Volan na Facebook-u Uredništvo Oglaševanje
 

Sistem za ohranjanje voznega pasu

Tehno volan

Avtor prispevka: Anže Jereb
Je sistem za ohranjanje voznega pasu le še en varnostni ukrep ali prvi korak k avtonomni vožnji avtomobilov? Naj bo, kar hoče, dejstvo je, da beseda 'avto-mobil' šele z njim dobiva na svojem pomenu.
Sistem za ohranjanje voznega pasu
Foto: splet
6. 10. 2015 ob 8:00
Komentarjev: 0
video tehno volan - sistem za ohranjanje voznega pasu
VIDEO VSEBINA
 
Zapri video

Veliko število nesreč, predvsem na avtocesti, se zgodi zaradi utrujenosti in zaspanosti. V takšnih primerih poleg sovoznika na desni strani pride kakšno elektronsko pomagalo še kako prav. Eden bolj zanimivih sistemov zadnjih let in verjetno tisti, ki je prvi pravi korak k temu, da bodo enkrat avtomobili vozili sami, je zato gotovo sistem za ohranjanje voznega pasu oz. 'lane assist' po nenaše. Nima pretirano dolge zgodovine, jasno, so se pa prve ideje na to temo Mitsubishiju porodile že pred več kot dvajsetimi leti, in sicer so nekaj podobnega prvič implementirali v model debonair. Leta 1992, če smo natančni, kar deset let pred konkurenco.

Sistemi so se začeli množično pojavljati šele po letu 2002, začuda izključno na Japonskem, in sicer pri Nissanu, Toyoti in Hondi. Šele leta 2005 je Citroën v osebnih vozilih (C4, C5 in C6) kot prvi od Evropejcev ponudil ta sistem. Na evropskih tleh smo sicer sistem poznali tudi že prej, vendar samo pri gospodarskih vozilih, predvsem tovornjakih. Do sedaj kajpak ni govora o aktivnem sistemu za ohranjanje voznega pasu, ki bi zavrtel volan ob zapustitvi, temveč samo o tistem, ki na takšen ali drugačen način opozarja, ko prevozite črto.

Principov delovanja je več, od laserskih, ki se nahajajo na nosu avtomobila, takšnih z video senzorji, ki imajo nameščene kamere običajno za sredinskim vzvratnim ogledalom, in tudi do infrardečih senzorjev, ki jih najdemo tudi pod avtom. Pomembno pa je, da veste, kako lahko pomagajo. Ne vozijo namreč kar vsi sami. Pravzaprav jih lahko razdelimo v dva sklopa: enostavnejši ob nenamernem zapuščanju voznega pasu voznika o tem le opozorijo. Lahko s tresenjem volana, sedeža ali s katerim drugim zvočnim opozorilnikom. Naprednejši, ki jim v angleščini običajno rečemo 'lane keeping assist' ali 'proactive lane centering assist' pa znajo tudi nekoliko obrniti volan in vsaj za nekaj sekund poskušajo obdržati smer vozila. Je pa veliko marketinških imen za tovrstne sisteme. Nekateri mu pravijo še 'lane departure warning', pri Mercedes-Benzu se imenuje 'active lane keeping assist' in še malo morje je teh imen na trgu.

Sistem torej zazna, da ste ali da boste zapeljali preko črte in vas na to opozori ter dejansko lahko prepreči, da bi prišlo do nesreče. To seveda pomeni, da mora imeti cesta, po kateri se peljete, črte. Vidne črte, kar pomeni, da zbledelih ali prekritih s snegom sistem ne vidi in je enako, kot da bi se vozili na cesti brez črt. Zato naj bodo ti sistemi vedno le v pomoč in se na njih nikakor ne gre zanašati ali jih preveč preizkušati.

