Volan na Facebook-u Uredništvo Oglaševanje
 

Wanklova zapuščina še živi

Mazda & Japonska

Avtor prispevka: Matej Mihinjač
Da bi lažje dojeli, kako razvit je japonski trg avtomobilov, so omembe vredne naslednje številke: tam letno prodajo dobrih 5 milijonov osebnih avtomobilov, proizvedejo jih okoli 10, tam živi 127 milijonov prebivalcev in tam v avtomobilski industriji dela 5,5 milijona ljudi! Japonska je tretja najmočnejša država na svetu po proizvodnji avtomobilov.
Wanklova zapuščina še živi
Foto: Anže Jereb, Mazda
18. 3. 2014 ob 7:25
Komentarjev: 0
video Mazda Yokohama
VIDEO VSEBINA
 
Zapri video

Na številnih področjih so Japonci pionirji razvoja novih tehnologij, torej dejstvo, da se posvečajo tudi alternativnim pogonom, še zdaleč ne preseneča. Potreba po alternativnih oblikah pogona je izrazitejša iz leta v leto. Morda ne toliko zaradi neizogibnega trenutka, ko bomo izčrpali vse naftne vire, temveč zaradi vse večje ekološke osveščenosti in skrbi za dobrobit okolja. Če okolju ni preveč mar, kako delamo z njim, bo nam še kako, ko se bo poslabšal habitat. Mnenja o najboljši alternativni tehnologiji, ki bo poganjala vozila prihodnosti, so si sila različna, dejstvo pa je, da ima zaenkrat največji zagon hibridna pogonska tehnologija. Skorajda ni proizvajalca avtomobilov, ki dandanes ne bi v neki meri vlagal v razvoj hibridov in končno bo imela tudi japonska Mazda tukaj vidnejšo vlogo. Za začetek v sodelovanju s Toyoto, ki ima že zelo bogate izkušnje, naprej pa vse bolj samostojno.

Tokijski avtomobilski salon smo si lani seveda aktivno ogledali, o vseh novostih lahko berete na tej povezavi, in priča smo bili nemalemu številu razstavnih prostorov proizvajalcev, ki so se na vse pretege trudili mimoidoče in novinarje prepričati, da so ali bodo njihovi hibridi svetlobna leta pred ostalimi. Mazda je tako lanskega novembra v Tokiu predstavila dve novi tehnologiji pogona, ki bodo že ustaljeni in napredni skyactiv delali družbo. Na japonskem trgu se ji tako pridružujeta še bencinski hibrid skyactiv s kombinacijo bencinskega in elektromotorja ter zaenkrat še konceptni skyactiv CNG, ki za gorivo uporablja stisnjen zemeljski plin.

Tehnologija skyactiv-hybrid bo torej zaenkrat na voljo samo na trgu vzhajajočega sonca, z elektromotorjem pa združuje napreden štirivaljni bencinski motor Skyactiv-G, ki ima dva litra delovne prostornine in ga odlikuje izredno visoko kompresijsko razmerje 14:1. Ves trud gre zavoljo manjši porabi goriva in s tem manjšim izpustom osovraženega plina CO2. Poraba naj bi po Mazdinih besedah znašala samo 3,2 litra na 100 prevoženih kilometrov, moč pa se prenaša samo na sprednjo os. Bencinsko gnana enota bo proizvedla vsega skupaj 99 'konjev' in 140 Nm navora, elektromotor pa dodatnih 82 'konjev' in 207 Nm. Skupne številke bi se morale odražati v sila zanimivih voznih lastnostih. Pogonski sklop so pričakovano namestili v mazdo3, evropski kupci pa se lahko obrišemo pod nosom, ker zaenkrat prodaja tega avtomobila pri nas ni v planu. Morda naslednja generacija.

Zato je čast, ki me je doletela, da sem jo zapeljal na kratki 15-minutni vožnji, še toliko večja. V bistvu sedaj ugotavljam, da ni bila nič posebnega, ker je vse delovalo točno tako, kot pričakujem od serijskega avtomobila. Saj v resnici je bil in tisti, ki je že kdaj vozil toyoto prius, točno ve, kako vse skupaj deluje. K sreči pa je mazda3 svetlobna leta daleč od dolgočasnega priusa, kar pomeni bistveno boljšo povezanost voznika z avtomobilom, bolj dinamičen in aktiven občutek v vožnji daje. Celo pedal zavore so uglasili tako, da se zdi lahkoten kot pri običajni različici, saj se večina lastnikov starejših hibridov jezi, da se med zaviranjem zdi, kot bi se ustavljal tovornjak. Težava odpravljena.

