Volan na Facebook-u Uredništvo Oglaševanje
 

Šasija

Tehno volan

Avtor prispevka: Jure Cehner
Pred desetletji so bili avtomobili postavljeni na močna ogrodja, imenovana šasije. Izraz se je tako ukoreninil, da še danes marsikdo uporablja besedno zvezo 'številka šasije', pa čeprav imajo sodobna vozila samonosne karoserije.
Šasija
Foto: Splet
23. 5. 2016 ob 15:00
Komentarjev: 0
Tehno volan - šasija
VIDEO VSEBINA
 
Zapri video

Če se spomnite, smo se nedolgo tegapogovarjali o karoserijah. Če se res dobro spomnite, veste, da smo rekli, da šasija ni isto kot karoserija. Ne veste, o čem govorimo? Ah, izvolite povezavo. No, zdaj veste. Karoserija je torej tisto, kar je nad šasijo, ampak danes imajo itak skoraj vsi avti samonosne karoserije, kar pomeni, da sta obe združeni v eno enoto. Ni pa bilo vedno tako ...

Vse tja do leta 1930 so imeli praktični vsi avtomobili nosilno ogrodje oz. šasijo. Pomaga, če si jo predstavljate kot okostje, ki nosi vse najbolj vitalne organe avta. Skoraj vsi avti so nato počasi presedlali na samonosno karoserijo, ampak pick-upi, tovornjaki in ostala težka gospodarska vozila pa še imajo vsa šasijo.

Zakaj se šasije torej niso obdržale, saj gre za zelo logično postavitev? Predvsem zato, ker so bili ti avti res težki in zato počasni in požrešni. Pa vzvojna čvrstost avta je bila obupna, še posebej prečna, v zavojih. Hitro si odletel iz ovinka, pač. Če ti je sploh uspelo nabrati dovolj veliko hitrost. No, še najpomebnejša stvar pa je manko zmečkljivih con, ki pridejo še kako prav v primeru trkov. Te so naštudirali šele s samonosno karoserijo in to je bil velik korak proti znanosti, ki jih danes pravimo varnost na cesti.

Zakaj pa jih potem še vedno imajo tovorna vozila? Ker z njimi veliko lažje opravljajo svoje delo - tovorijo. Težo nosi v tem primeru samo šasija, ki je močnejša od karoserije. Če bi velik tovor naložili v samonosno karoserijo, bi se celotna konstrukcija deformirala; če pa vršimo pritisk samo na šasijo, ki je za razliko od karoserije iz zelo trdega jekla, pa se ta obdrži. Pa saj ima še nekaj drugih prednosti, recimo, lažje jo je popraviti v primeru okvar, ker se v primeru poškodbe šasije ni potrebno ukvarjati še z zgornjim delom vozila; v kabini je bolj tiho, ker karoserija nima neposrednega stika s kolesi itn. Ampak to so bolj majhne prednosti, vsaj v primerjavi s slabostmi.

Nosilna ogrodja oz. šasije so sestavljene s kupom prečnih nosilcev. Poglejmo si to sliko tule, ki predstavlja ogrodje s prečniki in zunanji okvir. Običajna šasija ima precej komponent. Ne bomo vseh naštevali, ker si jih lahko preberete na sliki. Tiste šasije za industrijska vozila so izdelane iz jekla z visoko vsebnostjo ogljika za prožnost, če pa je pomembna skupna teža vozila, potem pa tudi uporabljajo titan, ki je lažji. In seveda dražji. V glavnem, dizajn šasij vsebuje veliko T-profilov in nosilcev, da je vse skupaj res močno. Dizajnov nosilcev je bilo skozi zgodovino ogromno, bili so takšni v obliki C, tudi neki klobuki, skratka, veliko .... Je pa pravilo, da višje postavljena, kot je šasija, večjo maso tovora zdrži na sebi. Zato imajo 'šleparji' precej visoko postavljenje nosilce, ker se istega recepta poslužujejo za vozila, ki morajo ogromne tovore vleči.

