{* *}
 Volan na Facebook-u Uredništvo Oglaševanje
 

Merilniki

Tehno volan

Avtor prispevka: Jure Cehner
Že lepo, da imamo čimveč časa oči lepo na cesti, ampak med vožnjo potrebujemo tudi razne informacije, ki pa jih dobimo na merilnikih, običajno za volanskim obročem. Pa kako sploh delujejo?
Merilniki
Foto: Splet
11. 4. 2016 ob 11:00
Komentarjev: 0
Tehno volan - merilniki
VIDEO VSEBINA
 
Zapri video

Nekoč sem se pogovarjal z eno staro ženičko glede omejitev hitrosti na cesti in mi je rekla, da v svoji vozniški karieri, ki je bila nedvomno večdesetletna, ni niti enkrat pogledala na merilnik hitrosti. Po občutku, je rekla. Upam, da zdaj ne vozi več ... No, tega absolutno ne priporočamo, je pa res fino, da imamo oči čimveč usmerjene na cesto. Med vožnjo pa enostavno potrebujemo razne informacije in za to imamo merilnike, ki jih običajno najdemo nameščene za volanskim obročem. Dobro, pri novih peugeotih nad volanom.

Merilnik hitrosti skupaj z odometrom, to je tisti za merjenje prevožene razdalje, obrati motorja in pa nivo goriva. To je to, kar večina izmed voznikov potrebuje. Nekateri ne potrebujejo niti obratov, prestavljamo lahko le z občutkom in poslušanjem, pri hitrosti je pa malce težje, še posebej, če ne želimo polovico mesečne plače namenjati poravnavi položnic.

Merilnik hitrosti torej meri in prikazuje trenutno hitrost vozila. Kot dodatna oprema so se mehanski merilniki hitrosti začeli pojavljati že pred 20. stoletjem, standardna oprema pa so postali tam od 1910 dalje. Prvi merilnik hitrosti oz. tahometer je izumil Charles Babbage, in sicer za lokomotivo, prvi elektronski merilnik hitrosti pa hrvat Josip Belušić, ki so mu takrat pravili velocimeter. Prvi pravi patent za merilnik pa je pripadal Nikoli Tesli leta 1916. Sicer pa so že stari Rimljani merili hitrosti in razdalje, tako da so šteli obrate koles na vozovih. Prvi avto z vgrajenim merilnikom hitrosti pa je bil oldsmobil curved dash runabout, letnik 1901.

Kako pa sploh delujejo merilniki hitrosti? Vemo, da nam kazalec kaže na številko, ampak kaj se dogaja v ozadju? To je odvisno od sistema, ali je mehanski ali električni. Če pogledamo prve, ti imajo fleksibilen kabel, ki se vrti, pritrjen na zobnike menjalnika. Ti nato sučejo ta kabel, ki nato suče mehanizem merilnika. Drugi del kabla je pritrjen na trajni magnet, ki se nato suče sorazmerno s hitrostjo. Ko se vrti, vpliva na aluminijast obroč, ki zaradi vrtečega se magnetnega polja tudi teži k vrtenju, ampak mu to prepreči pusti spiralasta vzmet. Na ta aluminijast obroč je pritrjen kazalec, ki nato z ravnotežjem med obema silama ponazarja hitrost vozila. Ko avto upočasni, se magnetna sila na obroč zmanjša in tista vzmet kazalec merilnika prestavi nazaj na ničlo oz. v prvoten položaj.

Kako pa je z električnim? Ti so danes praktično v vsakem avtu. Tu dajalnik pulzov, ki je nameščen na menjalnik, meri hitrost vrtenja. Podatke posreduje prek električnih signalov, ki so nato prevedeni v električni prikaz ali pa v primeru analognih merilnikov posredujejo informacije v magnetni sistem, ki zopet obrača kazalec sem in tja.

T. i. obratomerom tudi pravimo tahometer, saj oba merita hitrost vrtenja nečesa. In tu je način delovanja zopet odvisen od sistema, saj jih je cel kup. Nekateri meritve opravljajo na svečkah, se pravi merijo frekvenco eksplozij v batih, ampak to je itak uporabno samo pri bencinarjih, ker dizelski motorji nimajo svečk, in niti ni tako pogost sistem; običajno pa imamo v motorju majhen generator, nameščen na pogonsko gred, ki meri nihanja v električni napetosti, ki jo proizvede trajni magnet na gredi. Ta napetost je  sorazmerna s hitrostjo vrtenja gredi, in evo, imamo število obratov. Pa tudi laserski sistemi se že uporabljajo za merjenje števila vrtljajev. Ti ne potrebujejo fizičnega stika med tahometrom in pogonsko gredjo, saj prvi vse podatke dobi prek infrardeče svetlobe, ki je usmerjena na pogonsko gred. En del na gredi odbija svetlobo in tahometer tako meri, kako pogosto se svetloba odbija nazaj k njemu in s tem hitrost vrtenja gredi. In evo, zopet imamo število vrtlajev motorja na minuto.