Vzporedno seveda pridno razvijajo še bencinske in dizelske agregate, za katere se lahko pri Mazdi nadejajo tudi svetle prihodnosti, kajti razvijajo že drugo generacijo tehnologije. Zaenkrat znani kot skyactiv 2 bodo novi motorji še za 30 odstotkov bolj ekonomični od aktualnih. Notranja motivacija pri razvijanju je nedvomno po japonsko prisotna, vendar na tehnologijo nekoliko pritiska tudi zunanja prisila v obliki strožjih okoljskih standardov, ki do leta 2020 ne bodo dovoljevali več kot 95 gramov izpuščenega ogljikovega dioksida na prevoženi kilometer, do leta 2025 pa samo še 65 gramov. Japonci nikakor ne želijo zaostati, tako da je v povojih tudi že tretja generacija motorjev za leto 2025. Če ima aktualna že tako rekordno kompresijsko razmerje v višini 14:1, bo imela naslednja, druga generacija, že kar vrtoglavo razmerje 18:1. Višje razmerje, manj goriva je potrebnega za doseg potrebne toplote za izgorevanje. Motorji skyactiv 2 bodo imeli novo metodo vžiga HCCI (Homogenous Charge Compression Ignition), ki se poslužuje visokega tlaka in temperature v zgorevalni komori za vžig mešanice goriva in zraka namesto klasične vžigalne svečke. Razvoj dotične metode je tudi še v povojih, v razvojni fazi inženirjem namreč beli glave še malo morje težav. V kolikor se bo razvoj realiziral v delujoči in implementirani tehnologiji, bi to pomenilo, da bi pri Mazdi lahko dosegli konkurenčno učinkovitost brez uporabe sodobnih in dragih osemstopenjskih samodejnih ali brezstopenjskih menjalnikov. Vžig HCCI pa med drugim tudi zmanjšuje emisije, kot so dušikovi oksidi.

Japoncem pa ne dišijo samo najnaprednejše tehnologije, temveč tudi za današnje čase že kar fosilne, na primer sloviti wanklov motor, ki nosi ime po njegovem izumitelju Felixu Wanklu. Ta je že davnega leta 1957 izdelal delujoči prototip tega zanimivega rotacijskega motorja, katerega glavna lastnost je vrteči se bat trikotne oblike. Premore eno komoro, lahko jih je za večjo zmogljivost sicer tudi več, je izjemno lahek in majhen ter ima za razliko od klasičnih agregatov, katerih bati se gibljejo premočrtno, precej malo premičnih delov. Sestavljen je iz ovalnega in v sredini nekoliko stisnjenega ohišja, v katero posadijo rotor oz. bat, ki ima obliko trikotnika z izbočenimi stranicami. Ta se v ohišju obrača ekscentrično in s svojimi tremi vogali ohranja konstanten stik s steno ohišja. Tako se neprestano ustvarjajo trije delovni prostori, katerih prostornina se z vrtenjem rotorja neprestano spreminja in tako krči ali širi. Zakaj takšna lekcija o wanklovem motorju, se vprašate?

Tudi mazde RX-7 so vseh 24 let, kolikor so bile v proizvodnji, poganjali wanklovi motorji. Te so bile redne udeleženke 24-urnih dirk Le Mans. Leta 1991 so s 4-rotornim motorjem v modelu 787B kot prvi japonski proizvajalec osvojili lovoriko.

Mazdin model RX-8 je v sebi nosil tovrstni motor in kot kaže, vsem špekulacijam navkljub, Wanklova dediščina še nima namena zapustiti Mazdinih tovarn. Sekundarni motorji, ki služijo kot podaljševalniki dosega, sicer niso redkost, podoben sistem uporabljajo tudi pri nemškem BMW-ju. Za novega električnega i3 so ubrali podoben dizajn, s to razliko, da jim kot podaljševalnik služi agregat iz dvokolesnega motocikla. Pri Mazdi pa so se odločili za bolj drastično rešitev v obliki malega wanklovega motorja. Njegova zadnja inkarnacija služi v pomoč električnemu motorju kot sredstvo za podaljševanje dosega v majhni mazdi2.

Na Japonskem je malček (tam z imenom demio) že nekaj časa obstajal tudi kot električna različica, vendar z rahlo grenkim priokusom. Vsi, ki so jo vozili, so tarnali le nad eno zadevo, in sicer dosegom. Nad tem se je v bistvu pritoževalo kar 70 odstotkov vseh kupcev električne dvojke na Japonskem. Čeprav lahko v zares idealnih razmerah prevozi celo 200 km, v praksi pa med 100 in 150, je bilo to še vedno daleč premalo in Mazdini inženirji so tako naredili prav poseben podaljševalnik dosega. Gre za rotacijski wanklov motor z eno komoro (330 kubičnih centimetrov), ki proizvaja 22 kW moči pri 4500 vrtljajih. Prejšnja lekcija kar naenkrat dobi smisel, kajne? Največja prednost motorčka je njegova majhnost, saj tehta samo 35 kilogramov, česar so roboti v tovarnah nedvomno veseli. Vgradili so ga kar v spodnji del prtljažnika mazde2 in še to horizontalno, da ne proizvaja skoraj nobenih vibracij, kaj šele motečega hrupa. Horizontalna namestitev tudi pomeni, da praktično ni izgube prtljažnega prostora.

