Volan na Facebook-u Uredništvo Oglaševanje
 

Plebejski heroj

Opel manta A

Avtor prispevka: Jure Cehner
Gledalec Edi goji simpatije do znamke Opel, še bolj pa do starodobnikov vseh vrst, tudi tistih, ki so luč sveta ugledali po drugi vojni. Tudi ti bodo enkrat fosilni, zato je njih nega na mestu.
Plebejski heroj
Foto: Anže Jereb
11. 11. 2015 ob 23:20
Komentarjev: 1
video tvoj volan opel manta - Edi Glavič
VIDEO VSEBINA
 
Zapri video

Za Edija Glaviča iz Kopra bi lahko rekli, da je restavrator in zbiralec obenem. Pritegnejo ga vozila, s katerimi je imel kontakt v svoji mladosti, bodisi v otroštvu ali nekoliko kasneje, ko je v žepu že imel vozniški izpit. Kljub mnenju nekaterih ljubiteljev starodobnikov, da si to ime zaslužijo samo vozila, izdelana pred drugo svetovno vojno, meni, da moramo skrbeti tudi za mlajše starodobnike, da jih ohranimo za bodoče generacije. Tudi ti bodo enkrat dosegli častitljivo starost in jih je potrebno negovati. Pa ne le eksotov, temveč tudi bolj ljudske predstavnike prejšnjega stoletja.

Preden se lotiva mante, povej nam kaj o svojem hobiju. Si zbiratelj ali restavrator?

Bi rekel, da oboje. Manta pa je itak bila sanjski avto voznika začetnika v letu 1970, ko sem lahko vozil sicer le očetov citroën ami 6. Drugi starodobnik, katerega sem tudi sam restavriral (kleparska in ličarska dela so izvajali profesionalci), je skuter znamke Piaggio, vespa 125 faro basso z bočno prikolico. S takšno vespo smo se kot štiričlanska družina vozili v drugi polovici 50ih let. Po končanem restavriranju sem jo predstavil očetu ob njegovem 80. rojstnem dnevu, ko kar ni mogel skriti solz. Naslednja pridobitev je bila Tomosov 50 sprint in malo kasneje še tomos colibri T12. Ker sem bil delavec pri Tomosu, seveda nista mogla izostati v zbirki spominov in čustev. Sin pa je prišel na račun, ko je kupil dobro ohranjeno zastavo 750, letnik 1978. Fičo je bil namreč njegov prvi predlog, ko me je spodbujal k nakupu prvega starodobnika. Med zadnjimi sta prišla v garažo motor honda 400 CB, po moje lep dokaz visoke japonske tehnologije v letu 1977, in klasika od italijanskega skuterja - vespa 150 PXE, letnik 1983.

Edi, kako si prišel do tega Oplovega plebejskega heroja?

Iskal sem dejansko opla GT. V enem izmed časopisnih oglasnikov sem zasledil oglas za GT v okolici Novega mesta in in za manto A v centru mesta. No, z ženo sva se nato odločila za manto. GT, ki je bil v igri, je bil namreč v razsutem stanju in v celoti s plastificiranim dnom. Po ogledu sva šla na en sejem v Ialiji, kjer sva imela možnost peljati GT in hitro sva ugotovila, da je avto preveč utesnjen in neprimeren za naš okus. Z bratom lastnika mante, ki je bil ob ogledu prisoten in pooblaščen za prodajo, smo se dogovorili za ceno 5.000 takratnih nemških mark in s stiskom rok sklenili pogodbo. Naslednji dan pa me je lastnikov brat klical in mi začel pripovedovati, da so za menoj prišli novi kupci in ponudili večji znesek. Hitro sem ga postavil na realna tla, saj je bil posel že sklenjen. Naslednji dan me je poklical lastnik, se opravičil za neresen bratov postopek. Tako sem oktobra leta 1997 postal lastnik.

V kakšen stanju pa si ga prejel?

