Kdo ne sanja o tihih mestih, kjer se zbudiš v tiho jutro, čeprav so vsi že v pogonu? Ker večino hrupa danes prispeva promet, je super rešitev, če so vozila tiha. In znamka Fuso ima odličen odgovor na to, model eCanter.
Zanimivo je, da se vedno lotim takšnih prispevkov kot avtomobilist in me navdušijo določene cifre, recimo, da je nova generacija eCanterja na voljo v kar 42 različicah in s šestimi medosnimi razdaljami. In z nosilnostjo od 4,25 do 8,55 tone. Vem, to so delovni stroji in morajo biti primerni za različne potrebe, vseeno pa je zanimivo, kako prilagodljive so lahko platforme za takšna vozila, če gre razvoj v to smer.
Do danes je po svetu operativnih malo več kot 550 eCanterjev, s katerimi so prevozili okoli 8 milijonov kilometrov, torej bi recimo 200-krat že obkrožili naš planet. In prav tu so si nabrali zelo bogate izkušnje, da bo novi model res top. Če je bil prejšnji na voljo samo z medosno razdaljo 3400 milimetrov in dovoljeno skupno maso 7,49 tone, je novi vse to krepko presegel in šasija ima zdaj nosilnost kar 5 ton.
Če ostanem pri številkah, kar šest medosnih razdalj je na voljo, od samo 2,5 do 4,75 metra. Pri najkrajši torej manj kot recimo golf, kar pomeni, da je to izredno okreten tovornjaček. Morate vedeti, da je pogon na zadnji kolesi in da se sprednji zavrtita veliko bolj kot pri avtu, tako da ga lahko obrneš skoraj na mestu. V ponudbi sta dva motorja, ker je moč odvisna od nosilnosti. Šibkejši ima največ 110 kilovatov, to je 150 ’konjev’, in je namenjen eCanterjema z največjo skupno dovoljeno maso 4,25 ali 6 ton, 129-kilovatni (175 KM) pa tistima s 7,49 ali 8,55 tone. Navor je v obeh primerih 430 njutonmetrov, hitrost pa je seveda omejena na 89 km/h, kot je klasika pri tovornih vozilih. Največja moč je seveda trenutna in je pogojena s temperaturo v motorju, načeloma je na voljo kakšnih 60 sekund, medtem ko trajno motorja dobavljata ...
Zelo zanimiv del tega tovornjaka pa so seveda baterije! Kot pri naših cunjah so tudi tu naredili čisto enostavno izbiro, ki je seveda odvisna še od medosne razdalje, ker pri kratkem pač ne moreš stlačiti največjega sklopa baterij. Najkrajši ima malo baterijo s kapaciteto 41 kvur, kar naj bi bilo za realnih 70 kilometrov dosega in to je v praksi čisto dovolj za kakšne poštarje ali recimo smetarje, vzdrževalce cest v mestih … Tam vozila na dan niti 50 kilometrov ne prevozijo, se pa ogromno ustavljajo in potem speljujejo, zato je to idealen tovornjaček za takšno okolje. In pazi to, znotraj je xx odstotkov tišji, zunaj pa kar za xx, kar je fino tudi za vse nas, da nas ne bodo zbudili zgodaj zjutraj z ropotanjem, ko mi še lepo pančkamo, a ne.
OK, tisti ima baterijo S, potem sta pa še M in L. M ima 83 kvur z dosegom 140 kilometrov, najdaljši model z največjo baterijo pa 124 kvur in doseg 200 kilometrov. Pri vseh je potem še tristopenjska rekuperacija, ki deluje super in se nastavlja tukaj z ročico recimo menjalnika, ničta stopnja je itak jadranje, s tem pa praktično ne rabiš zavirati z zavorami, kar vozniki tovornih vozil še kako dobro poznate, ko je treba po klancih dol vklopiti motorno zavoro.
Tolk da pokažem … motor je seveda nameščen zadaj in je gibljivo pripet na šasijo, zraven je pa reduktor, ki vrtenje elektromotorja prilagodi vrtenju koles, nobenga menjalnika in ostalih gibljivih delov, ki bi rabili vzdrževanje, ni tukaj. Jp, že vidim, kako je tole postalo zanimivo za tiste, ki vam gredo na jetra stroški servisov in podobnega. Dobro, bomo še videli, kako bo tukaj, ampak v teoriji bi moralo biti super, sploh glede na izkušnje z navadnim canterjem, ki že tako velja za zelo zanesljiv mali tovornjak. Garancija na pogonski sklop je sicer 5, na baterijo pa 6 let.
Aha, baterija ima tehnologijo LFP, to je litij-železov-fosfat, s katerim naj bi bila bolj varna in naj bi dlje živela kot litij-ionska, obenem pa je cenejša za proizvodnjo in naj bi jo bilo lažje reciklirati. Naj bi govorim namenoma, ker bomo vse še videli, ko bo res prišlo do vsega tega, a ne. Še zadnja stvar, ki je tukaj zelo pomembna, je seveda polnjenje. Na izmeničnem toku boste lahko polnili z 11 ali 22 kilovati, odvisno od izbranega polnilnika in paketa baterije, kar pomeni od 4 do 6 ur na vašem dvorišču. Z enosmernim tokom bo pa šlo do največ 104 kilovate, kar bi v idealnih razmerah napolnilo baterijo od 20 do 80 odstotkov v 24, 26 ali 39 minutah, spet odvisno od velikosti baterije, itak.
Glede na to da bodo na voljo vse možne variante, recimo prekucnik, kotalni prekucnik, smetarska različica, kesonar, hladilnik, cisterna in še kaj, rabi odgon moči in tudi tukaj sta dve opciji, z zobniškim ali jermenskim prenosom od dodatnega elektromotorja do priključka. V obeh primerih je največja moč 26 kilovatov, stalna pa 17, razlika je seveda v navoru, ki ga rabiš glede na priključek. (222 proti 64.)
Vem, vem, ogromno enih informacij, ampak tisti, ki to rabijo, že vedo, zakaj je vse to pomembno. Za vas je pa najbolj pomembno, da vam bodo tišje in z nič smradu dostavljali ali stran vozili robo. Razen če kaj drugega mečete v smeti, ampak za to ste pa čist sami krivi, hi hi.
Sicer pa fuso canter letos praznuje že 60 let in, pazi to, od leta 1963 so jih po svetu prodali že več kot 4,5 milijona. Sama znamka fuso, ki je mogoče še ne poznate dobro, pa je stara že 91 let. Najlepši dokaz, da gre zadeva v pravo smer, je firma Yamato transport na Japonskem, ki jih je naročila kar 900 za svoje operacije. Med drugim so bili prvi, ki so jih leta 2017 začeli uporabljati 25 in očitno bili tako zadovoljni, da gredo zdaj ’all-in’. Pri nas pa še pridemo do tja, ker baje dobimo prve primerke spomladi.
Mesta bodo kmalu tišja
Beri dalje