V letošnjem letu bo minilo že 60 let od prve predstavitve legendarnega ‘karavanskega’ aston-martina, avtomobila, ki je zaslužen za nastanek in uveljavitev moderne interpretacije ‘Shooting Brake’ avtomobilov.
Dejstvo je, da so se prvi 'Shooting Brake' avtomobili, ki so bili v bistvu prva 'safari' vozila za lovce, pojavili že na začetku prejšnjega stoletja, višek njihove popularnosti pa je nastopil proti koncu dvajsetih let prejšnjega stoletja, predvsem v Veliki Britaniji, kjer so bila takšna, striktno lovsko orientirana vozila zelo popularna nekje do konca 30. let prejšnjega stoletja. V večini primerov je šlo za prestižna in posledično velika vozila s karavansko 5-vratno zasnovo, kot njihovo poglavitno značilnost pa pogosto omenjajo bočne karoserijske oplate iz lesa, posledično ti prvotni, večinoma 5-vratni predstavniki 'Shooting Brake' avtomobilov zelo spominjajo na kasnejše ameriške 'Woodyje'.

Že na začetku je potrebno povedati, da 3-vratni 'Shooting Brake' aston-martini definitivno niso prva moderna (po končani drugi svetovni vojni …) vozila te vrste, ker so se prvi, večinoma unikatni 3-vratni predstavniki modernih 'Shooting Brake' avtomobilov pojavili že v zgodnjih 50. letih prejšnjega stoletja, zasluga takšnih aston-martinov leži predvsem v tem, da so s svojim vplivom, številčnostjo (v večini primerov so nastale majhne serije) in eleganco uveljavili moderno pojmovanje pojma 'Shooting Brake', ki s starim, predvojnim pojmovanjem nima več veliko skupnega. Moderni predstavnik pravih 'Shooting Brake' avtomobilov nima 5 vrat, izgubil pa je tudi lesene oplate, kot pravo karakterno lastnost teh avtomobilov pa velja omeniti dejstvo, ki pravi, da so pravi moderni predstavniki teh avtomobilov vedno izdelani samo na osnovi pravih kupejev (vozilo s samo enim parom bočnih vrat) in v določenih primerih na osnovi 2- ali pa 4-sedežnih kabrioletov, zato si današnji 5-vratni 'low-roofline' karavani določenih znamk (recimo izdelki znamk Mercedes-Benz in KIA) tudi pod razno ne zaslužijo prestižne oznake 'Shooting Brake' …

Za nastanek moderne interpretacije tega pojma je v prvi vrsti zaslužen Sir David Brown, tedanji lastnik znamke Aston-Martin, ki se je v svojem prostem času zelo rad ukvarjal z različnimi športnimi aktivnostmi, nasploh pa je ljubil golf in lov. Baje je nekoč popolnoma zgrožen ugotovil, da v zadek njegovega aston-martina DB5, kjer se je nahajal prtljažni prostor, ne more stlačiti njegovega seta igralnih palic za golf, poleg tega mu je njegov lovski pes ob vožnji z DB5 redno 'prežvečil' kakšen kos zadnjega para sedežev, zato je enkrat na srečanje z vodstvom znamke Aston-Martin pripeljal tudi psa in ob tem izrekel znameniti stavek: "Build me something for him to sit in." Tako se je rodil prvi, tedaj še prototipni 'Shooting Brake' aston-martin, ki je kmalu našel veliko oboževalcev, ker je pač na najlepši možni način utelešal športno eleganco in praktičnost, tega vam ne more ponuditi noben SUV, ker ni niti športen (je samo športno funkcionalen …), niti eleganten ('visoko nasajen karavan' je eleganten?), SUV je kvečjemu lahko praktičen in včasih, ko je vanj vgrajen tudi kakšen 'ladijski motor' je SUV lahko tudi zmogljiv.

Ker so bili pri znamki Aston-Martin na sredini 60. let prejšnjega stoletja zasuti z naročili za izdelavo običajnih primerkov modelov DB5 in DB6, so za nastanek manjših 'Shooting Brake' serij obeh modelov poskrbeli v prestižnih britanskih karoserijskih delavnicah kot ta Radford in pa FLM Panelcraft 8samo trije izdelani primerki modela DB6), kjer so pred tem večinoma izdelovali karoserijske dele za znamko Rolls-Royce. Tako je v delavnici, ki jo je vodil Harold Radford, nastalo 12 'Shooting Brake' primerkov modela DB5 in kasneje še 6 primerkov modela DB6, ker se morate ob tem zavedati, da so bile takšne konverzije izredno drage, posledično si je takšne '3-vratne karavane' lahko omislilo zelo malo ljudi, ker ste morali na sredini 60. let prejšnjega stoletja že za nov model DB5 odšteti 4.412 britanskih funtov, predelava v elegantni 'Shooting Brake' pa vas je ob tem ožela še za dodatnih 2.000 britanskih funtov. V kratkem bo eden izmed takšnih aston-martinov znova naprodaj na dražbi družbe RM Sotheby’s v Parizu, po pričakovanjih bo moral novi lastnik za odlično ohranjen model DB6 'Shooting Brake by FLM Panelcraft' iz leta 1966 odšteti od 550.000 do 700.000 evrov.
60 let modernih shooting brake avtomobilov
Beri dalje