Volan na Facebook-u Uredništvo Oglaševanje
 

Otrok iz italijansko-ruskega zakona

50 let prvotne lade

Avtor prispevka: Marko Miklavc
V teh dneh mineva 50 let od dneva (19. april 1970), ko je s proizvodnih tokov v sovjetskem Togliattiju zapeljalo prvih šest (2 modra in 4. rdeči avtomobili) serijsko izdelanih primerkov legendarnega 'sovjetskega fiata', ki so bili za to priložnost obarvani v tedanjih barvah sovjetskega 'РСФСР' (RSFSR) zveznega 'imperija'.
Otrok iz italijansko-ruskega zakona
Foto: Lada
7. 5. 2020 ob 6:00
Komentarjev: 0

Čeprav sovjetski politiki večinoma niso bili naklonjeni kupovanju zahodnih tehnoloških licenc so se sredi šestdesetih let prejšnjega stoletja odločili za izjemo. Posledično so 15. avgusta leta 1966 sklenili tehnološko zavezništvo z Italijani, ker so z njimi negovali odlične stike, predvsem zaradi dejstva, ki pravi, da je bila KPI (Komunistična partija Italije) takrat največja komunistična partija v zahodni Evropi, čeprav ni bila nikoli na oblasti. Istočasno so sovjetski komunisti v tem obdobju postavili tudi sovjetski 'Wolfsburg' ('Stadt des KdF (Kraft durch Freude)-Wagens bei Fallersleben') v obliki zavoda VAZ (Volžskij Avtomobilnij Zavod), ki so ga zgradili na območju leta 1952 uradno preimenovanega mesta Volžskij (po reki Volga). Dogovor z Italijani so sovjeti počastili s ponovnim preimenovanjem mesta Volžskij, tokrat so ga poimenovali Togliatti po generalnem sekretarju (Palmiro 'Ercoli' Togliatti)  Italijanske komunistične partije med letoma 1927 in 1964.

Takrat so Italijani dosegli dogovor (podelitev baje brezplačne licence) o tem, da bo znamka FIAT zagotovila celotno tehnično dokumentacijo za proizvodnjo dveh karoserijskih različic (limuzina & karavan) fiata 124 (evropski avtomobil leta 1967). Vendar to ne pomeni, da je bila prvotna lada samo plod italijanskih konstruktorjev, ker se sovjetski konstruktorji niso strinjali z vsemi italijanskimi tehničnimi rešitvami. Zato ste takrat v Torinu lahko srečali tudi kakšnega sovjeta, ker so bili Ladini konstruktorji konstantno prisotni ob razvoju sovjetske različice fiata 124. Zato je uvajanje tehničnih sprememb potekalo v tesnem sodelovanju obeh konstruktorskih ekip. Še preden so v Sovjetski zvezi postavili novo tovarno avtomobilov, so na tedanjih sovjetskih voznih površinah izvedli tudi številna testiranja modificiranih fiatov 124, ki so na koncu pripeljala do številnih sprememb (omenjajo več kot 800 izvedenih modifikacij) pri serijskem sovjetskem fiatu 124.

Prvotna lada (VAZ-2101) je ob rojstvu prejela nekoliko drugačen (zgoraj ležeča odmična gred, večji razmak med vrtinami valjev, povečana velikost sklopke (s 180 na 200 mm), možnost uporabe manj kvalitetnega pogonskega goriva) 1,2-litrski 4-valjni bencinski pogonski sklop, čeprav je zaloga pogonske moči (44 kW/60 KM pri 5600 vrt./min. ter 89 Nm motornega navora pri 3400 vrt./min.) povsem identična z močjo originalnega Fiatovega motorja. Nekoliko drugačen je tudi pritaknjen 4-stopenjski ročni menjalnik. Poleg tega so spremenili tudi kardansko gred, vzmetenje prednje in zadnje osi, veliko originalnih sestavnih delov so načrtno predimenzionirali, predvsem v interesu večje zanesljivosti delovanja. Poskrbeli pa so tudi za 'izhod v sili' (ročni zagon motorja) in povečan razmak (+ 45 mm) med karoserijo in vozno podlago. Nekaj manjših sprememb lahko najdemo tudi na karoseriji, kjer so najbolj opazne drugačne (daljše) rozete na obeh odbijačih, poleg tega ima lada predvidene 4 žlebove za morebitni dvig avtomobila ob predrti pnevmatiki, medtem ko sta pri fiatu 124 samo dve. Manj pa so vidne dodatne ojačitve karoserije.