Ob nakupu je bila manta v celoti v dobrem stanju, z izjemo nekaj 'buškic' ali prask na karoseriji. Zato sem jo že v zimi istega leta prebarval v originalno Oplovo zlato barvo, s črnim mat pokrovom motorja in bočnimi črnimi nalepkami. Ostalo je še vse direktno iz tovarne, z izjemo gumic na dvižnih stranskih steklih, zadnjih amortizerjev in seveda potrošnega materiala, kot so gume, akumulator, brisalci itd. Motor deluje še vedno mirno in brez težav, čeprav je prevozil po mojem vedenju že 318.000 kilometrov. 

Kaj nam lahko poveš o modelu nasploh?

Opel Manta A je kupe, ki so ga izdelovali v obdobju od leta 1970 do 1975, vsega skupaj v skoraj 500.000 kosih. Prav gotovo je motoriziral veliko ljubiteljev športno oblikovanih vozil kot tudi bil predmet sanjarjenja še večjega števila mladcev. Pri nas so si ga takrat lahko privoščili predvsem zdomci, ki so delali v Nemčiji, in pomorščaki, ki so pluli na tujih ladjah. Poleg kupeja so izdelali tudi minimalno število kabrioletov, bolj za test kot kaj drugega. Posebno serijo bolj športnega modela je projektiralo belgijsko podjetje Transeurop Engineering, ki je prvotno predlagalo tovarni Opel, da bi serijsko izdelala manto z motorjem kapacitete 2.800 ccm, a se za to niso odločili. Belgijci so nato v predelan sprednji del vgradili motor avtomobila commodor GS 2.8. Spremenjena je bila tudi sprega menjalnika in zadnje osi. Izdelavo 79 avtomobilov so zaupali tedanjemu predelovalcu vozil Opel, podjetju Steinmetz. To je bil v tistem času opel z najbolj športnimi karakteristikami, ki pa ni smel nositi oznake Opel, temveč TE, zato je bil model imenovan TE 2800. Z malo predelave se je pognal hitreje kot takratni porsche 911 carrera ali BMW 2002 turbo.

Kaj pa o svoji manti?

V Sloveniji je teh modelov nekje 10 do 15. Ti so v voznem stanju, nekaj več jih je še takšnih, ki so potrebni obnove. Osnovna manta ima torej 1,9-litrski štirivaljnik, ki premore 66 kilovatov oz. 90 'konjev'. Ne sliši se veliko, ampak navor je tisti, ki ponudi obilico užitka v vožnji. V četrti prestavi tako lahko premagam večino klancev. Užitek se je peljati s starodobnikom, še posebej v dobri družbi, skozi lepo pokrajino po lokalnih cestah in videti kraje, ki jih sicer nikoli ne bi obiskali. Dnevno se večinoma vozimo po avtocesti s strogo določenim ciljem od točke A do točke B, zato vožnja postane prej obveza kot užitek. Ta pa je poleg druženja čar starodobniškega gibanja. Sama manta pa daje še dodatne užitke ob vožnji po zmerno ovinkasti cesti (na primer obisk Toscane v Italiji ob tekmi starodobnikov 1000 miglia), ki se dviga in spušča in lahko izkoristiš veliko prožnost motorja. Tam se lepo pokaže ves navor. Obožujem tudi udobje, ki ga nudi, in tih tek motorja ob zmerni vožnji.

Torej je nimaš samo za gledati in si dostikrat daš duška.

Seveda! Glede na to, da manta nudi dosti užitka in da je ljubljenka tudi moje žene, sva se redno udeleževala večjega števila srečanj v Sloveniji in tujini. Tako sva v 19 letih prevozila okoli 66 tisoč kilometrov. Najdaljše poti so bile na Češko, okoli 1600 km, tudi Madžarsko in Toscano, kar je slabih 2 tisoč kilometrov na potovanje, pa tudi Dalmacija nama ni tuja.

Koliko pa imaš dela z vzdrževanjem?

