Čeprav je pri avtih vse skupaj še zelo daleč od tega, kar so napovedovali proizvajalci, je pri transportu vse skupaj še bistveno počasneje, ker takšno maso premikati z elektriko pa res ni šala. Pa sploh ne šala v smislu moči motorjev in prenosa na podlago, tukaj sploh ni težav, največja ovira so baterije. In polnjenje.
slika
Pri električnih vozilih je še posebej pomembna aerodinamika, da je doseg večji, zato so naredili posebej veliko izboljšav na novi kabini, na primer dodali kar nekaj usmernikov zraka, po domače spojlerjev, kjer se le da, zaprli masko, s posebnimi gumijastimi usmerniki zrak tudi ob prikolici usmerili tja, kjer čim manj zavira celotno kompozicijo, da bo poraba kolikor je možno majhna. Ker majhna pa tu seveda ni.
slika
Še bolj zanimiv pa je podatek o primerjavi izpustov CO2. Seveda ta plin še zdaleč ni kriv za vse gorje, ampak električni actros v smislu izpusta CO2 dizelskega prehiti že pri 120 tisoč kilometrih, tudi če upoštevamo izdelavo baterije. Vse naprej pa je plus. Po 1,2 milijona kilometrih, kolikor je garancija na baterijo in kolikor naj bi prevozili v 10 letih, naj bi bil izpust za kar 80 odstotkov manjši. Si lahko lepo ogledate na zaslonih tudi sami, če vas pot kdaj zanese na tisti konec Nemčije v Wörth ob Renu, kjer so poleti odprli lokacijo za javnost, da si od blizu pogledate vse novosti in kupite kakšen šoferski spominek. Sam pa sem tja odšel na prvo testno vožnjo s tem električnim kolosom, ki ima celo menjalnik s štirimi stopnjami.
slika
Kabina je seveda ustvarjena na novo, ker mora biti čimbolj aerodinamična za dober izkoristek, obenem pa je tudi lepo zvočno zatesnjena, ker tukaj slišiš samo kompresor, kolesa in veter. Zanimiv občutek je, ko pohodiš pedal za (ne plin ampak) elektriko in se začne ta gmota takoj premikati. Dokaj lahkotno. Podoben občutek je potem na cesti. Vse je odzivno, tiho, takšen gladek občutek je, kot da ves čas nežno drsiš in s sabo vlačiš vse tiste pošiljke, ki so jih včeraj kupci naročili na spletu. Ali platoje pijače. Električna motorja ponujata ves navor skozi celotno območje vrtljajev, tako da je navor največji takoj, ko speljete, ali pa potem, ko ga do konca pohodite. Inženirji so razvili 800-voltno omrežje za dva elektromotorja, ki skupaj dajeta konstantno 400 kilovatov moči, trenutno pa kar 600, tako da si lahko ali pa težko predstavljate, kako zmogljiv je v resnici ta stroj tudi ob polni obremenitvi. Sploh se to pozna pri vožnji v klanec, ko mu dejansko ne zmanjka moči, problem je edino, da se bo takrat baterija verjetno izpraznila malo oziroma veliko hitreje.
slika
Zato so razvili predictive powertrain control, da bi čimbolje izkoristil topografijo terena, prometne znake in potek ceste, kar potem vozniku z aktivnim tempomatom pomaga pri boljšem izkoristku energije. Veliko bolj uporabna novost, vsaj za električni tovornjak, pa je seveda rekuperacija, ker lahko nastaviš 5 stopenj, tudi takšno, ko voziš samo z enim pedalom. In pri tem se res pozna, da lahko na ta način dosežeš bolj učinkovito porabo. Dobro, pri mestni vožnji sploh, ampak tudi dolgi avtocestni klanci so naporni gor, dol pa ne rabi zavore, ampak lepo shranjuje energijo nazaj v ogromno baterijo.
slika
V resnici so baterije tri, vsaka ima po 207 kilovatnih ur, torej skupaj kapaciteto kar 621 kilovatnih ur. Litij-železo-fosfatna tehnologija je uporabljena in zaenkrat omogoča polnjenje s 400 kilovati, kasneje pa bo na voljo nov standard polnjenja s kar 1000 kilovati, torej 1 megavat, zato si elektrodistributerji verjetno že manejo roke. Baterija sama pa tehta kar 4,5 tone.
slika
Poraba na prvih vožnjah je bila okrog 120 kWh na 100 kilometrov, tako da dejansko lahko prevoziš kakšnih 500 kilometrov, potem bo pa potrebno polniti. Daimler truck, kot se sicer imenuje podjetje, pod katerim je tudi znamka Mercedes-Benz, je zato praktično na dvorišču poleg svoje tovarne postavil polnilni park za tovornjake, da bodo stranke v živo videle in začutile, kakšne so polnilnice in kakšna rešitev je najboljša za njih. Na ogled je ena z močnostno enoto in ločeno polnilnico, v sosednji je vse skupaj v enem ohišju, potem takšne, kot jih videvamo tudi na naših bencinskih servisih ob avtocesti, najbolj pa je bila meni všeč tista, pri kateri kar s stropa potegneš kabel, da ne leži po tleh in da kakšen neroden šofer ne podre same polnilnice, ker so zelo drage. Ta polnilni park je pokrit tudi s streho s sončno elektrarno, vse pa je zaščiteno s številnimi strelovodi, da kar hecno izgleda od daleč.
slika
Ni pa zdaj pri Mercedes-Benzu govora samo o elektriki, kje pa, še vedno je tu dizelski actros L s cele 3 odstotke manjšo porabo kot prej, kar se laiku zdi malo, v resnici pa je to kar dosežek, ko upoštevaš, da so pri teh vozilih poti ’malo’ daljše in da se tudi poraba meri v desetinah litrov. Najbolj hecna se mi je začetek zdela primerjava mase z električnim, saj tisti tehta skoraj 12 ton, dizelski vlačilec pa je potem očitno pravi športnik z dobrimi 8 tonami. Torej niti približno ne bo vse samo še na elektriko, velike izboljšave so bile narejene predvsem na aerodinamiki.
slika
Z novo kabino, zunanjostjo in aerodinamičnimi izboljšavami so namreč dosegli, da je zračni upor za 9 odstotkov manjši kot pri predhodniku. Vozilo ima tudi druge novosti, kot sta nova oblika odbijača in vstop v vozilo, oblikovani pa so tako, da vodijo zrak okoli A-stebrička in odbijača. V oči padejo tudi aerodinamični pokrovi koles, in to je eden od najbolj učinkovitih vzvodov, kako izboljšati porabo goriva poleg izboljšav na agregatu in menjalniku.
slika
Dizel torej še zdaleč ni mrtev, je pa lahko za marsikoga tudi stroškovno električni tovornjak že prednost. Konec leta se sicer začneta oba proizvajati v eni največjih tovarn na svetu, v Wörthu, tako da sem sam vozil še prototip, ki je praktično že serijski tovornjak, na ’mojem’ so morali na primer nastaviti še nekaj elektronskih komponent, pa bi že lahko začel opravljati svoje težko delo.
slika
Da je tudi takšen transport že možen, sta 2 tovornjaka šla vse do najbolj severne točke Evrope in obrnila nazaj proti jugozahodu, da so naredili res konkretne teste. 13 tisoč kilometrov je bila dolga sama pot, na kateri so naredili od 300 do 500 kilometrov dnevno, uporabljali pa samo javne polnilnice in se pri tem pohvalili, da so na eni na poti v Španiji od 12 do 99 odstotkov napolnjenosti baterije polnili samo 45 minut. Ko bo vedno in zanesljivo tako, pa ne vidim več težav za voznike, ampak samo še za njihove šefe, če bodo želeli toliko investirati v svojo novo električno floto.
slika
slika
slika
slika
slika
slika
Posted on

