Danes se začenja druga od letošnjih treh nacionalnih preventivnih akcij za večjo varnost voznikov tovornih vozil in avtobusov, ki jo izvajata Agencija za varnost prometa in Policija.
Evropsko usklajen poostren nadzor, pod skupnim imenom Truck & Bus, v večini evropskih mest poteka do 14. maja. V Sloveniji cestni tovorni promet narašča, z večanjem njegovega obsega se povečujejo tudi možnosti za nastanek prometnih nesreč. Agencija za varnost prometa bo v soboto, 13. maja v centru varne vožnje Vransko izvedla dogodek Vozniki gospodarskih vozil – varni v prometu, v okviru katerega bo potekala tudi izjava za medije. Na brezplačnem dogodku bo praktičen prikaz namenjen mrtvim kotom velikih vozil, zavorni poti različno naloženih vozil, umikanju nenadni oviri (z dobrimi in slabimi pnevmatikami ter na mokri in suhi podlagi), vzvratni vožnji s kamero in vozilu s klasičnimi ogledali, prikazu gašenja baterije električnega vozila in tehtanju tovornih vozil. Izvedli bomo tudi štiri predavanja: Evropski paket mobilnosti, požarna varnost električnih vozil, tehtanje vozil v gibanju in izvajanje nadzora nad tovornimi vozili in avtobusi. Praktično in teoretično izobraževanje je namenjeno dvigu varnosti za vse udeležence v prometu. Prijave so mogoče še do četrtka, 11. maja 2023.

Vozniki tovornih vozil letos naredili več prekrškov
Do 30. aprila 2023 so bili vozniki tovornih vozil udeleženi v 749 prometnih nesrečah. Povzročili so jih 462, oziroma 62 % od vseh nesreč, v katerih so bili udeleženi. V posledicah teh nesreč so življenje izgubile 4 osebe, od tega dva voznika tovornih vozil, 9 oseb je bilo hudo poškodovanih, 78 oseb pa lažje poškodovanih.
Najbolj pogost vzrok pri prometnih nesrečah, ki jih povzročijo vozniki tovornih vozil, je v zadnjih petih letih nepravilen premik z vozilom, enako tudi letos. Sledita nepravilna stran/smer vožnje in neustrezna varnostna razdalja.
Do 30. aprila 2023 je bilo pri voznikih tovornih vozil ugotovljenih 16.278 kršitev prometnih predpisov, kar je 15,8 odstotnih točk več kot v enakem obdobju 2022 (14.053 kršitev). Najpogostejše kršitve pri voznikih tovornih vozil so bile povezane s prekoračitvijo hitrosti (3.821 kršitev), uporabo mobilnih telefonov in drugih naprav (2.569 kršitev), neuporabo varnostnega pasu (1.445 kršitev), nepravilnostmi, povezanimi s tovorom (820 kršitev) ter nepravilnim prehitevanjem (554 kršitev).

