Me prav zanima, na kateri avto bi najprej pomislili, ampak to čudo je mazda MX-5. Najbolje prodajani roadster na svetu in že več kot 25 let je avtomobil v svojem bistvu isti. Torej motor spredaj, čimbolj za osjo, da bi skoraj lahko rekli, da je sredinsko nameščen, samo dva sedeža in pogon zadaj! Zdaj veste, zakaj so se mi tresle roke, pa še zdaleč ni šlo za stroj z 800 'konji' in s ceno vsaj pol milijona evrov.
Ko so konec 80-ih vsi trobili, da je minil čas lahkih športnih avtomobilov zaradi varnosti in drugih ukrepov, je Mazda naredila točno to - lahek športen avtomobil. V nasprotju s pričakovanji 'poznavalcev' se je poteza izkazala za zelo uspešno. Mazda MX-5 je kmalu dobila posnemovalce, ampak noben ni ponujal takšnega purizma, sploh pa ne nizke cene, kar so pokazale tudi prodajne številke. Trg tovrstnih vozil je res majhen, ampak do nove, četrte, generacije je bilo prodanih že 950 tisoč vozil in nova bo prav kmalu presegla milijon skupno.
Oblika verjetno vsakemu takoj da vedeti, da gre za čisti užitek. V vožnji, jasno. Izredno kratka previsa čez kolesa in oblika sama še bolj očitno kažejo, da gre za pravo cestno igračo. Tudi sicer je avtomobil majhen in predvsem nizek. Sedeža sta po novem še 20 mm bližje tlom. Mazda še vedno, oziroma v zadnjem času še bolj očitno zmanjšuje maso svojim avtomobilom, ker je to najboljši način za manjšo porabo in boljše vozne lastnosti. Japonci se hvalijo, da so uspeli pri novi celo do 100 kilogramov zmanjšati maso primerljivega predhodnega modela, tako da naj bi bila spet na ravni tiste pri prvi generaciji. Osnovni model naj bi tehtal le 975 kilogramov, kar je za današnje čase, ko morajo biti avtomobili varni in polni dodatne opreme za udobje, zavidanja vreden dosežek. Šli so celo tako daleč, da so, podobno, kot pri dirkalnikih, skušali prihraniti vsak nepotreben gram s posebnimi kovinskimi profili ali pa na primer ročico za vzdolžni pomik sedeža, ki je najmanjša in najtanjša možna, da je še uporabna. Poleg tega ima idealno razporeditev mase 50:50 in najnižje težišče doslej, kar so seveda dosegli s še bolj v sredino (+15 mm) in še nižje (-13 mm) pomaknjenim motorjem. Kaj si lahko lepšega zaželiš za uživaško preganjanje med ovinki?
Potem je tukaj še dodelana notranjost, v kateri se voznik res počuti eno z avtom pa še vedno udobno. Če ni prevelik, jasno. Vse skupaj namreč deluje precej utesnjeno, prostora za noge ni veliko, odlagalnih mest je malo in prtljažnik je celo manjši od tistega pri predhodniku. Je pa zato bolj uporaben, ker so ga uspeli oblikovati malo drugače, da gresta zdaj vanj dva letalska kabinska kovčka in kakšna denarnica. Če gledam samo primerjavo s starim modelom, je verjetno največja sprememba osrednji 7-palčni zaslon, ki je, tako kot v ostalih mazdah, na dotik občutljiv samo, ko avto stoji na mestu, med vožnjo pa zaradi varnosti ne. Ne vem, kaj je dejansko bolj varno, so pa vsi gumbi na pravih mestih in predvsem jih ni veliko, da se lahko več ali manj voznik osredotoči na vožnjo. Pri tem bo imel največ veselja z menjalnikom in njegovo izredno kratko ročico. O tem menjalniku že več kot 20 let novinarji pišemo hvalospeve, tako da še zdaleč nisem edini, ki ga obožujem. Celo ostali hišni modeli se zgledujejo po njem in veselje, ko lepo čutiš in slišiš vklop posamezne prestave, je veliko.
Še motorja: oba s tehnologijo skyactiv, oba bencinska, jasno, in oba brez turbine! V tem času prava redkost, da določen model avtomobila nima prisilno polnjenih motorjev. Kaj to pomeni za voznika? Spet samo zabavo, ker mora motor ves čas priganjati do rdečega polja, da kam gre. Morda je takšnih voznikov vse manj, ampak Mazda upa, da bo z novim modelom uspela prepričati tudi lastnike prve generacije, ki so bili najbolj navdušeni nad majhno maso, enostavnostjo in veselima motorjema. Manjši ima 1,5 litra delovne prostornine in največjo moč 96 kW, to je 131 'konjev', ki jo doseže pri 7 tisoč vrtljajih, rdeče polje pa se začne pri 7.500! Celo zvok je kljub majhni prostornini dovolj športen, da vam bo občasno dvignil kakšno kocino, čeprav že vidim fanatike z nadgradnjami izpuha. Večji dvolitrski stisne 118 kW, to je 160 'konjev', in ima lahko še sistem za regeneracijo zavorne energije i-Eloop za malenkost manjšo porabo bencina.
Na koncu je pomembno le še, koliko goriva je ostalo v posodi in kako ovinkasta je cesta pred vami. No, morda še cena, saj bo osnovni model stal podobno kot njegov predhodnik, torej lahko ocenjujem nekje 24 tisoč evrov. Če so se zdaj še komu zatresle roke, sledi manjše razočaranje, saj bo pri nas, za razliko od večine Evrope, MX-5 na voljo šele spomladi. Še en razlog več, zakaj naj prihajajoča zima res hitro mine.