Volan na Facebook-u Uredništvo Oglaševanje
 

Elektromotor

Tehno volan

Avtor prispevka: Jure Cehner
Verjeli ali ne, z električnimi avtomobili so se naši pradedki vozili še pred množično uporabo radia. Bili so redki, a vendarle je tehnologija prisotna že lep čas. Kje se je potem zalomilo?
Elektromotor
Foto: splet
4. 12. 2015 ob 18:00
Komentarjev: 0
video tehno volan - elektromotor
VIDEO VSEBINA
 
Zapri video

Američani imajo na Marsu trenutno parkirana tri vozila, roverje po angleško. Ker tam ni nafte ali bencina, s sabo pa je tudi niso morali pripeljati, saj bi verjetno preveč stalo, morajo energijo za pogon najti drugje. Zato jih poganja sonce oziroma elektrika, ki jo proizvedejo paneli sončnih celic na vozilih. Če so štromarji dovolj dobri za Mars, bodo tudi za naše luknjaste ceste. In električni avti so današnja tema.

Prav hecno se zdi, da so prva električna vozila potnike prevažala že v prvih letih prejšnjega stoletja oz. celo že okoli leta 1850. To je bilo v obdobju, ko so ženske skoraj pregovorno umirale, če je bilo treba narediti carski rez, in pred množično uporabo radia. Samo za predstavo. Takrat je avtomobile že poganjala elektrika. Prvo baterijo za električni avto je že davnega leta 1834 izumil Thomas Davenport. Seveda se ni dala polniti, ko se je izpraznila, je bilo to to. Kot zanimivost, do leta 1900 so bili vsi hitrostni rekordi v lastni električnih avtov.

Vmes so potem 'električarji' zamrli, predvsem zaradi premočnega naftnega lobija in kratkega dosega. S pojavo avtomobilov z motorji z notranjim izgorevanjem so ljudje pridobili veliko več avtonomije in električna tehnologija se je prenehala razvijati, razvoj pa se je docela usmeril v smrdljivce. Sicer so se v nekaterih oblikah še obdržali, predvsem tisti na železniških tirih, a v zelo malem številu. Ampak zdaj se vračajo v polnem razmahu in očitno jih tako hitro ne bomo pozabili.

Imajo namreč veliko prednosti pred klasičnimi motorji, seveda tudi slabosti. Prvič, elektromotorji so občutno enostavnejši z veliko manj premičnimi deli in posledično je vzdrževanje cenejše. Manj stvari se lahko pokvari. Navdušujejo tudi z navorom, ki je na voljo že v prvem trenutku, samo poglejte si kakšno pospeševanje Teslinega modela S. Je spodaj, ker vemo, da se vam ne da na Tubo.

Še več prednosti elektromotorjev? Ne potrebujejo menjalnika, denimo, prevožen kilometer je na električno energijo občutno cenejši in tudi čistejši so. Polarni medvedi vam bodo hvaležni ali kako že ... Takšen avtomobil ne oddaja škodljivih emisij, je pa res, da je čist le toliko, kot je čista proizvodnja energije za njegovo premikanje. In tovarne, ki proizvajajo avte, ter elektrarne, so še daleč od zelenih, zato je vprašanje, koliko usluge dejansko delamo naravi, popolnoma na mestu. Upam, da bomo nekoč elektriko proizvajali le iz obnovljivih virov, sicer pa je izkoristek iz leta v leto boljši in onesnaževanje manjše od motorja z notranjim izgorevanjem, tudi če je energija proizvedena v šestem bloku TEŠ-a. Ko obratuje, jasno.

Vsak od nas ima doma kakšno električno napravo z motorčkom in te zadeve so v osnovi enostavne in se od tistih motorjev v avtomobilu ne razlikujejo kaj dosti. Elektromotor v kakršnikoli obliki je v osnovi stroj, ki pretvarja električno energijo v mehansko. Vmes je kontroler, ki nadzoruje napetost, baterije pa dajejo elektriko. Elektromotorje lahko razdelimo v dve skupini: takšne na enosmerni in takšne na izmenični tok. Motorji na enosmerni tok so namenjeni priključitvi na vir enosmerne napetosti. Ta vrsta motorjev se je pojavila že v 19. stoletju in se ponekod pojavlja še danes. Motorji na izmenični tok pa so namenjeni priključitvi na vir izmenične napetosti, torej na vaše hišne vtičnice. Ti motorji so se pojavili po odkritju vrtilnega magnetnega polja (Nikola Tesla, 1882) in danes predstavljajo pomemben delež električnih motorjev. Prva generacija električnih vozil je uporabljala enosmerni tok. Novejši modeli pa uporabljajo za pretvorbo enosmernega toka v izmenični tok pretvornik, ki nato poganja tudi indukcijski elektromotor. 

