Volan na Facebook-u Uredništvo Oglaševanje
 

Francoski SUV-vizionar

Matra-SIMCA rancho

Avtor prispevka: Marko Miklavc
V maju leta 1977 se je na evropskem tržišču pojavil avtomobil, ki je s svojo zasnovo zmedel večino tedanjih novinarjev in tudi nekatere kupce, ker je s svojo mačo-terensko podobo obljubljal nekaj, česar v praksi ni bil sposoben nikoli dobro izpolniti. Vam to zvezi znano?
Francoski SUV-vizionar
Foto: Splet
19. 10. 2017 ob 6:00
Komentarjev: 0

Ko govorimo o avtomobilih, kot je legendarni jeep, nam je takoj jasno, da je imela uporabnost in terenska prehodnost vozila v tem primeru prednost pred oblikovanjem, tedanji kupci legendarne matre-simce rancho pa so zelo hitro ugotovili, da v njenem primeru lahko govorimo samo o obratni filozofiji, ker ima oblika vozila prednost pred uporabnostjo, vsaj v pogledu terenskih zmogljivosti. Po tej magični formuli so zasnovana tudi današnja modna SUV (vozilo za delo, šport in prosti čas) vozila, ki so jih v nemških strokovnih medijih takrat označevali kot 'Geländegängige Freizeitautos' (terensko prehodna vozila za prosti čas), njihove današnje 'izrazite športnosti', ki jo uteleša marketinško in ne strokovno utemeljena fraza 'športni terenec' (športni terenec je terensko vozilo za hitro vožnjo po brezpotjih in izven utrjenih voznih površin) pa že takrat ne bi razumel noben pošteno izobražen novinar.

Za nastanek legendarne matre-simce rancho pa niso zaslužni Francozi, temveč Španci iz trgovskega podjetja Talleres Panades, ki so leta 1973 ob pomoči zaposlenih v podjetju Chrysler España ustvarili domačo simco 1200 campero, španski odgovor na tedanje podobne francoske serijske prostočasne izdelke (citroën mehari, renault 4 & 6 rodeo). Z avtomobilom, ki ga je oblikoval Antonio Madueño, naj bi Španci na domačem tržišču zapolnili vrzel med prej omenjenim meharijem in pravimi španskimi terenci (jeep ebro comando & santana land-rover). Ideja o lahkem terensko prehodnem vozilu s karoserijo iz poliestra in tehnološko platformo simce 1100 (francoski avtomobil, ki je močno vplival na dokončno podobo zastave 101), ki so jo realizirali Španci, je takrat pritegnila tudi pozornost vodilnih pri francoski podružnici koncerna Chrysler, ki sta jo takrat sestavljali znamki SIMCA (Société industrielle de Méchanique et Carrosserie Automobile) in Matra.

V tem času so se pri znamki Matra že začeli zavedati učinkov tedanje naftne krize, ki naj bi po pričakovanjih močno oklestila prodajo njihovega uspešnega 3-sedežnega športnika (kupe model bagheera), istočasno so opazili tržni uspeh britanske kopije (rover range rover) tedanjih prestižnih severnoameriških SUV modelov določenih ameriških znamk. Zato so se kmalu odločili, da kupcem ponudijo nekaj, kar naj bi izgledalo kot 'kompaktni range rover', vendar brez 4x4 pogona in žejnega 3,5-litrskega motorja V8 ter s posledično občutno nižjo prodajno ceno. Tedanji vodilni v koncernu Chrysler so podprli to idejo in poskrbeli, da so Francozi prejeli en vozni primerek prej omenjene španske simce 1200 campero, ki jim je služil za inspiracijo. Za osnovo njihovega projekta so Francozi leta 1976 uporabili komercialno (furgon/pickup) različico modela 1100 s približno 20 centimetrov višjo strešno konstrukcijo v predelu zadka.

