Volan na Facebook-u Uredništvo Oglaševanje
 

Pri 81 letih mlajši od svojega avta

Fiat 503 torpedo

Avtor prispevka: Jure Cehner
Kdaj pa kdaj se mimo pripelje kakšen avto in ko pogledaš na značko, si rečeš: "Madona, a že od takrat so..." Nekako tako so si sledile prve povedi celotnega uredništva, ko smo zagledali fiata, letnik 1926.
Pri 81 letih mlajši od svojega avta
Foto: Miha Kokalj
5. 6. 2015 ob 7:25
Komentarjev: 0
video tvoj volan fiat 503 torpedo - Roman Fikfak
VIDEO VSEBINA
 
Zapri video

Zgodovina je zelo pomembna pri pridobivanju ugleda in spoštovanja. Nemara bi lahko rekli, da to velja za čisto vsako stvar, vendar redkokje v tolikšni meri kot v avtomobilizmu. G. Roman Fikfak iz Portoroža se tega dobro zaveda. Večino življenja je delal kot avtomehanik starejših vozil, zato je z oldtajmerji povezan tako poklicno kot osebno. Tovrstne tehnične kulture je Roman mojster. Je stari maček in cenjena enciklopedija znanja za vse, kar nosi logotip Moto Guzzi, Gilera, Ducati, Fiat, Alfa Romeo, Lancia in še kaj bi se našlo.

In zato nima v garaži samo enega, temveč kar tri starodobnike. Od teh je eden bolj starodoben kot drugi in čisto edini na naši strani Alp ter je zato Romanu upravičeno tudi najbolj pri srcu. Gre za fiata 503 torpedo iz začetka dobe avtomobilov, ko so bili ti škatlasti, glasni in precej bolj zabavni. Od 42.000 avtov, ki so zapeljali iz tovarne, je eden tudi našel pot v Slovenijo.

G. Roman, kako ste sploh prišli do takšne starine od avtomobila?

Avtomobil je našel pot iz Splita v Portorož. Nekoč sem poznal grabenega inženirja, ki je delal v Ljubljani, živel pa v Splitu. Enkrat sem bil pri njem na obisku na Hrvaškem in me sredi lepega pobara, če želim pogledati nekaj avtomobilov, ki so že odslužili svoje. Takšnega povabila se seveda ne zavrne in ko sma prišla na lokacijo, mi je ta fiat prvi padel v oči. Bil je v lasti družine dveh sinov s precej neomajnim očetom na čelu, ki o prodaji svojega avta ni želel niti slišati. Avto so kupili v Trstu in od takrat dalje je bil samo pri tej družini. V velikem upanju sem jih pustil telefonsko številko in žalosten zapustil domačijo, a poklicali niso. No, leta kasneje pa se je potem začel prodajati v Umagu in priložnosti nisem izpustil. Kakšno je bilo ozadje z družino, ne vem.

Glede na to, da ste mehanik, z restavriranjem niste imeli prevelikih težav, kajne?

Niti ne, šlo je za dolgotrajen postopek, saj se ni nikamor mudilo. Restavriranja sem se lotil sam, kakor se še tudi danes lotim potrebnih vzdrževalnih del, kot je kakšna menjava olja in podobno. Avmpak veliko dela z njim niti ni, saj se ga ne vozi pretirano veliko. Zakaj bi se ga le, za to imam volkswagna polo! No, kakšnih 800 do 1.000 kilometrov letno pa le naredim, občasno z njim zapeljem tudi kakšna mladoporočenca. 

Tega je verjetno kar veliko, ne? Prošenj za kakšen krog.

Normalno, saj takšnih starin ni več po cestah. Kar se tega tiče, ima avto precejšnjo zgodovino, Kot rečeno, vozil sem na ogromno porokah, včasih tudi ljudi, ki so se prišli poročit v naše konce iz daljnih krajev. Nekoč sem peljal Američane in so bili navdušeni nad dejstvom, da imamo pri nas še tako stare avtomobile. Saj tam je dosti starih in glomaznih avtov, ampak takšni primerki so pa vseeno prava redkost tudi tam, zato so bili res zadovoljni, da so se lahko peljali s takšnim fosilom. Tudi jaz sem, zato bomo vozili, dokler bomo mogli!

A so vam prav fiati pri srcu ali imate radi vse avte, ki gredo proti ali so že čez abrahama?

Rad imam seveda vse avtomobile, stare še bolj. Še najbolj pa res italijane. Nisem navdušen nad kakšnimi mercedes-benzi in tako naprej. Vmes ste me enkrat vprašali, kaj bi kupil, če bi zadel na loteriji, in povedati moram, da še vedno bi izbral italijanski avto. Ne kakšnega ferrarija ali maseratija, tovrsti avtomobili ne me pritegnejo, pač pa kakšnega izvenserijskega fiata, alfo romeo ali pa lancio. Mi pa ni preveč všeč dejstvo, da danes v marsikaterem italijanskem avtu ni več italijanskih motorjev, ampak da avte le še sestavljajo tam.

Za konec nam še povejte nekaj o tehnikalijah in ceni, takratni in zdajšnji.