Vzdrževanje ni zelo zahtevno. Pomembno je zamenjati motorno olje enkrat letno in filter olja na dve leti. Ne glede na to, da število letno prevoženih kilometrov ni veliko, menjavo opravim na jesen, ko se vozilo načeloma malo več vozi. Tako je v motorju sveže olje, ki v sebi nima umazanije in kislin, kar se je sicer v času uporabe starodobnika nabralo v motorju. Preveriti je potrebno še, kakšne so svečke, in tako ugotoviti kakovost dovoda goriva preko uplinjača in samo izgorevanje. Na dve leti nastavim zračnost ventilov. Redno pred vožnjo pa se preverijo še nivo olja, hladilne tekočine, tlak v gumah ter vizualno, ali je vse na svojem mestu. To je vendarle tudi zelo pomembno.

Tehnične specifikacije
Tehnični podatki
 
tehnični podatki opel manta A
vrsta motorja bencinski, štirivaljni, vrstni
prostornina v ccm 1897
moč v kW (KM) pri vrt./min 66 (90)
menjalnik ročni, štiristopenjski
pogon na zadnji kolesi
največja hitrost v km/h 175
pospešek 0-100 km/h v s 7,8
poraba v l/100 km 9
cena novega vozila v EUR 8.850 DEM
zdajšnja vrednost v EUR približno 10.000 EUR

 

 
Komentarji
Komentarji uporabnikov
 
1
Ni slike
anzee pravi:
Ce se koga zanima scena s starimi Opel vozili v Sloveniji (vkljucno z Mantami) - vabljeni k ogledu www.opelarhiv.si
(pred 7 leti )
NAJBOLJ BRANO
NAJBOLJ KOMENTIRANO
VOLAN NA FACEBOOKU
 
   
Danes je 31. 3. 2023
Marec 2023
Pon Tor Sre Če Pet Sob Ned
 
272801  domača premiera - BMW serija 7 in BMW X7
02030405
060708  domača premiera - fiat scudo
09101112
131415  domača premiera - kia Xceed
16171819
20  mednarodna premiera - mazda CX-60
21  domača premiera - lexus RX
2223  domača premiera - električna vozila MG
24  domača premiera - ford ranger raptor
2526
2728293031  domača premiera - BMW M power
0102

€/L
Q Max 100

€/L
Q Max 95

€/L
Q Max diesel
toyota corolla 128
fiat 500 125
dacia sandero 113
renault captur 111
renault clio 103

Podatki veljajo za februar 2023.

Letos je bilo v SLO prodanih 8.179 novih avtov.

Anketa
Kaj nas bo premikalo v prihodnosti?
993Elektrika v baterijah. 992Fosilna goriva. 991Sintetična goriva. 990Vodik.


Vsak petek boste prejeli sveže e-novičke Volan.

Obljubimo vam, da ne bomo smetili!

Obvestila
Javna agencija RS za varnost prometa Nekaj več kot 2.600 kršitev pred 1 leti  | 
Motulli Dolenjski Motulli osvaja Švico pred 1 leti  | 
Peugeot Slovenija Nov prodajno-servisni salon pred 1 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Varno v jesen in zimo pred 1 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Na šolske poti so se vrnili otroci! pred 1 leti  | 
Zavod VOZIM, Big Bang Varno v jesen pred 1 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Od danes pomembne zakonske spremembe pred 1 leti  | 
Toyota startup pospeševalnik Klic po inovacijah mobilnosti za vse in ... pred 1 leti  |  Volan
Zavarovalnica Triglav - DRAJV Osvoji nove brisalce Bosch pred 1 leti  | 
Ford in Fordwich Bodo preklopili na elektriko? pred 1 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Preprečevanje vožnje pod vplivom ... pred 2 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Varujmo življenja, vozimo trezni! pred 2 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Pasavček tudi v časih epidemije pred 2 leti  | 
Continental in skupina Volkswagen Recept za uspešno večdesetletno ... pred 2 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Alkohol ostaja širok družbeni problem pred 2 leti  | 
Toyota Motor Europe Prodajni rezultati pred 2 leti  | 
Continental Zimske ali celoletne pnevmatike? pred 2 leti  | 
Ford transit connect Najvarčnejši v segmentu pred 2 leti  | 
Peugeot Iščejo najstarejšega pred 2 leti  | 
Continental 73-krat od Zemlje do Marsa pred 2 leti  |