So avti, ki potrebujejo dolgo in široko predstavitev, preden začnemo konkretno govoriti o njih, so pa tudi takšni, ki jih samo pokažemo, pa boste točno vedeli, za kaj gre! Torej – novi renault 5.
Sicer je po novem dodana še oznaka E-tech electric, torej da gre za električen avto, zato se bo mogoče kdo s solzico v očeh spomnil časov, ko so se spredaj vrteli štirivaljni motorji na notranje zgorevanje. Renault je še posebej ponosen na to, da so ga razvili v samo treh letih, ker sicer traja razvoj avta štiri leta, sploh pa, da so ohranili praktično vso privlačnost razstavnega prototipa. Obenem je to tudi avto, ki bo na čelu Renaultovih električnih avtov. V prvi vrsti zaradi dostopnosti, itak, v drugi pa, ker uporablja čisto novo konstrukcijsko osnovo za mala čista električna vozila AmpR small, ki je med drugim tudi prva tovrstna v Evropi. Produktni vodja za novo petko nam je ob večerji precej brez zadržkov pojasnil, da je bil tako hiter razvoj možen zaradi uporabe komponent iz njihovih ostalih vozil, kot so na primer sprednja prema iz modelov clio in captur, zadnja večvodilna pa kar iz dusterja. Motorju je za osnovo služil tisti iz električnih megane in scenic E-tech, nova platforma pa bo osnova še za kar nekaj drugih modelov, na primer novi model 4, v skrajšani obliki tudi za twingo, ki pripelje čez dve leti, in električni nissan micra.
Že leta 1972 je sicer na ceste zapeljal prvi renault 5 in že takrat je pustil vtis s svojo moderno in v bistvu enostavno obliko. Takoj je postal hit, ker je pripeljal ob ravno pravem času, ko so se dogajale velike družbene spremembe, in to so želeli izkoristiti tudi pri razvoju novega. Zato je oblika tako posrečena, pravijo ji retrofuturistična, da je pripeljal na ceste, pa je v bistvu kriv kar šef znamke Luca de Meo, ker je zahteval, da bo serijski model enak kot koncept. In še ena zanimivost: že leta 1974 je dobil električno različico z dosegom 110 kilometrov.
Še vedno ima značilno režo na pokrovu motorja, ampak ta zdaj kaže napolnjenost baterije v petih stopnjah. Pa v pozdrav rad mežika svojemu lastniku z modernimi lučmi, znotraj kraljuje svetel 10-palčni zaslon, na enako velikem so tudi merilniki (pri manj bogatem paketu opreme je 7-palčni), za zvočno kuliso pa skrbijo posebne zvočne sekvence, ki jih je ustvaril veliki Jean-Michel Jarre. Celo zunanji opozorilni zvok za pešce je uglasil ta pionir elektronske glasbe za hitrosti do 30 kilometrov na uro. Poklon predhodniku so še zadnje luči, le da v moderni izvedbi igrata pomembno vlogo tudi pri usmerjanju zraka za boljšo aerodinamiko, medtem ko se vsaj po velikosti koles od starega zelo razlikuje, saj bodo tukaj lahko celo 19-palčna.
Sinhroni elektromotor z rotorjem z navitjem nima stalnih magnetov, torej ne potrebuje redkih zemelj, da manj obremenjuje okolje. Enako kot v večjih električnih modelih, le da je tukaj sam motor za 30 mm manjši. Bo pa na voljo s tremi močmi: 70, 90 in 110 kilovatov. Pri polnjenju sicer ne bo nič posebnega, na izmeničnem bo šlo z 11 kilovati, na enosmernem pa z 80 ali 100 kilovati. Na novinarski konferenci smo izvedeli še, da bo poraba zelo podobna tisti v modelu ZOE, torej 14,9 kWh na 100 km.
Zanimivo je tudi to, da so že takoj ponudili dvosmerni polnilnik za izmenični tok, da bo lahko napajal druga vozila ali se priklopil na domače omrežje in tudi vračal energijo iz baterije, da boste lahko uporabljali njegovo elektriko in mogoče v prihodnosti tudi na ta račun kaj privarčevali, ko nas bodo cepili z novim tarifiranjem. Ker se bo to dogajalo na izmeničnem toku, baterija pri tem ne bo posebej trpela, ker bodo moči polnjenja in praznjenja majhne.
