Volan na Facebook-u Uredništvo Oglaševanje
 

Uspeh obratnega inženiringa

Toyota

Avtor prispevka: Marko Miklavc
V tokratni zgodbi se bomo spomnili že nekoliko pozabljenih vzrokov in razlogov, ki so pripeljali do današnjega tržnega uspeha terenskih in SUV vozil znamke Toyota.
Uspeh obratnega inženiringa
Foto: Toyota
21. 12. 2021 ob 7:00
Komentarjev: 0

Pisalo se je leto 1941. Japonska armada je po zloglasnem napadu (7. december 1941) na Pearl Harbour sprožila obsežno ofenzivo, v kateri so Japonci 8. decembra leta 1941 napadli tudi Filipine, sicer tedanjo ameriško kolonijo in jo dokončno osvojili v aprilu leta 1942. Ob tem so Japonci na otoku Luzon ob obisku izpraznjenega ameriškega letališča Clark naleteli na zanimivo 4-kolesno najdbo v obliki enega izmed voznih jeepov (General Purpose Vehicle) znamke American Bantam. Tega, kako se je serijski bantam BRC-60 (leta 1940 so Američani izdelali približno 1.500 serijskih primerkov tega vozila, ki je znano tudi kot bantam Mk II) znašel na Filipinih nam zgodovina ne razkriva, vemo pa to, da je bila najdba tega lahkega terenskega vozila kasneje katalizator za nastanek prvega prototipnega 'jeepa' znamke Toyota.

Bantam BRC-60 je takrat pritegnil izredno veliko pozornosti med vodilnimi predstavniki japonske armade, zato je znamka Toyota že kmalu po najdbi vozila dobila nalogo, da ob pomoči obratnega inženiringa ustvari podobno serijsko japonsko vojaško vozilo, ki bi ga japonska armada uporabljala kot majhen terenski tovornjak. Tako se je v juliju leta 1944 rodila prototipna toyota AK10, ki jo je premikal vgrajeni 2,3-litrski bencinski motor iz tedaj serijske toyote AE. Vgrajeni pogonski motor, ki je lahko mobiliziral 35 kW (48 KM) pogonske moči, so Japonci povezali s 3-stopenjskim ročnim menjalnikom v kombinaciji s 4x4 pogonom, vendar iz nam neznanih razlogov ni nikoli prišlo do serijske izdelave toyote AK10. Po nam znanih podatkih je do zaključka druge svetovne vojne nastalo samo 6 takšnih prototipnih toyot.

Za nadaljevanje zgodbe o terenskih toyotah pa je zaslužna predvsem korejska vojna (1950-1953), ker so Američani po končani drugi svetovni vojni spremenili Japonsko, istočasno se je Japonska spremenila v ameriško orožarno, ker so Američani tedanja japonska podjetja vpregli v stroj za izdelavo njim potrebne vojaške opreme. Tako so Američani že na sredini leta 1950 pri znamki Toyota naročili približno 2.500 novih tovornjakov, istočasno pa so potrebovali tudi približno 1.000 novih lahkih terenskih vozil za potrebe tedaj reformiranje japonske policije. Na ameriški razpis so se takrat prijavile tri japonske avtomobilske znamke (Datsun (Nissan), Mitsubishi in Toyota). Pri znamki Datsun so razvili prototip z oznako 4W60, ki se je kasneje prelevil v model patrol, znamka Mitsubishi se je znašla drugače, ker so od Američanov enostavno odkupili licenco za izdelavo jeepa CJ3A, medtem ko so pri znamki Toyota v petih mesecih razvili prototipno toyoto jeep BJ (jeep s Toyotinim B motorjem).

Vendar se stvari niso odvijale v korist prototipa znamke Toyota, ker Američanom toyota BJ ni bila všeč, več naklonjenosti je požel licenčni mitsubishi, zato so si pri znamki Toyota leta 1951, ko je v januarju tega leta nastala prva toyota BJ, morali poiskati druge domače kupce (predvsem tedanje japonske vladne službe s področja kmetijstva in gozdarstva). Tako so že leta 1951 izdelali približno 300 toyot BJ, ki so jih kasneje pričeli uporabljati tudi japonski policisti. Toyota BJ je zanimiva iz več razlogov. Čeprav na prvi pogled deluje kot kopija prvotnega jeepa, se pod pločevino skriva drugačen ustroj, poleg tega je od prvotnega jeepa tudi nekoliko daljša, predvsem zaradi daljše medosne razdalje (+ 16 cm), ki predstavlja posledico uporabljene vozne šasije. Vozno šasijo za toyoto BJ je prispeval tedanji Toyotin serijski tovornjak (model SB), medtem ko so za pogon uporabili licenčni motor znamke Chevrolet (tip B pri znamki Toyota) iz leta 1937. Posledično je toyota BJ prvi 'jeep' z vgrajenim 6-valjnim bencinskim motorjem (62 kW / 85 KM pri 3600 vrt./min. in 215 Nm motornega navora pri 1600 vrt./min.) na tem svetu. Vgrajeni pogonski motor so spojili s 4-stopenjskim ročnim menjalnikom in priklopljivim prednjim pogonom.