Med zelo kratko vožnjo (vsega skupaj slab kilometer) sem opazil le, da je 'wankel' res tih, čisto malo se ga sliši in ima poseben, dokaj visok zvok. Električni avto je vsakič veselje voziti, ker se zelo odločno požene z mesta in je izjemno odziven v vseh režimih delovanja. Če mu pri tem dela družbo takšen motor, kot pri prototipu, se zdi takšna mazda2 skoraj idealen avto, tako da ga bomo kar z veseljem pričakali ob morebitni serijski predstavitvi. Standardna električno gnana mazda2 tehta kakšnih 150 kilogramov več od običajne, medtem ko sistem s podaljševalnikom dosega doda še krepkih 100 kilogramov povrh. Sprednji kolesi malčka sicer poganja 75-kilovatni električni motor, medtem ko rotacijski motor in spremljevalni 9,8-litrski rezervoar počivata pod prtljažnikom. Ta 'zastarela' tehnologija kilometrski doseg avta kar podvoji na 200 milj oz. dobrih 300 kilometrov. Ko sistem zazna, da so baterije izpraznjene do neke mere, se samodejno vklopi rotacijski motor, ki vzdržuje stalnih 2.000 vrtljajev v minuti.

Inženirji so mi zaupali, da bi lahko imel morebitni serijski motor okoli 30 kW, saj je vse skupaj v tem trenutku komaj preraslo popoldanski hobi nekaj navdušencev v podjetju. Še bolj zanimiv pa se mi je zdel načrt razvoja samostojnih električnih generatorjev, saj na trgu ni tako majhnih in hkrati močnih, če za primerjavo vzamemo najbolj uporabljane dizelske. To pa uporabnost motorja in seveda smiselnost razvoja že osmisli. In pri takšnih projektih vidiš tiste prave iskrice v očeh Japoncev, ki jih še vedno dojemamo kot tehnološke navdušence. V bistvu se v ničemer ne motimo, res so takšni.

Ko potem doma zbiraš vtise s prvega potovanja na Japonsko, je slika sila drugačna od obiska, na primer, ZDA. Vse je urejeno, čisto, ljudje so ti pripravljeni takoj ustreči, ob napitninah jim postane nerodno in ti želijo vrniti sleherni cent, skratka, tudi Evropejci smo sprva malo izgubljeni, ker ne vemo, če dosti vemo, da ne bi koga užalili. Marsikdo pravi, da doživiš pravi kulturni šok. Sam bi se težko strinjal, ker imamo konec koncev tudi Slovenci razmeroma urejena večja mesta, tudi čista, če jih primerjam z večino svetovnih metropol. Večja razlika je, če greste na primer na Kitajsko, ali pa dlje na jug v azijske dežele, da ne omenjam Afrike itd. Tehnološka naprednost je zelo opazna pri prometu, ki se križa večnivojsko, da sploh pogoltne vso to maso ljudi. Konec koncev je to najgosteje naseljeno območje na svetu, na katerem živi okoli 37 milijonov Japoncev. In ne boste verjeli, le 1,5 odstotka prebivalcev te otoške države se ni izreklo za Japonce, kar pomeni, da so tudi etnično zelo čist narod.