Litij-ionska baterija uporablja za čim večjo energijsko gostoto najbolj razširjeno nikelj-mangan-kobaltovo tehnologijo in bo imela kapaciteto 40 ali 52 kilovatnih ur električne energije, torej doseg do 410 kilometrov po WLTP. Večja baterija bo tehtala okoli 300 kilogramov in bo zaradi drugačne zasnove modulov (le 4 večji namesto 12 manjših) za 20 kilogramov lažja kot v zoeju, ker je bolje izkoriščen prostor v ohišju, pri manjši s 3 moduli (doseg po WLTP 312 km) pa bo tehtnica pokazala 240 kg. Vgrajen je tudi sistem tekočinskega hlajenja in ogrevanja. Celice za baterijo bodo na začetku prihajale s Kitajske, da lahko avto čimprej zapelje na ceste, kasneje pa iz nove Renaultove tovarne Gigafactory, ki jo gradijo v Franciji. In še ena, zame recimo pomembna stvar, renault 5 bo lahko vlekel prikolico z maso do 500 kilogramov.
Na premierni vožnji je bil na voljo samo najmočnejši motor, torej 110-kilovatni, to je ’150-konjski’, ki ima večjo baterijo in ki bo v bistvu tudi edini na voljo čisto na začetku. Kasneje, predvidoma tik pred poletjem, k nam pripeljejo šibkejši in seveda tudi cenejši modeli, poleti pa tudi najbogatejše opremljeni roland garros. Štafeto legendarnega GT turbo pa bo predal kar znamki Alpine, kjer bosta razširjena koloteka in baje motor iz megana E-tech.
Zadaj ima večvodilno premo, kar ni niti približno standard v malih vozilih, vzeli so jo iz dusterja in seveda prilagodili, zato moram priznati, da je krasno vodljiv, res se lepo pelje, predvsem, ker ima volan le 2,6 zavrtljaja in tudi masa ga ne omejuje preveč; 1450 kilogramov tehta takšen. Je vožnja dovolj lahkotna, da boste uživali v hitro odpeljanih ovinkih. Prednja prema je itak vzeta iz clia in tam vedno hvalimo vodljivost, le občutek na volanu tukaj ni več tako dober, ker je malo preveč umeten. Gotovo pa vas bo navdušil pospešek, ker se z mesta do 100 km/h takšen odlepi v osmih sekundah.
Še vedno je krajši od 4 metrov, 3,92 metra, če sem natančen, da bo res ostal prikupen, ampak prostora sploh ni tako malo, ker medosje meri 2,54 metra, to pa je prednost namenske električne platforme. Od clia je recimo za 9 centimetrov krajši, spet kot zanimivost, med clio II in clio III bi ga lahko postavili po dolžini. Ima pa še vedno slabih 300 litrov velik prtljažnik.
Renault se je zavezal, da bo v celoti možno reciklirati 85 odstotkov nove petke, ko bo odslužila svoje, že zdaj pa je notri veliko recikliranih materialov na armaturni plošči in oblogah, sploh pa prevleke sedežev iz plastenk. Pri paketu opreme techno izgledajo kot džins, sicer pa je sam sedež pri boljših paketih opreme kar v celoti izdelan iz recikliranih materialov. Skupina Renault, v kateri imata po 15-odstotna deleža tudi država Francija in Nissan, se je zavezala, da bo večino ali pa kar vse dele za svoja vozila v prihodnosti dobavljala iz radija največ 300 kilometrov od tovarne, kjer avtomobil nastaja, v tem primeru v malem mestu na severu Francije Douai.
Lansirni barvi sta res privlačni in zelena bo na voljo brez doplačila, čeprav bi imel sam rumenega, ki kar žari. Pa obvezno s tulcem za bageto, da ne bom imel drobtin po celem avtu. Še nekaj dodatkov je, od bolj zanimivih na primer tisti za ročico menjalnika, ki jo lahko okrasite z različnimi zaključki.
Pred dobrimi 50 leti je renault 5 odgovarjal na izzive družbe s poceni avtom in jih do leta 1996 prodal kar 9 milijonov. Danes spet odgovarja na izzive družbe, seveda drugačne kot pol stoletja nazaj, so pa veliki, in čeprav je avto mali, naj bi bil eden od tistih, ki bo spremenil pogled na električno mobilnost. Tudi s svojo ceno, ki bo baje dovolj nizka, da boste lahko dobili veliko subvencijo. Zaenkrat je ocena, da bo najdražji, torej takšen, kot sem ga vozil na premieri, stal 33 tisočakov, osnovni pa 25. Vsi razen najcenejšega bodo imeli serijsko toplotno črpalko. Pri nas bo po napovednih februarja, najprej najmočnejši in z bogatima paketoma opreme, potem pred poletjem pa še vstopni model, ki se bo morda pri nas imenoval kar – petka.
Ali bo petka povzročila elektrorevolucijo?
Beri dalje