Volan na Facebook-u Uredništvo Oglaševanje
 

Skozi zgodovino do modnega dodatka

Citroën DS

Avtor prispevka: Jure Cehner
Znamka DS se osvobaja Citroënove taktirke. Korenine znamke segajo vse do legendarne žabe, vendar koliko DNK-ja se je dejansko preneslo v njihovo moderno modelno paleto?
Skozi zgodovino do modnega dodatka
Foto: Miha Kokalj, Anže Jereb, DS
3. 12. 2014 ob 12:20
Komentarjev: 0

Veliko je bilo prelomnih avtov v zgodovini, ampak redki so spremenili praktično vse, od konstrukcije, krmiljenja, rabe različnih materialov, varnosti in občutka pri vožnji. Francozi so naredili prvi avto s plastično armaturno ploščo, z zavornimi diski, kasneje je bil tudi prvi s prilagodljivimi žarometi. Ja, še vedno je govora samo o enem modelu. In še bi lahko naštevali, prvi je bil namreč v marsičem. Pišemo seveda o citroënu DS oz. žabi, kot ga bolje poznamo na naši strani Alp.

Ne samo, da gre za absolutno tehnološko prelomnico v avtomobilističnem svetu, spremenil je tudi idejo o avtomobilih nasploh. Do takrat so bili avti klasični, malce škatlasti oldtajmerji, DS pa je bil nekaj povsem drugega. Tako je bil poseben, da so jih na prvi dan prodaje leta 1955 prodali kar 12 tisoč, 749 naročil so dobili že v prvih 45 minutah od postavitve na vrteči se oder na takratnem pariškem avtosalonu. Do takrat je toliko medijske pozornosti dobila samo še Stalinova smrt, kar je dovolj zgovorno samo po sebi.

Oblikoval ga je stilist in kipar Flaminio Bertoni, ki je na vse pretege želel ustvariti umetnino. Andre Lefebvre, inženir, pa je hotel aerodinamično karseda popolno obliko, čim bolj podobno kapljici v gibanju. No, rezultat obeh morda nasprotujočih si svetov je bil na dlani - verjetno prvi modni avto na svetu. Mnogi pravijo, da je Brigitte Bardot med avtomobili: čudovit, malce čuden in nedvomno francoski. No, Brigitte se je kar rada slikala ob njem. Pa ne samo Brigitte, tudi Claudia Schiffer ni bila imuna na DS-ove čare.

Kmalu je predvsem zaradi svojega izgleda in ekstravagantnosti postal zelo zakoreninjen v francoski kulturi. Vozili so ga praktično vsi, ki so kaj veljali, tudi funkcionarji, leta 1962 pa je celo rešil življenje takratnemu predsedniku Francije Charlesu de Gaulleju. Njegovega DS-a so prerešetali s kroglami in ker je ta avto lahko vozil samo z dvema polnima pnevmatikama, je srečno ušel napadu. Sicer se je de Gaulle v svoji karieri že kar navadil napadov, vsega skupaj so ga poskušali pod rušo spraviti kar 30-krat. No, če ne bi sedel v DS-u, bi jim enkrat nemara celo uspelo. Pravijo, da je po uspešnem pobegu avto vzljubil še bolj in se od takrat dalje nikoli več ni želel voziti v drugem.

Avto je resda premikal mejnike takratne tehnologije skoraj na vseh področjih. Ste mislili, da je prilagodljivo vzmetenje nekaj novega? Niti ne. Pozabite na vzmeti, v osrčju DS-a je hidravlični sistem z vodikom napolnjenimi kroglami. Sistem je tako zanesljiv, da so DS-a uporabljali tudi za dirkanje po puščavah. No, s kakovostjo vožnje oz. blažilnim sistemom navduši še danes, kar lahko potrdi tudi Matej, ki ga je v uredništvu edini peljal in ga zato grdo gledamo. Kot da bi se vozil po oblaku, pravi. Še namesto sedežev so praktično fotelji. Kdo potrebuje rolls-roycea.