Prvi serijski primerki tega avtomobila so bili sovjetskim kupcem dostopni že leta 1970, že v naslednjem letu so VAZ-2101 'Žiguli', ki je na začetku doma dobil ljudsko ime 'Edinička' (prva), pričeli izvažati v Jugoslavijo, Belgijo, Nizozemsko in Finsko. Leta 1971 so tujim kupcem izročili približno 57.000 primerkov te klasične 4-vratne limuzine, ki je vzdržala v serijski proizvodnji približno 18 let, ker so zadnji primerki modela VAZ-2101 nastali leta 1988. V tem času so izdelali približno 2,7 milijona primerkov. Leta 1971 se je pojavil tudi model VAZ-2102, ki predstavlja sovjetsko verzijo fiata 124 familiare (karavan). Do konca leta 1988 se je za to, veliko bolj praktično verzijo odločilo približno 670.000 kupcev. Naslednji mejnik v razvoju znamke Lada predstavlja bolj prestižni model VAZ-2103 (1973-1980), ki je v naših krajih znan kot lada 1500 (55 kW/75 KM). Na začetku so Italijani želeli sovjetom podtakniti še model 125 (uspešno so ga podtaknili samo Poljakom …), vendar sovjeti niso nasedli, ker bi za njegovo proizvodnjo potrebovali še več različnih strojev za izdelavo drugačnih sestavnih delov. Zato so sovjeti razvili lastno 'lusso' verzijo modela 124, ki so jo leta 1975 še nadgradili (VAZ-2106/lada 1600: 57 kW/78 KM, 1975-2006). Vmes (leta 1973) se je pojavila še lada 1300 (VAZ-21011: 48 kW/65 KM). Zadnja evolucijska stopnja sovjetskega fiata 124, ki se je pojavila leta 1978, nosi oznako VAZ-2105/2107, obstaja pa še cel kup več ali manj enakih lad z različnimi številčnimi oznakami. Zadnji izdelani avtomobil, ki je še tesno v sorodu s prvotno lado, so izdelali 16. aprila leta 2012, posledično so sovjetsko-ruskega fiata 124 izdelovali skoraj 42 let.

Po uradnih številkah so v tem času naredili približno 16,8 milijona primerkov avtomobilov iz serij 2101-2107, obstajajo pa tudi viri, ki omenjajo skupno izdelanih 17,5 milijona ruskih licenčnih primerkov fiata 124, skupno (FIAT, Lada, SEAT, Tofas, Hindustan) pa naj bi po celem svetu nastalo približno 20 milijonov primerkov Fiatovega modela 124, ki se s tem dosežkom uvršča v družbo legendarnega Volkswagnovega hrošča, medtem ko je drugo legendo, forda T, že zdavnaj prehitel.

 
Komentarji
Komentarji uporabnikov
 
Ni komentarjev, dodajte jih!
NAJBOLJ BRANO
NAJBOLJ KOMENTIRANO
VOLAN NA FACEBOOKU
 
   
Danes je 26. 5. 2020
Maj 2020
Pon Tor Sre Če Pet Sob Ned
 
27282930010203
04050607080910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

€/L
Q Max 100

€/L
Q Max 95

€/L
Q Max diesel
renault clio 325
renault captur 71
dacia sandero 44
volkswagen tiguan 43
peugeot 2008 42

Podatki veljajo za april 2020.

Letos je bilo v SLO prodanih 16.354 novih avtov.

Anketa
Kakšen pogonski sklop bo imel tvoj novi avto?
970električni 969priključnohibridni 968hibridni 967blagohibridni 966bencinski 965dizelski


Vsak petek boste prejeli sveže e-novičke Volan.

Obljubimo vam, da ne bomo smetili!

Obvestila
Zavarovalnica Triglav Širitev delovnega časa poslovalnic pred 1 tedni  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Tri četrtine kolesarjev krši prometna ... pred 3 tedni  | 
Ford Izdelujejo maske za obraz in vizirje pred 3 tedni  | 
Zavarovalnica Triglav Bi danes še opravili vozniški izpit? pred 2 meseci  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Stanje prometne varnosti pred 4 meseci  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Nadzor nad področji prometne varnosti pred 4 meseci  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Kdo vozi nocoj? Vi ali alkohol? pred 5 meseci  | 
Javna agencija RS za varnost prometa V zimo trezno in z opremo ustrezno pred 6 meseci  | 
Regia Group Dolg zmanjšali za 100 milijonov evrov pred 6 meseci  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Vozi desno, prehitevaj levo! pred 7 meseci  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Akcija strokovnega nadzora v šolah ... pred 7 meseci  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Poostren nadzor pred 10 meseci  | 
Ford Kje na svetu je emoji s poltovornjakom? pred 10 meseci  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Varnost na cesti ni samoumevna pred 10 meseci  | 
Zavarovalnica Triglav - Turneja ... Kakšni vozniki so Dolenjci? pred 10 meseci  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Red je vedno pas pripet. Tudi poleti! pred 11 meseci  | 
Citroën praznuje 100 let Razstava starodobnikov na prostem pred 11 meseci  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Z nižjimi hitrostmi varno v poletje pred 11 meseci  | 
Renault clio 5 zvezdic na EURO NCAP pred 1 leti  | 
Ford ecoboost 11. nagrada za 1,0-litrski motor pred 1 leti  |