Tisti, ki ste že vozili avtomobil s sistemom za aktivno ohranjanje voznega pasu, ste nemara opazili, da avtomobil ne bo sam odpeljal celotnega zavoja, ampak pomaga samo kakšno sekundo ali dve. Ko ta prednastavljen čas poteče, bo sistem popustil, četudi ste v sredini zavoja, in avtomobil prepustil zakonom fizike četudi to pomeni nesrečo. Ampak takrat vas bo že pošteno opozarjal s prodornim cviljenjem, tresenjem volana ali čim drugim. Zakaj pa popusti? Odgovor je preprost, avtonomna vožnja je v Evropi še vedno prepovedana, ne gre za kakšne posebne omejitve sistema. Z dobrimi senzorji in celim sistemom bi šlo, mercedes-benz razred S, recimo, že zna ob določenih pogojih sam voziti. Zakonodaja okrog samovozečih vozil je zapletena, zaenkrat so v Evropi dovoljena testiranja teh vozil na nekaterih javnih cestah, ampak slednje variira od države do države.

Sistem 'lane assist' je danes lahko prisoten v skoraj vsakem novem avtomobilu, večinoma seveda še za doplačilo. Je pa zanimiv tudi zato, ker z njim hitro opazite, kolikokrat ste zapeljali preko črte. Večkrat, kot si mislite, zagotovo. Sam ga še ne maram preveč, ker me moti, če poleg mene še kdo ali kaj vrti volan. Mogoče se z leti še to spremeni, ko se bomo itak vsi morali navaditi na samovozeča vozila.

 
Komentarji
Komentarji uporabnikov
 
Ni komentarjev, dodajte jih!
NAJBOLJ BRANO
NAJBOLJ KOMENTIRANO
VOLAN NA FACEBOOKU
 
   
Danes je 16. 12. 2019
December 2019
Pon Tor Sre Če Pet Sob Ned
 
25262728293001
020304  domača premiera - volkswagen ID.3
05060708
091011  domača premiera - peugeot 208
1213  domača premiera - land rover defender
1415
161718  domača premiera - renault ZOE
19  domača premiera - nissan juke
202122
23242526272829
30310102030405

€/L
Q Max 100

€/L
Q Max 95

€/L
Q Max diesel
volkswagen polo 173
fiat 500 172
volkswagen golf 166
renault clio 150
nissan qashqai 143

Podatki veljajo za november 2019

Letos je bilo v SLO prodanih 68.714 novih avtov!

Anketa
Kako se odločiš za nov avto?
957Ati kupi. 956An ban, pet podgan. 955Pogledam novosti na salonu. 954Kupim boljšega od soseda. 953Kdo še danes vozi avto? 952Vedno kupim isto znamko.


Vsak petek boste prejeli sveže e-novičke Volan.

Obljubimo vam, da ne bomo smetili!

Novi dobitnik: DJ POLAK
Obvestila
Regia Group Dolg zmanjšali za 100 milijonov evrov pred 1 meseci  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Vozi desno, prehitevaj levo! pred 1 meseci  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Akcija strokovnega nadzora v šolah ... pred 2 meseci  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Poostren nadzor pred 4 meseci  | 
Ford Kje na svetu je emoji s poltovornjakom? pred 4 meseci  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Varnost na cesti ni samoumevna pred 5 meseci  | 
Zavarovalnica Triglav - Turneja ... Kakšni vozniki so Dolenjci? pred 5 meseci  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Red je vedno pas pripet. Tudi poleti! pred 5 meseci  | 
Citroën praznuje 100 let Razstava starodobnikov na prostem pred 6 meseci  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Z nižjimi hitrostmi varno v poletje pred 6 meseci  | 
Renault clio 5 zvezdic na EURO NCAP pred 6 meseci  | 
Ford ecoboost 11. nagrada za 1,0-litrski motor pred 6 meseci  | 
Opel insignia Odlične ocene Oplove admiralska ladje pred 6 meseci  | 
Zavarovalnica Triglav - Turneja ... Kakšni vozniki so Celjani? pred 6 meseci  | 
Renault EZ-FLEX Francoska pošta prva preizkuša EZ-FLEX pred 6 meseci  | 
Gospodarsko vozilo leta 2019 Zmagovalci so znani pred 6 meseci  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Kolesarjenje naj bo previdno, varno in ... pred 7 meseci  | 
Park vojaške zgodovine Tankovski vikend pred 7 meseci  | 
Peugeot Tedni izrednih pred 7 meseci  | 
Ford Neukrotljivi Filip Flisar pred 7 meseci  |