši progi na ... pred 6 meseci  | 
Continental Dva nova koncepta tehnologij pnevmatik pred 7 meseci  | 
Sava eskimo SUV 2 Po zasneženih poteh z novo pnevmatiko pred 7 meseci  | 
Goodyear vector 4seasons gen-2 Auto Bild Allard jo je uvrstil na prvo ... pred 8 meseci  | 
AMZS Podcenjujemo nevarnost zaspanosti pred 8 meseci  | 
Opel Opel in Vauxhall sta del skupine PSA pred 8 meseci  | 
Continental PremiumContact 6 Dve mednarodni nagradi za oblikovanje pred 9 meseci  | 
SPAR Slovenija Skrb za varnost policistov in ... pred 9 meseci  | 
Goodyear Wrangler All-Terrain Adventure Zmaga na testu cestno-terenskih ... pred 9 meseci  | 
Goodyear Kako poleti skrbeti za pnevmatike? pred 9 meseci  |