Ob tem so obdržali tehnološko platformo serijske simce 1100 pickup, avtomobila s prednjim pogonom, ki so ga francoski kupci oboževali v vseh razpoložljivih karoserijskih različicah, dobro pa smo ga poznali tudi Jugoslovani. Novi francoski 'faux off-roader' z nekoliko okrepljeno pickup šasijo in vzmetenjem je takrat dobil interno razvojno oznako P12, pri oblikovanju dokončne podobe, ki jo danes po zaslugi nameščene karoserijske 'off-road ikonografije' lahko označimo kot klasično SUV-podobo, so se Francozi zgledovali po tedanjem serijskem range roverju (3-vratni predstavniki prve generacije). Tako smo dobili tudi tehnološki 'crossover', ker je bila polovica simce (prednji del karoserije, bočna vrata in potniški prostor za prednja potnika) obdana z jekleno pločevino, medtem ko so zadnjo nadgradnjo ustvarili iz poliestra. Nadomestili so tudi serijski 1,1-litrski pogonski sklop modela 1100. Namesto tega so v matro-simco rancho vgrajevali nekoliko oslabljen 1,5-litrski bencinski motor simce 1308 GT, ki je v serijskem modelu rancho (dolžina: 4325 mm, širina: 1665 mm, višina: 1740 (1780 v primeru različice grand raid, ki je imela vgrajeno zaporo diferenciala spredaj) mm, medosna razdalja: 1930 mm, masa avtomobila: od 1130 do 1150 kg) lahko mobiliziral 59 kW (80 KM) pogonske moči (največja hitrost: 145 km/h).

Čeprav so serijsko nastajale samo '2WD' različice modela rancho so se Francozi poigravali tudi s 4x4 različico, vendar so pri tem naleteli na težave, ker matični koncern Chrysler ni želel odobriti potrebnih finančnih sredstev za razvoj, testiranja in izpeljavo te ideje. Poleg tega je bilo že tedanjim konstruktorjem jasno, da 4x4 pogon povzdigne maso vozila in povprečno porabo goriva, nadomestili bi pa tudi pogonski sklop, ki bi ga zamenjal 1,6-litrski bencinski štirivaljnik. Pomanjkanje 4x4 pogona pri vozilu, ki s svojo podobo obljublja, da vas bo lahko pripeljalo kamorkoli, je bil tudi glavni razlog za manjši tržni uspeh tega vizionarskega SUV modela, ker so bili kupci rahlo razočarani, razen tistih, ki 4x4 pogona sploh niso potrebovali, so pa cenili transportne sposobnosti modela rancho, ki jih je ponujal ogromni prtljažni prostor v zadku. Zelo zgovoren pa je tudi citat iz enega izmed vodilnih tedanjih britanskih medijev, kjer so takšno simco testirali: “Well equipped and fun to drive”. However, overall view was that: “it is a compromise: more capable that the average estate but difficult to take seriously as an off road vehicle”. Ta citat je ob opisovanju modnih SUV vozil veljaven še danes.

Leta 1981 se je pojavil tudi 'rancho découvrable', kjer so bočni karoserijski stranici ter zadnjo karoserijsko stranico iz poliestra nadomestili s klasičnim platnom, ker so želeli ustvariti 'jeep efekt'. Poleg tega so poskrbeli tudi za bolj trpežno notranjosti potniške kabine. Danes so takšne in tudi vse ostale matre-simce rancho izredno redke, ker je nastalo samo 200 takšnih odprtih primerkov modela rancho. Majhna pa je tudi populacija izdelanih primerkov tega avtomobila, ki ima danes kultni status, čeprav jih je preživelo zelo malo. Od leta 1977 pa do konca proizvodnje v letu 1984, ko smo ta avtomobil poznali kot talbot-matra rancho, se je za nakup tega legendarnega vozila odločilo približno 57.000 kupcev. Razlog za nastanek tako majhne populacije se skriva tudi v prodajni ceni. Leta 1979 je nemški kupec za takšen avtomobil odštel točno 17.910 nemških mark, malenkost več kot za edinega tedanjega resničnega konkurenta (lada niva 1.6: 15.600 nemških mark), ki je navduševal kupce s solidnimi terenskimi zmogljivostmi, veliko manj so bili Nemci navdušeni nad povprečno porabo goriva in sovjetsko kakovostjo izdelave. Za enak denar, kot ste ga takrat lahko odšteli za simco, ste si v Nemčiji lahko omislili novi dvovratni audi 100 L 5 E (18.210 nemških mark) ali pa podoben, manj razkošno opremljen audi 100 L 5 S (17.345 nemških mark), medtem ko ste za novo 3-vratno zastavo 101 (1100 super - 47 kW/ 64 KM) v Nemčiji takrat odšteli točno 8.990 nemških mark. Še zanimivost. Leta 1979 smo tedanjim zahodnim Nemcem celo dobavili 61 popolnoma novih 'stoenk' …