Poganja ga štirivaljni bencinar s prostornino 1.460 kubičnih cenimetrov. Proizvede 24 'konjev' oz. slabih 18 kilovatov, do stotice pa se ne požene, seveda. Tovarniški katalog pravi, da je njegova največja hitrost 75 kilometrov na uro. Porabe ne nadzorujem, ker nima smisla, saj na tem avtu se ne varčuje, po mojih hitrih izračunih pa znaša verjetno nekje 12 litrov bencina na 100 prevoženih kilometrov. Cena...  zdaj ste me pa našli. O ceni danes, skoraj 90 let kasneje, je malce težko govoriti. Precej je vreden kot starina, celo kulturna dediščina, odvisno seveda od stanja, kako je narejen in če teče lepo ali ne. Vse to je neka vrednost, podobno kot človek - če nekaj zna, je tudi dosti vreden. Ni pa seveda denar merilo za to. Ta avto je bil pred 15 leti v Italiji, recimo, preračunano vreden okrog 40 tisoč evrov. Danes pa se je tako poslabšala situacija v Italiji, da je trenutno največ okrog 28 tisoč evrov. To gre za splošne vrednosti, ki so jih natuhtali cenilci. No, leta 1926 je stal 34 tisoč italijanskih lir. Takrat je bil en ameriški dolar vreden približno 20 lir.

Kakšni so načrti za v prihodnje?

Realnih niti ni. S starodobniki se ukvarjam zato, da si krajšam čas. Ko sem v delavnici z mojimi avtomobili, sem na dopustu. Nekaj avtomobilov še imam nagledanih, ampak ni sredstev za razmišljanja o nakupu. Predvsem lancio augusta bi še rad imel, saj je moja želja v delavnici imeti trojico predstavnikov znamk Lancia, Fiat in Alfa Romeo. Kdo ve, mogoče pa res nekoč...

Tehnične specifikacije
Tehnični podatki
 
tehnični podatki fiat 503 torpedo
vrsta motorja bencinski, štirivaljni, vrstni
prostornina v ccm 1460
moč v kW (KM) pri vrt./min 19 (24)
menjalnik ročni, štiristopenjski
pogon na zadnji kolesi
največja hitrost v km/h 75
pospešek 0-100 km/h v s /
poraba v l/100 km približno 12
cena novega vozila v EUR 34.000 italijanskih lir
zdajšnja vrednost v EUR /

 

 
Komentarji
Komentarji uporabnikov
 
Ni komentarjev, dodajte jih!
NAJBOLJ BRANO
NAJBOLJ KOMENTIRANO
VOLAN NA FACEBOOKU
 
   
Danes je 23. 6. 2018
Junij 2018
Pon Tor Sre Če Pet Sob Ned
 
28293031010203
04  domača premiera - opel combo life
0506  domača premiera - toyota yaris GRMN
07080910
11  domača premiera - volkswagen touareg
12  domača premiera - renault megane R.S.
1314  domača premiera - steza karting AMZS
15  domača premiera - mercedes-benz sprinter
1617
18  domača premiera - ford fiesta ST in ford mustang
192021222324
25262728293001

€/L
Q Max 100

€/L
Q Max 95

€/L
Q Max diesel
volkswagen polo 432
renault captur 351
renault clio 266
volkswagen golf 243
škoda octavia 236

Podatki veljajo za maj 2018

Lani je bilo v SLO prodanih 34.299 novih avtov!

Anketa
Kako se s svojim vozilom pripraviš na dopust?
917operem ga, da bo najlepši 916preverim še tlak v pnevmatikah 915preverim tudi vse dokumente 914kupim kar nov avto


Vsak petek boste prejeli sveže e-novičke Volan.

Obljubimo vam, da ne bomo smetili!

Novi dobitnik: Dilca1
Obvestila
3. Ford Performance Zabavno in atraktivno pred 5 dnevi  | 
Goodyear Nasvet avtobusnim prevoznikom pred 3 tedni  | 
Zmagovalci PAL 2018 Mercedes S, škoda kodiaq, nissan leaf, ... pred 1 meseci  | 
Opel intelligrip Optimalen oprijem za grandland X pred 3 meseci  | 
Goodyear oxygene Za čistejši zrak pred 3 meseci  | 
Continental PremiumContact 6 pred 3 meseci  | 
Opel insignia country tourer S tehnološko naprednim štirikolesnim ... pred 3 meseci  | 
Ford Največji oglas na svetu pred 3 meseci  | 
Skupina Renault in EEM Pametni otok pred 3 meseci  | 
Connected Car Zmagovalca opel insignia in opel vivaro ... pred 5 meseci  | 
Opel astra Prepričani, da prepriča pred 7 meseci  | 
Ford fiesta, ranger Osvojila tri rekorde v eko-vožnji pred 7 meseci  | 
2. Ford performance day Fordov Performance dan bo še večji in ... pred 8 meseci  | 
Ford GT Z rekordom na najsevernejši progi na ... pred 8 meseci  | 
Continental Dva nova koncepta tehnologij pnevmatik pred 9 meseci  | 
Sava eskimo SUV 2 Po zasneženih poteh z novo pnevmatiko pred 9 meseci  | 
Goodyear vector 4seasons gen-2 Auto Bild Allard jo je uvrstil na prvo ... pred 10 meseci  | 
AMZS Podcenjujemo nevarnost zaspanosti pred 10 meseci  | 
Opel Opel in Vauxhall sta del skupine PSA pred 10 meseci  |