{* *}
 Volan na Facebook-u Uredništvo Oglaševanje
 

Relikt izraelske avtomobilistične industrije

Autocars Company Limited

Avtor prispevka: Marko Miklavc
Letos mineva 70 let od ustanovitve judovske države in skoraj 40 let od bankrota edinega izraelskega proizvajalca avtomobilov, ker se je kariera izraelskih nacionalnih štirikolesnih izdelkov zaključila leta 1981 z zaprtjem obrata podjetja ROM, ki je leta 1958 podedovalo paleto 3- in 4-kolesnih izdelkov znamke Autocars.
Relikt izraelske avtomobilistične industrije
Foto: ACL
16. 5. 2018 ob 7:00
Komentarjev: 0

Zametki izraelske avtomobilske industrije so se pojavili na sredini petdesetih let prejšnjega stoletja, ko so v Izrael začeli prihajati delno razstavljeni (CKD/SKD) 3-kolesni furgoni britanske znamke Reliant (model regent van, lahka gospodarska različica modela robin), ki smo si jo zapomnili predvsem po njeni vlogi v priljubljeni britanski TV nadaljevanki 'Only Fools and Horses' (serija Samo bedaki in konji), kjer glavna junaka ob njunih transportnih potrebah redno uporabljata rumeni 3-kolesnik znamke Reliant. Kasneje so Izraelci razvili svojo, 4-kolesno verzijo tega lahkega dostavnega modela, ki so jo poimenovali sussita. Ta model, ki ga je premikal licenčni 1,0-litrski bencinski motor iz forda z modelno oznako anglia, so ponujali samo v gospodarskih različicah (3-vratni karavan, furgon in 2-vratni poltovornjak).

Kasneje so bili vsi pogonski sklopi za ta model izdelani v Izraelu, kjer je sussita (kobila) kmalu prevzela vlogo najbolj priljubljenega izraelskega avtomobila, predvsem na račun njene trpežnosti in zanesljivosti. Ob opisovanju izraelske avtomobilske industrije ne smemo spregledati pomembnega podatka, ki pravi, da so bili Izraelci nekoč eni izmed največjih pristašev avtomobilov s karoserijami iz umetnih mas, odnosno poliestra, ker so se tega koncepta (vozna šasija z lahko karoserijo iz umetne smole in steklenih vlaken) držali vse do konca. Za to je zaslužna predvsem znamka Reliant, kjer so tudi oblikovali večino izraelskih serijskih avtomobilov. Ta koncept so pri znamki Reliant v tistih časih uveljavili tudi v Turčiji, kjer so po podobnem receptu nastajali modeli znamke Anadol ('avtohtona' turška avtomobilska znamka), ter v Indiji (znamka Sipani).

Na začetku šestdesetih let prejšnjega stoletja so se izdelki znamke Autocars pojavili tudi v Kanadi ter v ZDA, vendar je tam pristalo samo 35 novih vozil, ki pa se zaradi slabe kvalitete izdelave in splošne pokvarljivosti niso obdržala prav dolgo na severnoameriških cestah, zato so Izraelci kmalu opustili načrte o prodoru v ZDA, vendar ne za dolgo. Za to je zaslužen Itzhak Shubinsky, ki je ob nekem tedanjem obisku Velike Britanije odkril atraktivnega športnika (reliant ashley GT). Shubinsky si je takrat zagotovil licenčne pravice za izdelavo tega britanskega izdelka, istočasno so hišni oblikovalci znamke Reliant dobili nalogo, da rahlo modificirajo obstoječi dizajn, ki je na koncu posnemal videz prej omenjenega daimlerja SP 250. Tako se je leta 1961 rodila sabra sport, edini pravi izraelski športnik v celotni zgodovini avtomobilizma, ki je ob rojstvu prejela tudi novi blagovni logotip v obliki bodečega kaktusa.

Na začetku je ta avtomobil obstajal samo v roadsterski verziji, kasneje so Izraelci ustvarili tudi dve serijski kupe različici (hardtop coupé & fastback) tega modela. Prvih 100 izdelanih primerkov modela sabra sport, ki so romali v ZDA, so izdelali v Veliki Britaniji. Ker kasneje ni bilo večjega povpraševanja po tem modelu v ZDA, so Britanci ustvarili domačo verzijo modela sabra sport, znano po modelni oznaki sabre 6 (1962-1964, 75 izdelanih primerkov). Sabra sport je bila na začetku kariere motorizirana ob pomoči 1,7-litrskega Fordovega motorja iz modela consul, ki je kompaktno Izraelko lahko pognal do 146 km/h. Kasneje so ustvarili tudi pravo premijsko različico z oznako sabra six, ki jo je premikal Fordov 2,6-litrski bencinski šestvaljnik. Kariera tega modela se je zaključila leta 1968.

Medtem so se premikale tudi stvari v Izraelu, kjer so upokojili prvotni model sussita in ga v letih 1963/64 nadomestili z novo generacijo tega modela, pred tem se je pojavil tudi nekoliko večji model carmel (na začetku samo kot 2-vratna limuzina), njegov 1,2-litrski bencinski pogonski sklop pa je prispevala Fordova cortina (prva generacija). Prihod modela carmel je povezan tudi s tedanjim postopnim prenehanjem sodelovanja z znamko Reliant, njeno mesto je v tem obdobju zasedla znamka Triumph, ki je v sredini šestdesetih let prejšnjega stoletja Izraelcem začela dobavljati 1,2-litrske pogonske sklope iz modela herald. Leta 1966 se je pojavila 4-vratna limuzinska različica modela carmel, ki je znana kot model gilboa. Med letoma 1967 in 1973 so Britanci v Izrael pošiljali tudi 'kit komplete' Triumphovega modela 1300, ki so za Izraelce predstavljali 'upmarket' ponudbo. V tem obdobju je pričelo nastajati tudi prvo izraelsko terensko vozilo, ker so pričeli izdelovati Triumphov vojaško usmerjen 4x4 model pony.