Zanimive so bile tudi priprave na realizacijo naslednika modela rancho, ki naj bi postal občutno večji od tega modela. Govorimo o legendarnem prototipu znamke Matra z oznako P18, ki mu novi lastniki (znamka Peugeot je medtem že absorbirala znamko SIMCA in z njenim preimenovanjem ponovno obudila znamko Talbot) evropskih podružnic koncerna Chrysler niso bili naklonjeni, zato so se pri znamka Matra takrat s to idejo obrnili na znamko Renault, kjer so njihov P18 sprejeli z odprtimi rokami in kasneje iz njega ustvarili prvo generacijo zelo uspešnega modela espace.

 
Komentarji
Komentarji uporabnikov
 
Ni komentarjev, dodajte jih!
NAJBOLJ BRANO
NAJBOLJ KOMENTIRANO
VOLAN NA FACEBOOKU
 
   
Danes je 23. 4. 2018
April 2018
Pon Tor Sre Če Pet Sob Ned
 
26272829303101
020304  domača premiera - ford transit custom in tourneo custom
05  domača premiera - BMW X2
060708
09  domača premiera - citroën C4 cactus
10111213  domača premiera - porsche driving experience
1415
161718  domača premiera - ford ecosport
19202122
232425  domača premiera - ford trucks
26272829
30010203040506

€/L
Q Max 100

€/L
Q Max 95

€/L
Q Max diesel
renault clio 334
volkswagen polo 319
volkswagen golf 316
škoda octavia 264
renault megane 234

Podatki veljajo za marec 2018

Lani je bilo v SLO prodanih 20.359 novih avtov!

Anketa
Ste zadovoljni z razpletom velikega primerjalnega testa PRIMA?
905polo je najboljši! 904spet kuhinja 903zakaj ni zmagal moj 902noben si ne zasluži zmage


Vsak petek boste prejeli sveže e-novičke Volan.

Obljubimo vam, da ne bomo smetili!

Novi dobitnik: soling
Obvestila
Opel intelligrip Optimalen oprijem za grandland X pred 1 meseci  | 
Goodyear oxygene Za čistejši zrak pred 1 meseci  | 
Opel insignia country tourer S tehnološko naprednim štirikolesnim ... pred 1 meseci  | 
Ford Največji oglas na svetu pred 1 meseci  | 
Skupina Renault in EEM Pametni otok pred 1 meseci  | 
Connected Car Zmagovalca opel insignia in opel vivaro ... pred 3 meseci  | 
Opel astra Prepričani, da prepriča pred 5 meseci  | 
Ford fiesta, ranger Osvojila tri rekorde v eko-vožnji pred 5 meseci  | 
2. Ford performance day Fordov Performance dan bo še večji in ... pred 6 meseci  | 
Ford GT Z rekordom na najsevernejši progi na ... pred 6 meseci  | 
Continental Dva nova koncepta tehnologij pnevmatik pred 7 meseci  | 
Sava eskimo SUV 2 Po zasneženih poteh z novo pnevmatiko pred 7 meseci  | 
Goodyear vector 4seasons gen-2 Auto Bild Allard jo je uvrstil na prvo ... pred 8 meseci  | 
AMZS Podcenjujemo nevarnost zaspanosti pred 8 meseci  | 
Opel Opel in Vauxhall sta del skupine PSA pred 8 meseci  | 
Continental PremiumContact 6 Dve mednarodni nagradi za oblikovanje pred 9 meseci  | 
SPAR Slovenija Skrb za varnost policistov in ... pred 9 meseci  | 
Goodyear Wrangler All-Terrain Adventure Zmaga na testu cestno-terenskih ... pred 9 meseci  | 
Goodyear Kako poleti skrbeti za pnevmatike? pred 9 meseci  |