Večina avtov ima še vedno analogne merilnike, vse pogostejši pa so digitalni. Ti so se pojavili že leta 1976, in sicer so jih Aston Martinovci vgradili v svoj model lagonda. Šlo je seveda za enobarvne merilnike, ki pa se začuda niso obdržali, saj so ljudje raje bolščali v klasične analogne kazalce, kot še mnogi danes. Danes so ti še najpogostejši, ostali merilniki, kot je odometer, pa so seveda digitalni. No, par let še bo minilo in bo itak vse digitalizirano. Pri Mercedes-Benzu na videz montirajo na armaturno ploščo kar tablične računalnike, s svojimi ogromnimi zasloni, pred voznikom in še posebej na sredini armaturne plošče, pa zmaga itak Tesla. Tudi Audijevi so omembe vredni, vsaj kar se tiče 'vau-učinka', če morda ne odzivnosti in praktičnosti.

Vse pogostejši pa so tudi 'head-up displayji', ki bodisi prikazujejo podatke na kose prozorne plastike nad instrumenti ali pa kot tisti dražji kar na vetrobransko steklo. Sumimo, da bomo kmalu imeli vse podatke na steku ... Do takrat pa le občasno poglejte teh nekaj centimetrov južneje, da se boste izognili prejemanju občinskih ljubezenskih pisem. Tistih s položnicami, saj veste.

 
Komentarji
Komentarji uporabnikov
 
Ni komentarjev, dodajte jih!
NAJBOLJ BRANO
NAJBOLJ KOMENTIRANO
VOLAN NA FACEBOOKU
 
   
Danes je 19. 10. 2018
Oktober 2018
Pon Tor Sre Če Pet Sob Ned
 
0102  domača premiera - mazda 6
0304050607  Oddaja Volan
Ob: 18:00 Trajanje: 30 minut
08  domača premiera - mercedes-benz C
09  domača premiera - audi Q8
1011  Varno za volanom - Kranj
12  domača premiera - opel combo life
1314  Oddaja Volan
Ob: 18:00 Trajanje: 30 minut
151617  domača premiera - hyundai kona electric
18  Varno za volanom - Ptuj
192021  Oddaja Volan
Ob: 18:00 Trajanje: 30 minut
222324  domača premiera - suzuki vitara
25  Varno za volanom - Celje
262728  Oddaja Volan
Ob: 18:00 Trajanje: 30 minut
29303101020304

€/L
Q Max 100

€/L
Q Max 95

€/L
Q Max diesel
renault clio 278
fiat 500 182
renault megane 159
skoda octavia 159
volkswagen polo 146

Podatki veljajo za september 2018

Letos je bilo v SLO prodanih 58.452 novih avtov!

Anketa
Kdaj bo v vaši garaži elektrificirano vozilo?
921Hibrid kupim še letos. 920Še vedno čakam, da bodo cenejši. 919Priključni hibrid me zelo mika. 918Nikoli, ker ljubim vonj bencina.


Vsak petek boste prejeli sveže e-novičke Volan.

Obljubimo vam, da ne bomo smetili!

Novi dobitnik: dejan159
Obvestila
Citroën berlingo, C4 cactus Finalista izbora Autobest 2019 pred 2 urami  | 
Ford S-max, galaxy Nove tehnologije, novi pogoni pred 3 urami  | 
Peugeot Nova ponudba vozil na elektriko pred 4 urami  | 
Ford 25 let delovanja v Sloveniji pred 23 urami  | 
Opel combo cargo Mednarodni dostavnik leta pred 3 dnevi  | 
Citroën 2 CV Spaček praznuje 70 let pred 3 dnevi  | 
DGR Ljubljana 2018 Šesta vožnja ugled­nih džentelmenov pred 3 tedni  | 
Goodyear Testiranja na vesoljski postaji pred 1 meseci  | 
Opel grandland X Še več moči in prefinjenosti pred 1 meseci  | 
Ford focus Tudi za otroke, ki se vračajo v šolo pred 1 meseci  | 
Ford focus Inovativen sistem za zaznavanje udarnih ... pred 2 meseci  | 
Ford tourneo custom Zmagovalcem bo odslej lažje pred 3 meseci  | 
3. Ford Performance Zabavno in atraktivno pred 4 meseci  | 
Goodyear Nasvet avtobusnim prevoznikom pred 4 meseci  | 
Zmagovalci PAL 2018 Mercedes S, škoda kodiaq, nissan leaf, ... pred 5 meseci  | 
Opel intelligrip Optimalen oprijem za grandland X pred 7 meseci  | 
Goodyear oxygene Za čistejši zrak pred 7 meseci  | 
Continental PremiumContact 6 pred 7 meseci  | 
Opel insignia country tourer S tehnološko naprednim štirikolesnim ... pred 7 meseci  | 
Ford Največji oglas na svetu pred 7 meseci  |