Pomembna sprememba se je zgodila leta 1969, ker so Izraelci takrat v britanskem koncernu BLMC prejeli status 'zunanjih sodelavcev', odnosno podizvajalcev, ki naj bi v bodoče izdelovali malenkostno preoblikovane klasične minije s karoserijami iz poliestra, zato so Britanci takrat angažirali zaposlene pri znamki Marcos, kjer so leta 1971 nastali štirje vozni prototipi. Vendar do proizvodnje takšnih minijev ni prišlo nikoli, ker so se Britanci leta 1974 odpovedali sodelovanju z Izraelci, predvsem zaradi lastnih težav v tedanji britanski avtomobilski industriji. Na njihovo mesto se je takrat uvrstilo podjetje ROM (Rom Carmel Industries Ltd.), kjer so ustvarili posodobljeno verzijo modela gilboa z vgrajenimi 1,3-litrskimi francoskimi pogonskimi sklopi iz koncerna Chrysler-SIMCA. Tudi ta kombinacija ni vztrajala prav dolgo, ker se je leta 1978 pojavil nov lastnik (korporacija Urdan Industries), kjer so kupcem do konca leta 1981 ponujali model rom 1301, ki ni nič drugega kot posodobljen model gilboa.

Kupci ob tem niso imeli ravno največja izbire, ker so si lahko omislili samo klasično štirivratno limuzino (dolžina: 4200 mm, širina: 1560 mm, višina: 1500 mm, medosna razdalja: 2500 mm, masa avtomobila: 910 kg, pnevmatike: 155 SR13) ter 3-vratni furgon. Vgrajeni 1,3-litrski motor je lahko mobiliziral 40 kW (54 KM) pogonske moči pri 5000 vrtljajih v minuti ter 91 Nm motornega navora pri 2500 vrt./min. Tako motoriziran ROM carmel je lahko dosegel največjo hitrost 145 km/h, ob povprečno porabljenih 10. litrih goriva. Zadnji primerki tega avtomobila so nastali leta 1981, po tem je izraelska avtomobilska industrija po približno 75.000 izdelanih avtomobilih poniknila v analih zgodovine.

 
Komentarji
Komentarji uporabnikov
 
Ni komentarjev, dodajte jih!
NAJBOLJ BRANO
NAJBOLJ KOMENTIRANO
VOLAN NA FACEBOOKU
 
   
Danes je 24. 9. 2018
September 2018
Pon Tor Sre Če Pet Sob Ned
 
27282930310102
03040506  domača premiera - toyota aygo
070809
1011  domača premiera - citroën berlingo
1213  domača premiera - volvo V60
141516
17  domača premiera - mercedes-benz star experience roadshow
18  domača premiera - hyundai i20
19  domača premiera - honda CR-V
20  domača premiera - ford focus
212223  Oddaja Volan
Ob: 18:00 Trajanje: 60 minut
2425  domača premiera - peugeot rifter
2627282930

€/L
Q Max 100

€/L
Q Max 95

€/L
Q Max diesel
renault captur 426
renault clio 257
renault megane 170
volkswagen polo 164
volkswagen golf 153

Podatki veljajo za avgust 2018

Letos je bilo v SLO prodanih 53.559 novih avtov!

Anketa
Kako se s svojim vozilom pripraviš na dopust?
917operem ga, da bo najlepši 916preverim še tlak v pnevmatikah 915preverim tudi vse dokumente 914kupim kar nov avto


Vsak petek boste prejeli sveže e-novičke Volan.

Obljubimo vam, da ne bomo smetili!

Novi dobitnik: jeanpuc
Obvestila
Goodyear Testiranja na vesoljski postaji pred 2 tedni  | 
Opel grandland X Še več moči in prefinjenosti pred 2 tedni  | 
Ford focus Tudi za otroke, ki se vračajo v šolo pred 2 tedni  | 
Ford focus Inovativen sistem za zaznavanje udarnih ... pred 1 meseci  | 
Ford tourneo custom Zmagovalcem bo odslej lažje pred 2 meseci  | 
3. Ford Performance Zabavno in atraktivno pred 3 meseci  | 
Goodyear Nasvet avtobusnim prevoznikom pred 3 meseci  | 
Zmagovalci PAL 2018 Mercedes S, škoda kodiaq, nissan leaf, ... pred 4 meseci  | 
Opel intelligrip Optimalen oprijem za grandland X pred 6 meseci  | 
Goodyear oxygene Za čistejši zrak pred 6 meseci  | 
Continental PremiumContact 6 pred 6 meseci  | 
Opel insignia country tourer S tehnološko naprednim štirikolesnim ... pred 6 meseci  | 
Ford Največji oglas na svetu pred 6 meseci  | 
Skupina Renault in EEM Pametni otok pred 6 meseci  | 
Connected Car Zmagovalca opel insignia in opel vivaro ... pred 8 meseci  | 
Ford Povezovanje ugotovitev pri zdravljenju ... pred 10 meseci  | 
Opel astra Prepričani, da prepriča pred 10 meseci  | 
Ford fiesta, ranger Osvojila tri rekorde v eko-vožnji pred 10 meseci  | 
2. Ford performance day Fordov Performance dan bo še večji in ... pred 11 meseci  | 
Ford GT Z rekordom na najsevernejši progi na ... pred 11 meseci  |