Nova raziskava je pokazala, da prah z zavornih ploščic, ki vsebujejo visoke koncentracije bakra, povzroča poškodbe pljuč in vnetja.
Zavorni prah vsebuje delce, ki so lahko bolj strupeni za ljudi kot dizelske emisije – to je zaključek nedavne študije Univerze v Southamptonu, ki osvetljuje pogosto spregledane vplive na zdravje, ki jih povzročajo vsi avtomobili, vključno z električnimi vozili. Univerzitetni znanstveniki so namreč analizirali trdne delce – mikroskopske delce v zraku, ki lahko vstopijo v pljuča in krvni obtok ter potencialno povzročijo škodo – iz štirih različnih tipov zavornih ploščic: organskih (brez azbesta in obogatenih z bakrom), z manjšo vsebnostjo kovin, polkovinskih in keramičnih. Po zbiranju zavornega prahu ga je raziskovalna ekipa izpostavila vzorčnim celicam, ki se ujemajo s tistimi v človeških pljučih. Rezultati so pokazali, da so delci iz neazbestnih organskih in keramičnih materialov povzročili visoko raven oksidativnega stresa (neravnovesje kemikalij, ki lahko povzroči poškodbe tkiva) in vnetja – simptome, ki povzročijo kar štiri milijone smrti na leto po vsem svetu.

Pravzaprav so znanstveniki pri primerjavi teh rezultatov z vplivi na zdravje odkrili, da je prav zavornih ploščic, ki ni azbest, še bolj strupen in škodljiv kot emisije dizelskih motorjev. Negativne posledice je mogoče v veliki meri pripisati visokim koncentracijam bakra v sestavi zavornih ploščic, saj so nadaljnji poskusi z odstranjenim bakrom povzročili močno zmanjšano stopnjo vnetja in poškodb. K sreči so ugotovili tudi, da je najbolj priljubljena vrsta zavornih ploščic (polkovinske) manj škodljiva od ostalih, vendar je vodja projekta, profesor Matthew Loxam, pojasnil, da bodo posledice za zdravje ostale kljub opustitvi termičnih motorjev v prihodnosti. Še več, emisije, ki niso povezane z izpušnimi plini, bi se lahko sčasoma povečale, ker so električna vozila težja od vozil z motorjem na notranje zgorevanje in povzročajo večje trenje. Je pa seveda treba omeniti, da vozniki električnih vozil običajno manj uporabljajo zavore, saj se za upočasnjevanje in zaustavljanje lahko zanašajo na regenerativno zaviranje.
Bolj strupen kot dizelski hlapi
Beri dalje