Ampak za hitro polnjenje, denimo, na novih hitrih polnilnicah, ki jih že najdemo tudi po Sloveniji v sklopu projekta Zeleni koridorji Slovenije, se uporablja enosmerni tok. S temi močnejšimi polnilnicami se kar za nekajkrat skrajša čas polnjenja baterije. To pa vpliva tudi na doseg aktualnih električnih vozil, ki še ni tolikšen, da bi nudil brezskrbno vožnjo po avtocesti. Čeprav večina današnjih avtov zmore realni doseg dobrih 100 do 120 kilometrov, možnost hitrega polnjenja to problematiko zmanjša, saj bo mogoče baterije 80-odstotno napolniti v vsega 20 minutah. Za polno baterijo pa bi naj zapravili samo dobro uro časa, kar je pač čas, ki ga itak porabimo za 'kafetkanje'.

Je pa treba tudi poudariti, da so električne baterije sorazmerno drage, težke, potrebujejo veliko energije in drugih sredstev za izdelavo. Govorimo o avtomobilskih baterijah. Imajo omejeno življenjsko dobo, okrog 1000 ciklov, in kapaciteta se s časom zmanjšuje. Prav tako je čas polnjenja dolg, čeprav obstajajo hitri polnilniki, ki baterijo v celoti napolnijo v 30 minutah. Tesla jih čez lužo množično postavlja. Druga možnost je zamenjava baterij, vendar so pri večini avtomobilov vgrajene v podvozje zaradi nižjega težišča in posledično boljših voznih lastnosti. Pri Renaultu, recimo, boste morali po nakupu štromarja plačevati mesečni najem baterije, ki znaša najmanj 80 evrov, ampak v primeru izgube kapacitete po nekaj letih vam jo potem menjajo. Pri ostalih proizvajalcih pa ste prepuščeni sami sebi in zneski za nove baterije se sučejo v več tisočakih. Zaenkrat; kako bo čez kakšnih 8 let, ko bo dejansko potrebno razmišljati o zamenjavi, ne vemo. 

Ena od prednosti električnih vozil je tudi ta, da ne izgubljajo energije, ko to ni potrebno. Vaš avto se med stanjem pred semaforjem še vedno vrti v prostem teku in tako onesnažuje pa še porablja gorivo. Elektromotor takrat ne dela, ker ni potrebe. So 'štromarji' prihodnost? Skoraj zagotovo, samo baterije se še izboljšajo in smo na konju!

 
Komentarji
Komentarji uporabnikov
 
Ni komentarjev, dodajte jih!
NAJBOLJ BRANO
NAJBOLJ KOMENTIRANO
VOLAN NA FACEBOOKU
 
   
Danes je 18. 6. 2018
Junij 2018
Pon Tor Sre Če Pet Sob Ned
 
28293031010203
04  domača premiera - opel combo life
0506  domača premiera - toyota yaris GRMN
07080910
11  domača premiera - volkswagen touareg
12  domača premiera - renault megane R.S.
1314  domača premiera - steza karting AMZS
15  domača premiera - mercedes-benz sprinter
1617
18  domača premiera - ford fiesta ST in ford mustang
192021222324
25262728293001

€/L
Q Max 100

€/L
Q Max 95

€/L
Q Max diesel
volkswagen polo 432
renault captur 351
renault clio 266
volkswagen golf 243
škoda octavia 236

Podatki veljajo za maj 2018

Lani je bilo v SLO prodanih 34.299 novih avtov!

Anketa
Kako se s svojim vozilom pripraviš na dopust?
917operem ga, da bo najlepši 916preverim še tlak v pnevmatikah 915preverim tudi vse dokumente 914kupim kar nov avto


Vsak petek boste prejeli sveže e-novičke Volan.

Obljubimo vam, da ne bomo smetili!

Novi dobitnik: Dilca1
Obvestila
Goodyear Nasvet avtobusnim prevoznikom pred 2 tedni  | 
Zmagovalci PAL 2018 Mercedes S, škoda kodiaq, nissan leaf, ... pred 1 meseci  | 
Opel intelligrip Optimalen oprijem za grandland X pred 3 meseci  | 
Goodyear oxygene Za čistejši zrak pred 3 meseci  | 
Continental PremiumContact 6 pred 3 meseci  | 
Opel insignia country tourer S tehnološko naprednim štirikolesnim ... pred 3 meseci  | 
Ford Največji oglas na svetu pred 3 meseci  | 
Skupina Renault in EEM Pametni otok pred 3 meseci  | 
Connected Car Zmagovalca opel insignia in opel vivaro ... pred 4 meseci  | 
Opel astra Prepričani, da prepriča pred 6 meseci  | 
Ford fiesta, ranger Osvojila tri rekorde v eko-vožnji pred 7 meseci  | 
2. Ford performance day Fordov Performance dan bo še večji in ... pred 8 meseci  | 
Ford GT Z rekordom na najsevernejši progi na ... pred 8 meseci  | 
Continental Dva nova koncepta tehnologij pnevmatik pred 8 meseci  | 
Sava eskimo SUV 2 Po zasneženih poteh z novo pnevmatiko pred 8 meseci  | 
Goodyear vector 4seasons gen-2 Auto Bild Allard jo je uvrstil na prvo ... pred 10 meseci  | 
AMZS Podcenjujemo nevarnost zaspanosti pred 10 meseci  | 
Opel Opel in Vauxhall sta del skupine PSA pred 10 meseci  | 
Continental PremiumContact 6 Dve mednarodni nagradi za oblikovanje pred 11 meseci  |