Ker so pri znamki Willys Overland Motors v juliju leta 1952 dokončno 'požegnali' njihovo sodelovanje z znamko Mitsubishi in Japoncem priskrbeli tudi vsa potrebna orodja za prvotno montažo CKD kompletov in kasnejšo izdelavo licenčnih mitsubishi-jeepov CJ3A si pri znamki Toyota niso mogli več privoščiti uporabe imena jeep pri njihovem kompaktnem terenskem vozilu, zato se je na začetku leta 1953 na japonskem tržišču pojavila toyota BJ brez dodane modelne oznake jeep. Ker je bila toyota BJ v bistvu samo majhen tovornjak z drugačno obliko, so prevzeti sestavni deli od že prej dobro preizkušenega tovornega modela SB poskrbeli za odlično zanesljivost modela BJ, s tem pa tudi za rojstvo legende o neuničljivosti Toyotinih terenskih vozil. Ob tem se velja spomniti tudi anekdote, ki govori o nastanku kasnejše modelne oznake land cruiser. Za njen nastanek je zaslužen predvsem Henge Umehara, tedanji tehnični direktor znamke Toyota, ki je s to oznako želel kontrirati britanskemu land roverju. Prva toyota BJ 'Land Cruiser' se je na Japonskem, kjer so ji v prevodu iz angleščine rekli 'Rando-kuruza', pojavila 24. junija leta 1954, vendar jo je že v avgustu leta 1955 nadomestila podobna toyota FJ. Do takrat je nastalo približno 1330 primerkov tega spiritualnega predhodnika vseh današnjih primerkov modela land cruiser.

 
Komentarji
Komentarji uporabnikov
 
Ni komentarjev, dodajte jih!
NAJBOLJ BRANO
NAJBOLJ KOMENTIRANO
VOLAN NA FACEBOOKU
 
   
Danes je 21. 1. 2022
Januar 2022
Pon Tor Sre Če Pet Sob Ned
 
27282930310102
03040506070809
10111213141516
17181920212223
24252627282930

€/L
Q Max 100

€/L
Q Max 95

€/L
Q Max diesel
renault clio 433
renault captur 208
peugeot 2008 203
volkswagen T-cross 116
škoda octavia 80

Podatki veljajo za oktober 2021.

Letos je bilo v SLO prodanih 47.319 novih avtov.

Anketa
Kakšen pogon bo imel tvoj naslednji avto?
986Klasični, na notranje izgorevanje 985Električni 984Priključnohibridni 983Hibridni 982Blagohibridni


Vsak petek boste prejeli sveže e-novičke Volan.

Obljubimo vam, da ne bomo smetili!

Obvestila
Motulli Dolenjski Motulli osvaja Švico pred 2 meseci  | 
Peugeot Slovenija Nov prodajno-servisni salon pred 2 meseci  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Varno v jesen in zimo pred 3 meseci  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Na šolske poti so se vrnili otroci! pred 4 meseci  | 
Zavod VOZIM, Big Bang Varno v jesen pred 4 meseci  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Od danes pomembne zakonske spremembe pred 5 meseci  | 
Toyota startup pospeševalnik Klic po inovacijah mobilnosti za vse in ... pred 5 meseci  |  Volan
Zavarovalnica Triglav - DRAJV Osvoji nove brisalce Bosch pred 7 meseci  | 
Ford in Fordwich Bodo preklopili na elektriko? pred 8 meseci  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Preprečevanje vožnje pod vplivom ... pred 1 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Varujmo življenja, vozimo trezni! pred 1 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Pasavček tudi v časih epidemije pred 1 leti  | 
Continental in skupina Volkswagen Recept za uspešno večdesetletno ... pred 1 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Alkohol ostaja širok družbeni problem pred 1 leti  | 
Toyota Motor Europe Prodajni rezultati pred 1 leti  | 
Continental Zimske ali celoletne pnevmatike? pred 1 leti  | 
Ford transit connect Najvarčnejši v segmentu pred 1 leti  | 
Peugeot Iščejo najstarejšega pred 1 leti  | 
Continental 73-krat od Zemlje do Marsa pred 1 leti  | 
Poslovni avto leta 2020 To so zmagovalci pred 1 leti  |