Na začetku smo rekli, da skoraj ni več avta, ki bi imel šasijo. Pa zagotovo je še kakšen, kajne? Ja, eden, BMW i3. No, vsaj mi smo našli samo tega. V i3-jevem primeru je na aluminijasto šasijo, kjer se nahaja vso drobovje z baterijami, nameščena karoserija iz ogljikovih vlaken, nanjo pa nato plastični paneli. No, tako zgrajen ni več praktično noben moderen avto. In to že od 1960 dalje. Kakšni težki terenci so sicer še obdržali šasije. Toyota, recimo, trenutno proizvaja še največ avtov s šasijami, in sicer izključno na terenskih vozilih. Denimo, 4runner, FJ cruiser, land cruiser in tavelika sequoia jo tudi ima, drugi proizvajalec, ki še tudi vztraja, pa je Nissan z armado, patrolom in xterro. Ford panther, ki se je dosti prodajal v Ameriki, pri nas ga pa nismo ugledali, pa je bil še zadnjii tradicionalni osebni avto, ki je imel konstrukcijo s šasijo. Nehali so ga proizvajati leta 2011, kar lahko potem okličemo za konec ere šasij, kajne? Skratka, šasije so se najdlje obdržale pri avtih, katerih namen je tovoriti težke stvari ali pa jih vleči. Vaš avto pa ima samonosno karoserijo, ker verjetno ne vozite BMW-jevega i3.

 
Komentarji
Komentarji uporabnikov
 
Ni komentarjev, dodajte jih!
NAJBOLJ BRANO
NAJBOLJ KOMENTIRANO
VOLAN NA FACEBOOKU
 
   
Danes je 5. 12. 2020
December 2020
Pon Tor Sre Če Pet Sob Ned
 
30010203040506
07080910111213
14151617181920
21222324252627
28293031010203

€/L
Q Max 100

€/L
Q Max 95

€/L
Q Max diesel
nissan qashqai 243
volkswagen golf 204
renault clio 181
volkswagen golf 137
volkswagen T-cross 123

Podatki veljajo za november 2020.

Letos je bilo v SLO prodanih 51.346 novih avtov.

Anketa
Bodo cene goriv kmalu šle v nebo?
979Bom pač nalival, kjer bo ceneje! 978Zagotovo, nekdo mora zaslužiti. 977Upam, da ne. 976Ne, še naprej bo vse po 1 EUR!


Vsak petek boste prejeli sveže e-novičke Volan.

Obljubimo vam, da ne bomo smetili!

Obvestila
Javna agencija RS za varnost prometa Preprečevanje vožnje pod vplivom ... pred 1 dnevi  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Varujmo življenja, vozimo trezni! pred 4 dnevi  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Pasavček tudi v časih epidemije pred 3 tedni  | 
Continental in skupina Volkswagen Recept za uspešno večdesetletno ... pred 3 tedni  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Alkohol ostaja širok družbeni problem pred 4 tedni  | 
Toyota Motor Europe Prodajni rezultati pred 1 meseci  | 
Continental Zimske ali celoletne pnevmatike? pred 1 meseci  | 
Ford transit connect Najvarčnejši v segmentu pred 1 meseci  | 
Peugeot Iščejo najstarejšega pred 1 meseci  | 
Continental 73-krat od Zemlje do Marsa pred 1 meseci  | 
Poslovni avto leta 2020 To so zmagovalci pred 2 meseci  | 
Zavarovalnica Triglav Prenovljena aplikacija DRAJV pred 2 meseci  | 
Toyota Slovenija Skupaj s partnerji za poostrenje ... pred 2 meseci  | 
Kia Najvišji tržni delež v zgodovini pred 2 meseci  | 
Renault, Nissan & Uber Elektrificirane vožnje v Evropi pred 2 meseci  | 
Toyota Slovenija Visoko srečanje pred 2 meseci  | 
GiroCarShare Najemi moje vozilo in ohrani naš planet pred 3 meseci  | 
Continental Avtodomi bolj priljubljeni kot kadar ... pred 3 meseci  | 
Zavarovalnica Triglav Manj prehitrih v Markovcih pred 4 meseci  | 
Continental & Extreme E Dirka za spremembe pred 4 meseci  |