Za DS so naredili čisto nov šesvaljni bokserski motor, ampak so si kmalu premislili, saj je avto že tako stal skoraj toliko kot takrat najboljši mercedes. Prešli so torej nazaj k takrat standardnemu štirivaljnemu motorju z viseče nameščenimi ventili. Hidravlika je drugače vsepovsod, tudi menjalnik je polsamodejni. Ni sklopke, ampak ni pa samodejni, Francozi so namreč s hidravliko omogočili samodejno upravljanje s sklopko, prestavlja pa se kar z ročico tik ob volanu. Podobno je z zavorami, v zgodnejših modelih sploh ni bilo normalne stopalke, temveč gumijast gumb v obliki gobe, ki je spet s hidravliko upravljal zavorne diske. To so stvari, ki jih takrat enostavno niso delali, pri Citroënu pa so imeli jajca.

Seveda so bili problemi, ampak ob koncu proizvodnje leta 1975 jih je bilo narejenih kar milijon in pol. V 20 letih se ni skorajda nič spreminjal, glavna osvežitev je bila leta 1967, ko so mu spremenili obraz in dodali prilagodljive žaromete, zaradi česar se ga je skupaj s spuščajočo ritjo prijel vzdevek žaba.

Aja, Francozi DS preberejo »dejes«, kar pomeni boginjo. Verjetno kar pravo ime, lepo zajema njegov kompleksen, muhast karakter. Obenem pa izvrstno, genialno, ekscentrično, utopično, a izven Francije žal povečini nerazumljeno tehnološko čudo. Fantastičen avto, katerega DNK se je, vsaj kar se ekstravagantnosti tiče, prenesel v modele družine DS, ki bo zdaj tudi samostojna znamka. Eden od bolj prepoznavnih potomcev DS-a je nedvomno posebni malček DS3.

Že ob splovitvi leta 2009 smo bili presenečeni, kako fino se pelje DS3 v primerjavi z običajnimi citroëni, pri katerih smo vedno imeli pripombe, da so premehki, preveč odtujeni in da se preveč nagibajo. No, zdaj, ko ponujajo te malce bolj premijske različice, ima vse skupaj smisel. Če želite udobje, vzemite tistega, če malo bolj odločno vožnjo in še več posebnosti, pa tega malega ekstravagantneža. DS3 je malce osvežen, to se lepo vidi na lučeh, o katerih lahko preberete več tukaj, drugje pa precej manj, ampak zastarelosti mu kljub letom še zdaleč ne gre očitati.

Pri takšnih avtomobilih, kot je DS3, je morda pomembno tudi to, da so varčni. Športni, no, vsaj dinamični avtomobili in varčnost nekoč nista bila pojma, ki bi ju lahko povedali v eni povedi, z razvojem zmogljivih dizelskih motorjev pa so se stvari pošteno spremenile. Na bolje ali ne, to je stvar okusa, ampak veliko kupcev hoče imeti takšne motorje. Sami imamo raje bencinskega v takšnem DS3, ker je zelo dober, ampak nas je presenetil tudi dizelski. Precej presenetil.

Na semaforjih se izklaplja, da se nafta ne porablja po nepotrebnem, in ob pritisku na sklopko hitro prižge nazaj. Poraba po ljubljanskih ulicah je znašala 4,7 litra, kar je odlično. Dobro, če je gužva, bo tudi precej bolj požrešen, če je promet dokaj tekoč, si pa težko predstavljamo cenejšo vožnjo. Niti na mestnih avtobusih ne. Tovarna obljublja, da takšen DS3 porabi samo 3,6 litra goriva na 100 prevoženih kilometrov, kar je preračunano 94 gramov CO2 na kilometer in kar pomeni ničelno stopnjo davka na motorna vozila. Iz prakse vsi vemo, da so obljubljene številke vedno prenizke, vseeno pa nas je zanimalo, koliko se ji lahko približamo.

Za ta podvig smo se iz Ljubljane po starih cestah napotili do Celja. Motor ima 1,6 litra delovne prostornine in 88 kilovatov, torej 120 'konjev'. Za karseda ekonomično vožnjo je potrebno budno spremljati promet pred in za sabo in se izogibati pritisku na zavoro, da se kinetična energija dodatno ne izgublja.

