Volan na Facebook-u Uredništvo Oglaševanje
 

Sklopka

Tehno volan

Avtor prispevka: Jure Cehner
Tista stvar, ki najbolj rada zasmrdi, ko nepravilno speljujete, je sklopka. Ni pa to njena edina funkcija, skrbi še za eno drugo pomembno stvar, in sicer da ne raznese menjalnika in motorja.
Sklopka
Foto: Splet
14. 3. 2016 ob 6:00
Komentarjev: 0
Tehno volan - sklopka
VIDEO VSEBINA
 
Zapri video

Pa da se ne bomo prehitevali, gremo lepo počasi. Če vozite avto z ročnim menjalnikom, zagotovo veste, da ima sklopko. Nekateri boste morda presenečeni, če vam povemo, da imajo tudi tisti s samodejnim menjalnikom sklopko, nekateri kar dve. V bistvu so sklopke v mnogih stvareh, ki jih vidite ali uporabljate vsak dan. Veliko brezžičnih vrtalnih strojev ima sklopke, motorne žage imajo centrifugalno sklopko, celo nekateri jojoti jo imajo. Ampak tokrat nas bo zanimala tista, ki jo najdemo v vašem avtu.

Grobo povedano, sklopke pridejo prav pri napravah, ki imajo dve vrteči se gredi. V avtomobilih jih potrebujemo, ker se motor, ko je prižgan, stalno vrti, kolesa pa pač ne. Da se lahko avto ustavi, brez da bi uničili motor, mora biti nek vmesnik, ki odklopi motor od koles oz. menjalnika. In to je sklopka.

Skrbi za prenos moči motorja v menjalnik in slednjemu omogoča, da se loči od motorja, da lahko v miru stoji na mestu ali med vožnjo prestavi v drugo prestavo. Tudi pri speljevanju jo potrebujete, saj mora motor moč počasi prenesti v menjalnik, v nasprotnem primeru bi ga verjetno razneslo. Sklopka torej vrteči se motor poveže z nevrtečim se menjalnikom. In to običajno doseže s trenjem.

Za začetek torej moramo vedeti kaj o trenju. Ta v bistvu govori o tem, kako težko je drseti z eno plastjo ob drugo. Trenje se ustvari z majhnimi izboklinicami in vdolbinicami, ki so na sleherni površini. Večje in globlje kot so, večje bo trenje. Sklopka deluje tako, da ustvari trenje med vztrajnikom in lamelo sklopke. Vztrajnik je povezan z motorjem, lamela in vse, kar sledi, pa z menjalnikom. Ko stopalo umaknete s stopalke, vzmeti potisno ploščo potisnejo proti disku sklopke, ki nato pritisne na vztrajnik. To poveže motorno gred z gredjo menjalnika in obe se sučeta z enako hitrostjo.

Ko pa pritisnete stopalko, hidravlični bat ali kabel pritisne na izklopno vilico, ki potisni tečaj nato potisne v sredino vzmetne košarice oz. diafragme. Ko se sredica košarice pritisne navznoter, skupek zatičev na obrobju diafragme potisne potisno ploščo stran od diska sklopke. To sklopko nato odmakne od vrtečega se motorja. Tiste vzmeti, ki jih vidite na lameli pa prizanesejo menjalniku, da ni prevelikega šoka, ko se sklopka poveže z njim.