Imajo pa enega najdražjih taksijev na svetu, kjer so tarife strogo po taksimetru, no, pa se mi je vseeno enkrat uspelo z enim taksistom dogovoriti, da sem plačal le eno smer 8-kilometrske poti za približno 40 evrov, nazaj pa naju je potem s kolegom peljal brezplačno in obenem še navdušeno razkazoval lepote Tokia ponoči. Če pokažete zanimanje in navdušenje, ga sami še enkrat toliko. Tudi Roberta Kranjca je poznal. In še zadnja stvar, ki sem jo moral preizkusiti pred dolgim letom domov: kaspula. To so hoteli, v katerih imate prostor samo za spanje v posebni kapsuli, če bi se radi usedli ali umili, pa imate na voljo samo skupne prostore. V tem konkretnem so bili večinoma starejši Japonci, ker so imeli tudi tople kopeli nadstropje nižje, obenem pa zelo slabo prezračevanje in sem sam, ki sovražim cigarete, zgoraj komaj dihal, tako je smrdelo. In Japonci nasploh, kljub temu da zdravo živijo, ogromno kadijo. Sem bil kar presenečen, da je kajenje dovoljeno tudi v takšnih prostorih. Sicer je baje samo en takšen kapsula-hotel v Tokiu, kjer lahko spijo tudi ženske, sicer so striktno moški. S tem da prtljago pustite na recepciji in pazite se hudiča, če stopite na preprogo v recepciji obuti. Si takoj prislužite črno piko, tako da ja, sezuvanje je tudi v njihovi navadi. Tokio je drag, če ne gledate na vsak cent, ne velja zastonj za eno najdražjih mest na svetu. Če ste vsaj malo iznajdljivi pa je lahko tudi čisto sprejemljiv. Let s kakšnega od bližnjih velikih letališč vas olajša za okoli 600 evrov, hotel je najbolje rezervirati na kakšni od velikih internetnih strani, ki se ukvarjajo s tem, pa bo! Tudi izgubili se ne boste kar tako. Sicer angleško ne znajo kaj dosti, bodo pa z veseljem pomagali, če bo potrebno. Le mobilnega telefona ne pozabite doma, da se zlijete z okolico. Če ne drugega, samo zato, da boste brez pomena gledali vanj na podzemni železnici.

 
Komentarji
Komentarji uporabnikov
 
Ni komentarjev, dodajte jih!
NAJBOLJ BRANO
NAJBOLJ KOMENTIRANO
VOLAN NA FACEBOOKU
 
   
Danes je 23. 10. 2017
Oktober 2017
Pon Tor Sre Če Pet Sob Ned
 
25262728293001
02030405060708
09  domača premiera - mercedes-benz star experience roadshow
10  mednarodna premiera - MAN TGE
1112131415
1617  domača premiera - volkswagen polo
1819  domača premiera - kia stonic
202122
23  domača premiera - honda civic type-R
2425  domača premiera - opel grandland X
2627  domača premiera - citroën C3 aircross
2829
30310102030405

€/L
Q Max 100

€/L
Q Max 95

€/L
Q Max diesel
volkswagen golf 372
škoda octavia 201
renault megane 174
renault clio 161
škoda fabia 150

Podatki veljajo za september 2017

Letos je bilo v SLO prodanih 54.115 novih avtov!

Anketa
Zakaj med vožnjo še vedno uporabljate mobitel?
847Kaj je mobitel? 846Nikoli in nikakor. 845Saj samo tu in tam. 844Da vsi vedo, kaj počnem!


Vsak petek boste prejeli sveže e-novičke Volan.

Obljubimo vam, da ne bomo smetili!

Novi dobitnik: sovinc
Obvestila
2. Ford performance day Fordov Performance dan bo še večji in ... pred 1 tedni  | 
Ford GT Z rekordom na najsevernejši progi na ... pred 2 tedni  | 
Continental Dva nova koncepta tehnologij pnevmatik pred 1 meseci  | 
Sava eskimo SUV 2 Po zasneženih poteh z novo pnevmatiko pred 1 meseci  | 
Goodyear vector 4seasons gen-2 Auto Bild Allard jo je uvrstil na prvo ... pred 2 meseci  | 
AMZS Podcenjujemo nevarnost zaspanosti pred 2 meseci  | 
Opel Opel in Vauxhall sta del skupine PSA pred 2 meseci  | 
Continental PremiumContact 6 Dve mednarodni nagradi za oblikovanje pred 3 meseci  | 
SPAR Slovenija Skrb za varnost policistov in ... pred 3 meseci  | 
Goodyear Wrangler All-Terrain Adventure Zmaga na testu cestno-terenskih ... pred 3 meseci  | 
Goodyear Kako poleti skrbeti za pnevmatike? pred 3 meseci  | 
Goodyear Že trinajsto sezono dobavitelj ... pred 4 meseci  | 
Junior Mechanic 2017 Bodoči mehaniki opravili zahtevne ... pred 4 meseci  | 
Goodyear KMAX T Pnevmatike za nizkonakladalne prikolice pred 4 meseci  |  Iztok Krajnc
Dunlop sport classic Za starodobne avtomobile pred 4 meseci  | 
Poslovni avto leta 2017 Znova zmaga mercedes-benza E pred 4 meseci  | 
Goodyear Tovorne pnevmatike za prikolice pred 5 meseci  | 
Špan Novi kolesarski center pred 6 meseci  | 
Goodyear Dunlop Sava Tires Letne pnevmatike za različne zahteve pred 7 meseci  | 
Ford S-max Odslej ga vozi Ilka Štuhec pred 8 meseci  |