Vozniki avtobusov naredili več prekrškov in povzročili več prometnih nesreč, tudi posledice težje
Do 30. aprila 2023 so bili vozniki avtobusov udeleženi v 94 prometnih nesrečah. Povzročili so jih 41, oziroma 44 % od vseh nesreč, v katerih so bili udeleženi. V posledicah teh nesreč so tri osebe umrle, tri osebe so bile hudo in dve lažje poškodovani. V 10-letnem obdobju (2012-2022) nismo beležili smrtnih žrtev med potniki na avtobusih.
Pri voznikih avtobusov je bilo ugotovljenih 363 kršitev, leto poprej pa 289 kršitev prometnih predpisov, kar je za četrtino več. Najpogostejše kršitve pri voznikih avtobusov so bile povezane s prekoračitvijo hitrosti (84 kršitev), uporabo mobilnih telefonov in drugih naprav (44 kršitev) in neuporabo varnostnega pasu (40 kršitev). Agencija za varnost prometa je sicer v lanskem opazovanju ugotovila, da je le okrog 38 % voznikov avtobusov med vožnjo ustrezno pripetih. Na uporabo varnostnega pasu tudi za potnike na avtobusih so letos Agencija, Policija in revija Transport in logistika opozarjali s posebno akcijo.
Nadzor tovornega in avtobusnega prometa na avtocestah, hitrih cestah in avtobusnih postajališčih po vsej državi
V tem tednu bodo policisti izvedli več poostrenih nadzorov nad avtobusi in tovornimi vozili. Poleg tega bodo tudi pri rednem delu prioritetno izvajali nadzor nad tovornimi vozili in avtobusi. Nadzor tovornih vozil se bo izvajal s preusmeritvijo tovornih vozil na kontrolne točke na avtocestah. Nadzori avtobusov bodo potekali tudi na avtobusnih postajališčih v mestih in krajih, avtobusni prevozi pa bodo nadzoru podvrženi tudi na avtocestah in hitrih cestah.
Pri voznikih bodo policisti še posebej pozorni na spoštovanje omejitev hitrosti, tehnično brezhibnost vozil, morebitno preobremenjenost, spoštovanje socialne zakonodaje in pravil o nalaganju in pritrjevanju tovora, psihofizično stanje voznikov, uporabo varnostnega pasu ter uporabo naprav in opreme, ki zmanjšujejo voznikovo pozornost.

Utrujenost voznikov je pomemben dejavnik tveganja
Agencija za varnost prometa in Policija posebej izpostavljata, da je pri tovornih vozilih in avtobusih še posebej pomembna ustrezna varnostna razdalja, saj je zavorna pot pri njih še daljša, česar se morajo vozniki zavedati ves čas vožnje. Pomemben dejavnik je tudi utrujenost voznika. Ta je po podatkih Evropske komisije iz leta 2018 dejavnik v približno 20 % nesreč, v katerih so udeležena tovorna vozila. Kako nevarna je utrujenost in zaspanost voznikov, je razvidno iz naslednjega:
· Če spimo manj kot 5 ur na noč, se kar za 4,5-krat poveča verjetnost za udeležbo v prometni nesreči.
· Če ostanemo budni več kot 24 ur, delamo podobne napake, kot če bi imeli v krvi 1,0 mg/l alkohola.
· Z vidika zaspanosti za volanom z vožnjo ponoči do 6-krat bolj tvegamo, da bomo udeleženi v prometni nesreči.
V okviru prizadevanj za zagotovitev večje varnosti voznikov tovornih vozil je Agencija za varnost prometa izdala knjižico Varen prevoz tovora. Knjižice so prejele šole vožnje po vsej Sloveniji, vsi izpitni centri po Sloveniji in izvajalci tehničnih pregledov v povezavi s kontrolnimi organi za ugotavljanje skladnosti vozil.
Agencija za varnost prometa in Policija vse udeležence v cestnem prometu še dodatno pozivata k upoštevanju cestnoprometnih pravil in razmer na cesti, k strpnosti in odgovorni vožnji. Opozorila gredo tudi v smeri obveznega pripenjanja z varnostnim pasom, neuporabe mobilnega telefona, doslednega zagotavljanja ustrezne varnostne razdalje, načrtovanja poti in počitkov, upoštevanja cestnih razmer, voznike pa znova pozivajo, naj za volan vselej sedejo trezni. Posebej naj bodo pozorni na najbolj izpostavljene udeležence, pešce, kolesarje, motoriste in voznike e-skirojev. Potnike na medkrajevnih avtobusih Agencija in Policija dodatno opozarjata na dolžnost pripenjanja z varnostnim pasom, ki je tudi obvezen sestavni del varne in odgovorne vožnje vsakega voznika avtobusa in tovornega vozila.
Več varnosti za voznike tovornih vozil in avtobusov
Beri dalje