Pri Citroënu pravijo, da ima motor blueHDi najbolj učinkovito čiščenje izpušnih plinov na svetu. Najprej gre izpuh skozi oksidacijski katalizator, kjer se neizgoreli ogljikovodiki in ogljikov monoksid pretvorijo v vodo in ogljikov dioksid, potem potujejo naprej do selektivnega katalizatorja, v katerega se dodaja posebna tekočina AdBlue, ki zmanjša izpust dušikovih oksidov za kar 90 odstotkov, na koncu pa še skozi filter saj, kjer se jih ujame 99,9 odstotka.

Ja, tudi dizli postajajo vse čistejši in primerljivi bencinarjem, poraba je na poti zelo lepo padala. Ob dotočitvi goriva se je izkazalo, da se je računalnik zlagal samo za 1 deciliter, kar je zanemarljiva napaka. Poraba je ob prihodu v Celje znašala izjemnih 3,2 litra!

Če pa ves čas v obziru do denarnice le ne vozimo kot po jajcih, zna biti DS3 na dobrih cestah pravi užitkar in kljub dizelskemu motorju lepo potegne. Jasno, za potešitev otroka v sebi bi raje imeli '200-konjskega' R-a, ampak ko pridemo na bencinsko postajo in vidimo porabo, je tudi dosti vredno. Bolj kot sama moč pri DS3 s tem motorjem šteje, kako dobro ga lahko zapodite v zavoj.

Če pa ste pravi talent za volanom in če najdete prave sponzorje, je lahko v vaši garaži tudi ena prav posebna izvedenka, ki sliši na ime DS3 R3! Z njim pa ni več šale, samo poglejte ga spodaj. Sicer s pogonom na sprednji kolesi razvije 210 'konjev' iz 1,6-litrskega turbomotorja in kar 350 Nm navora. Itak se je Matej spet prvi zagrebel in si tako kot edini v uredništu izboril pravico do vožnje.

Da opravimo s formalnostmi, stane 83.450 evrov, tako da je malo dražji od tistega belega prej, ampak gre pa tudi malce hitreje. Motor je noro prožen, praktično ni primerjave s serijskim, na katerem je zasnovan. Jasno, tukaj je menjalnik sekvenčni in prestavna razmerja so prilagojena divjanju po takšnih cestah, zato poraba ni pomembna. V bistvu je menjalnik enak kot pri dirkalnem C4 WRC, med vožnjo pa se prestavlja brez sklopke, torej samo z ročico, pri speljevanju pa s sklopko. Blažilniki so tristopenjsko nastavljivi za različne podlage in ročna zavora je hidravlična, če so kakšni zavoji res zaprti ali pa če si samo zaželite drveti pošrek.

Nazaj v realnost in k našemu malce počasnejšemu DS3 brez dodatne oznake R3. Pri takšnih avtomobilih, kot je DS3, je zelo pomembno, kako izgledate. Pri Citroënu so si avto med drugim zamislili kot jasno sporočilo ljudem, da vam za izgled še zdaleč ni vseeno. Z njim morate vedno biti urejeni, izbrati najlepše obleke, vaš stil se mora odražati na prav vsakem koraku. Dobro, pretiravamo, vendar avto nedvomno je zasnovan kot modni dodatek. Zato smo Mateja poslali v bližnjo štacuno za cunje z dolgimi cenovnimi etiketami, poiskali najbolj odmevna slovenska imena v svetu mode in jih zaslišali o tem, kaj menijo o ideji avta kot modni dodatek. Njihova mnenja najdete v spodnjem videu.

Če le nimate pojma o stilu, tako kot Matej, ki misli, da so naramnice zadnji krik mode, in če vaše denarnice ne dopuščajo takšne obleke, pa vam še vedno ostane vsaj še kakšna nalepka za na avto. Četudi diskretna.

Ni pa to vse; od kmalu samostojne znamke DS se lahko nadejamo še velikih stvari. Septembra je bilo razglašeno, da se DS osvobaja Citroënovega okrilja, kar so javnosti na letošnjem pariškem avtosalonu napovedali s prototipnim modelom DS divine. Vse je bilo obiskovalcem salona hitro jasno, saj sta bila kotička na salonu že popolnoma ločena, tako prostorsko kot stilsko, medtem ko se vsi prototipni modeli že pojavljajo brez Citroënovih značk.