Ko se tudi veliki vozijo v tišini

Veliko je govora o elektromobilnosti in v avtih bi lahko rekli, da je že kar med nami, zdaj pa Mercedes-Benz predstavlja svoj skoraj končni eActros 600. Veliki tovornjak, ki lahko vleče velike prikolice.

 

 

 

 

Beri dalje
Z vsemi štirimi
PREMIERE
Z vsemi štirimi
Audi quattro
Iztok Krajnc
Najprej hibrid, potem ostali
PREMIERE
Najprej hibrid, potem ostali
domača premiera: MG ZS hybrid
Iztok Krajnc
Iz zaobljenega v oglato
PREMIERE
Iz zaobljenega v oglato
domača premiera: citroën C3
Iztok Krajnc
A5 za oceno pet
PREMIERE
A5 za oceno pet
domača premiera: audi A5
Iztok Krajnc
Takšen kot koncept
PREMIERE
Takšen kot koncept
domača premiera: cupra tavascan
Iztok Krajnc
Nov dom vozil znamke Porsche
PREMIERE
Nov dom vozil znamke Porsche
domača premiera: Destination Porsche
Gašper Miš
Prvi priključni hibrid Honde v Evropi
PREMIERE
Prvi priključni hibrid Honde v Evropi
domača premiera: honda CR-V e:PHEV
Gašper Miš
Novi gospodar lahkih gospodarskih vozil
PREMIERE
Novi gospodar lahkih gospodarskih vozil
domača premiera: renault master
Gašper Miš
Električni križanec ceedove velikosti
PREMIERE
Električni križanec ceedove velikosti
domača premiera: kia EV3
Gašper Miš
Nova zvezda med srednje velikimi križanci
PREMIERE
Nova zvezda med srednje velikimi križanci
domača premiera: geely starray
Gašper Miš