Skoraj 50 let nazaj so Audijevi inženirji za Volkswagen razvili terensko vozilo za nemško vojsko. Ker se je tako dobro obneslo na terenu, so seveda začeli iskati rešitev še za serijsko proizvodnjo v avtomobilu.
Volkswagen iltis se je imenovalo, in to je bilo pozimi leta 1976. Vse je tako navdušilo, kako dobro se obnese na snegu in ledu, da so med testiranjem novih Audijevih prototipov začeli iskati rešitev tudi za običajne voznike, kar jim je seveda odlično uspelo.
In potem je bilo potrebno najti samo še ime za ta vsemogočni pogon. Najprej bi bil skoraj audi carat, kar je bila v bistvu kratica Coupe All-wheel-drive Turbo, pa je bil takrat na trgu že parfum s tem imenom, zato je obveljala ideja takratnega direktorja predhodnega razvoja Walterja Treserja in kmalu postala legendarna. Leta 1980 jo je spoznal ves svet na Ženevskem avtosalonu z imenom quattro, navdušila pa je tako kritike kot navdušence nad vožnjo.

Danes pa navdušuje številne voznike. Za snežne razmere, ki smo jih imeli med snemanjem na Rogli, si težko predstavljam boljši pogon. Pa tudi avto v bistvu. Novi A5 je vrhunski, krasno podvozje ima, ki celo pri modelu S5 ni pretrdo, hkrati pa zagotavlja odličen oprijem in občutek, ko gre zares. Tukaj je seveda tudi motor tisti, ki navduši s svojo močjo in zvokom, ampak ker govorim o pogonu, je ta tisti, zaradi katerega boste verjetno bolj pogumni na zahtevni cesti. Za začetek seveda opozorilo, da pogon ni vsemogočen, to vedno poudarjamo. Je za boljšo vodljivost, speljevanje, bolje kontrolirano vožnjo iz ovinka, vse ostalo je pa isto kot pri vsakem drugem avtu, ker avti pač niso lahka stvar, v povprečju tehtajo kar poldrugo ali pa raje rečem kar dve toni, zato tukaj fizika pove, kdaj so stvari ušle izpod nadzora. Če prehitro pripelješ v ovinek, letiš naravnost ven, pa če imaš osemkolesni pogon. Sem slišal veliko zgodbic, kako je nekdo pripeljal v ovinek 100 na uro, ker je imel štirikolesni pogon, če bi imel samo sprednjega, pa bi šel lahko največ 50. Te zgodbice za otroke sem že zdavnaj začel ignorirati, ker zelo dobro vem, kdaj mi takšen pogon pomaga.

Lahko dam kakšen primer s snemanja. Recimo ustavljeno vozilo na strmem zasneženem klancu. Avto s sprednjim ali z zadnjim pogonom bi imel v tem primeru več težav. Verjetno bi nekako še speljal, če bi imel dobre gume, ampak bi se kolesi vrteli v prazno, voznik bi imel veliko dela z volanom, ker bi začel plesati levo, desno, elektronika bi zavirala gnani kolesi, v glavnem akcija in veliko strahu. Quattro? Prestavim v D, stopim na plin in … Nič, peljem se. Brez drame.

80 odstotkov je bil naklon smučarske skakalnice v Kaipoli na Finskem, kjer je Audi leta 1986 posnel legendarno reklamo. Profesionalni voznik relija Harald Demuth je z Audijem 100 CS quattro premagal zasnežen 47-metrski vzpon.
Drugi primer je lahko vožnja iz ovinka. V ovinek morate seveda pripeljati kot z vsakim avtom. Isto hitro, isto previdno, fizike tukaj ne morete premagati. Ko boste v ovinku, pa lahko začnete precej hitreje pospeševati in ker elektronika ter mehanika poskrbita, da gre navor tja, kjer ima kolo oprijem, veliko bolj suvereno odpeljete ven iz ovinka in vaša hitrost je lahko takrat, ko se ovinek konča, že precej večja kot pri ostalih pogonih. Pa ne govorim tega, ker bi morali vsi s takšnimi avti divjati, že klasična vožnja je po takšni podlagi zato bolj varna.

Na 75. avtomobilskem salonu v Ženevi je Audi 3. marca 1980 prvič predstavil originalni quattro. Interno je nosil oznako model 85.
In tretji primer, ki je v bistvu mit. Včasih so bili štirikolesni pogoni zelo okorni, avti so na mestu težko zavijali, spuščali čudne zvoke in podobno. Obenem so bili tudi veliko bolj potratni z gorivom, se je kar poznalo pri porabi. Danes sicer pogoni niso vedno tako zmogljivi kot v terenskih avtih, ampak so bolj prilagojeni osebnim avtom, zato so veliko bolj prijazni za vožnjo. Predvsem pa ni več bistvene razlike pri porabi, ker elektronika poskrbi, da sta večino časa gnani samo dve kolesi, vsa štiri pa se vklopijo, ko je to pač potrebno.

Pri razvoju prvega audija s stalnim pogonom quattro je vodji projekta Walterju Treserju od februarja leta 1977 pomagalo 12 inženirjev.
Legenda skratka živi naprej, kot pravijo, in tehnologija, ki se je razvila iz vojaških, potem terenskih in na koncu dirkaških vozil, je zdaj v vsakem običajnem avtu. No, S5 ni čisto običajen, S je vseeno tudi pri Audiju malo bolj ssspecialna oznaka, a ne!
Z vsemi štirimi
Beri dalje