DS-ovci ponosno oznanjajo, da ne bodo delovali v senci močnih nemških avtomobilov, temveč da s svojimi premijskimi vozili ustvarjajo lastno nišo. Vredno je omeniti, da se je DS na Kitajskem kot samostojna znamka predstavil že nekaj časa nazaj, novopečena razdelitev, o kateri je govora, velja samo za Evropo. Skupaj so od splovitve DS3 prodali že več kot 500 tisoč avtov, od tega na Kitajskem okoli 17 tisoč na leto. V naslednjih petih letih se lahko po besedah Erica Apodea, podpredsednika znamke za produkte in razvoj, nadejamo široke palete novih modelov, od luksuznih križancev, kombilimuzin, večjih limuzin in čistokrvnih terencev. No, eden izmed bolj izstopajočih konceptov je nedvomno DS9, od katerega lahko, če sodimo po dizajnu vseh že lansiranih modelov, pričakujemo nič manj kot čeljust spuščajočo podobo. 

Načrti so torej veliki, izkušnje in tradicija neoporečni, kako se bo nova DS-ova niša obnesla v neprizanesljivem avtomobilističnem svetu, bo pa pokazal čas. Do takrat lahko uživamo tudi v žabah. Ravnokar je njihov butični salon DS World v Parizu upihnil prvo svečko, kjer si lahko natančno ogledate vse njihove modele, vključno s kultnim prvim DS-om, dodatno izborazite o njihovi zgodovini ali pa samo pasete zijala in se prepustite umetniški atmosferi.

 
Komentarji
Komentarji uporabnikov
 
Ni komentarjev, dodajte jih!
NAJBOLJ BRANO
NAJBOLJ KOMENTIRANO
VOLAN NA FACEBOOKU
 
   
Danes je 20. 7. 2018
Julij 2018
Pon Tor Sre Če Pet Sob Ned
 
25262728293001
02030405060708
09101112131415
16171819202122
23242526272829
30310102030405

€/L
Q Max 100

€/L
Q Max 95

€/L
Q Max diesel
renault clio 394
volkswagen polo 353
volkswagen golf 328
fiat 500 325
renault captur 310

Podatki veljajo za junij 2018

Letos je bilo v SLO prodanih 41.677 novih avtov!

Anketa
Kako se s svojim vozilom pripraviš na dopust?
917operem ga, da bo najlepši 916preverim še tlak v pnevmatikah 915preverim tudi vse dokumente 914kupim kar nov avto


Vsak petek boste prejeli sveže e-novičke Volan.

Obljubimo vam, da ne bomo smetili!

Novi dobitnik: uros.ufo
Obvestila
Ford tourneo custom Zmagovalcem bo odslej lažje pred 1 dnevi  | 
3. Ford Performance Zabavno in atraktivno pred 1 meseci  | 
Goodyear Nasvet avtobusnim prevoznikom pred 1 meseci  | 
Zmagovalci PAL 2018 Mercedes S, škoda kodiaq, nissan leaf, ... pred 2 meseci  | 
Opel intelligrip Optimalen oprijem za grandland X pred 4 meseci  | 
Goodyear oxygene Za čistejši zrak pred 4 meseci  | 
Continental PremiumContact 6 pred 4 meseci  | 
Opel insignia country tourer S tehnološko naprednim štirikolesnim ... pred 4 meseci  | 
Ford Največji oglas na svetu pred 4 meseci  | 
Skupina Renault in EEM Pametni otok pred 4 meseci  | 
Connected Car Zmagovalca opel insignia in opel vivaro ... pred 6 meseci  | 
Opel astra Prepričani, da prepriča pred 7 meseci  | 
Ford fiesta, ranger Osvojila tri rekorde v eko-vožnji pred 8 meseci  | 
2. Ford performance day Fordov Performance dan bo še večji in ... pred 9 meseci  | 
Ford GT Z rekordom na najsevernejši progi na ... pred 9 meseci  | 
Continental Dva nova koncepta tehnologij pnevmatik pred 9 meseci  | 
Sava eskimo SUV 2 Po zasneženih poteh z novo pnevmatiko pred 9 meseci  | 
Goodyear vector 4seasons gen-2 Auto Bild Allard jo je uvrstil na prvo ... pred 11 meseci  | 
AMZS Podcenjujemo nevarnost zaspanosti pred 11 meseci  |