Nimamo pa samo ene vrste sklopke. Poznamo preproste, kot so mufna, tuljčna, ploščna in objemna in te trdno spajajo dve gredi. To so sklopke za sklapljanje in tako omogočajo vzpostavitev ali prekinitev zveze med gredema tudi med vrtenjem. Poznamo še parkljaste, kjer morata biti hitrosti pogonske in gnane gredi enaki, pri drugih pa se lahko zelo razlikujeta. Zobate sklopke imajo na obodu ali konceh gredi zobce. Ti se prilegajo drug drugemu in prenašajo moč. Elastične sklopke se uporabljajo za skapljanje gredi, ki se v začetku vrtita z različno hitrostjo, nato pa se sčasoma uskladita; gumijast ali prožen jeklen vložek prestreza sunkovite obremenitve zaradi spreminjanja vrtilne hitrosti. Enosmerne sklopke prenašajo navor samo s pogonske na gnano gred, v nasprotno smer pa ne (sklopka za prosti tek). Centrifugalne sklopke spojijo gredi, če se pogonska gred vrti z dovolj veliko hitrostjo, ali pa spoj prekinejo, ko hitrost gnane gredi preseže določeno mejo; mednje sodita naletna sklopka in zagonska sklopka. Varnostne sklopke se razklopijo, če je obremenitev pogonske gredi prevelika. Ampak dovolj, da ne bo vse skupaj preveč suhoparno.

V bistvu je vse, kar morate vedeti, le kdaj pritisniti na stopalko sklopke. In če niste Američan, to nedvomno veste.

 
Komentarji
Komentarji uporabnikov
 
Ni komentarjev, dodajte jih!
NAJBOLJ BRANO
NAJBOLJ KOMENTIRANO
VOLAN NA FACEBOOKU
 
   
Danes je 20. 2. 2019
Februar 2019
Pon Tor Sre Če Pet Sob Ned
 
28293031010203
04050607080910
11121314  domača premiera - toyota RAV4
15  domača premiera - BMW xDrive
domača premiera - mercedes-benz B
1617
18  domača premiera - fiat 500X
192021222324
25262728010203

€/L
Q Max 100

€/L
Q Max 95

€/L
Q Max diesel
renault clio 282
renault captur 181
škoda octavia 132
volkswagen polo 113
volkswagen golf 107

Podatki veljajo za leto 2018

Lani je bilo v SLO prodanih 72.835 novih avtov!

Anketa
V letu 2019 bom:
934šel na tečaj varne vožnje 933zamenjal avtomobil 932pogledal vse dele oddaje Volan 931še več za volanom


Vsak petek boste prejeli sveže e-novičke Volan.

Obljubimo vam, da ne bomo smetili!

Novi dobitnik: petravic
Obvestila
Ford Pametna postelja za sebičneže pred 1 tedni  | 
Citroën jumper Policija ima nova vozila pred 3 meseci  | 
Ford focus Svetlejša nočna vožnja pred 3 meseci  | 
Volkswagen SUV-ji bodo leta 2025 najbolje prodajani pred 3 meseci  | 
Opel insignia Novi sistemi za informacije in ... pred 3 meseci  | 
Ford focus Pohvale za napredne tehnologije pred 3 meseci  | 
Ford Nič več rdečih luči pred 3 meseci  | 
Citroën berlingo van Mednarodni dostavnik leta 2019 pred 3 meseci  | 
Opel Opel praznuje 120 let proizvodnje ... pred 4 meseci  | 
Citroën berlingo, C4 cactus Finalista izbora Autobest 2019 pred 4 meseci  | 
Ford S-max, galaxy Nove tehnologije, novi pogoni pred 4 meseci  | 
Peugeot Nova ponudba vozil na elektriko pred 4 meseci  | 
Ford 25 let delovanja v Sloveniji pred 4 meseci  | 
Opel combo cargo Mednarodni dostavnik leta pred 4 meseci  | 
Citroën 2 CV Spaček praznuje 70 let pred 4 meseci  | 
DGR Ljubljana 2018 Šesta vožnja ugled­nih džentelmenov pred 4 meseci  | 
Goodyear Testiranja na vesoljski postaji pred 5 meseci  | 
Opel grandland X Še več moči in prefinjenosti pred 5 meseci  | 
Ford focus Tudi za otroke, ki se vračajo v šolo pred 5 meseci  | 
Ford focus Inovativen sistem za zaznavanje udarnih ... pred 6 meseci  |